Annons:
Etikettgarageprojekt-byggen
Läst 3054 ggr
ernie87
2012-02-05 02:28

V40 T4 -98 väldigt trött vid sträng kyla??

Hejsan!
Har en liten fundering..min V40 har gott helt perfekt fram tills för några dagar sedan då temeperaturen utomhus sjönk till -25/-35 grader.Bilen är nu suuuuper seg vid gaspådrag och jag kommer inte över 3000/4000 rmp oftas..

Dock när jag varmkörde den en lite längre bit så gick den mycket bättre…
Kan detta bero på att det är så jäkla kallt eller är det något annnat fel?

// Ernie

Annons:
Davey
2012-02-10 09:15
#1

Hej det låter ju som vädret har ngt att göra hur bilen går. Eftersom den vill gasa när den kommer upp i värme så kan ja tänka mig att det kan vara kylan som gör det, men det är bara som jag tror. Vänta tills det blir lite varmare ute och se om det hjälper.

JohannaEkroth
2012-03-08 00:28
#2

Jag skulle tippa på att ni kanske har för tjock olja i motorn, en olja som inte är gjord för så kallt väder.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lainen
2012-03-10 14:01
#3

Håller med #2. En helsyntetisk olja+motorvärmare/garage så lär den funka bättre i kyla.

Tänk också på att en man inte ska gasa med en kall bil.

Björnidet
2012-03-29 12:14
#4

Nej du bör inte varva upp för mycket vid kall motor. Att den är trög tror jag inte beror på oljan så värst mycket, ja om det är 25-35 grader kallt kanske men inte annars. Döremot så skulle jag be verkstaden kolla om du har en luftmänggivare i bilens insug, där kan du ha felet.

Lainen
2012-03-30 11:16
#5

Antar att #4 menar luftmassemätare? Lmm. Den är lätt att prova hemma: Koppla ur den bara och går bilen likadant som innan är den trasig, går den sämre är den hel.

Men eftersom bilen gick bättre när den blev varm tvivlar jag på att den är den, kallstartsventilen kan vara det dock vara.

Björnidet
2012-04-01 17:50
#6

Ja så kan det givetvis vara. Min bil gick in i nödläge då det blev fel på givaren till den som heter luftmassemätaren. Bilen gick men blev väldigt svag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: