Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 5344 ggr
WornOut
2/7/12, 9:37 PM

Tips på bil

Hejsan!

Jag och min sambo äger just nu an audi a4 -99. Dock funkar det inget vidare med denna då jag har häst och ofta åker på grusvägar mm. Den har redan gått sönder ett par gånger på olika ställen, vilka verkar vara relaterade (delvis) till typen av körunderlag.

Nu ska vi alltså göra oss av med vår bil och leta efter en ny mer passande!

Min sambo är inne på en pickup, eftersom dom ska vara tåliga och lite högre (bättre på grusväg). Jag är dock inte överdrivet intresserad av det då jag vill kunna he fler än en passagerare och även eventuella saker i bilen. Tex sadeln när jag åker på tävling m hästen.

Så våra krav på bilen är:
Billig
Gärna billig att köra
Drag (minst 1300kg)
TÅLIG!
Och alltså inte en bil som är två-sitsig

Alla tips är jättevälkomna! :D Tack på förhand!

Annons:
Mona22
2/11/12, 6:30 PM
#1

Jag skulle rekomendera en volvo eller saab. Äldre generationen av volvo, tex 940 och 740 är väldigt trevliga och väldigt lättmeckade om man är någorlunda tekniskt lagd. Nyare bilar har oftast väldigt mycket elektronik, dvs mycket som kan krångla.

Saab 9-3 eller liknande är också bra.

erspers
3/3/12, 10:55 PM
#2

jag rekommenderar en Volvo 940 helt klart..gärna en turbo så du har lite mer ork..har en -98 turbo o med den får jag dra 1600 kg på B-kort

Stefan

Lainen
3/5/12, 12:43 PM
#3

Volvo 940 stämmer in på alla krav förutom

Billig
Gärna billig att köra
Drag (minst 1300kg)
TÅLIG!
Och alltså inte en bil som är två-sitsig

Jag skulle kunna rekomendera en BMW 525-535-540 osv…e34 eller e39.

Stark bil som man åker bekvämt i och mycket bra att dra släp, speciellt om man har den diffbromsade bakaxeln.

Den går också billigt om man tänker på storlek och motor.

Nu vet jag inte vad den får dra men det borde vara ganska mycket, kolla upp en på transport-styrelsens hemsida.

Mona22
3/5/12, 3:39 PM
#4

#3 har du haft otur med volvobilar?

En 940 är inte dyr.

automat med turbo drar strax under litern, manuell mindre.

en 97ans 940 drar ca 1500 kg på B-kort

En 940 håller lika bra som vilken bil som helst och ev reservdelar kostar inte alls mycket. Allt finns på biltema om man behöver. Extremt lättmeckad.

Lainen
3/7/12, 4:01 PM
#5

Nej jag att volvo är bra bilar med  billiga delar som du säger. Den fetmarkerade var det som var fel, inte tvärtom.Flört

Men jag tvekar på att en 940 turbo drar under litern speciellt med automat… Men har ju aldrig ägt en själv, bara hört andra.

940 Turbo är väl en rätt popular ungdomsbil också, svårt att hitta fina exemplar?

Mona22
3/7/12, 8:00 PM
#6

#5aha, det missade jag.
min mamma har en 940 automat och den drar under litern, men sedan drar ju alla bilar väldigt mycket om man har tung gasfotTungan ute

Jo, 940 och 740 är populära, kan bero på att de är ganska billiga.

Annons:
WornOut
3/8/12, 11:55 AM
#7

Tack för alla svar.. Dock tog det liiite för lång tid innan ni svarade.. Hann köpa en bil innan! Blev en Saab 900 :)

Mona22
3/8/12, 12:02 PM
#8

#7 saab 900 är väldigt bra bilar, vi har 2. Vilken årsmodell blev det?

WornOut
3/8/12, 1:34 PM
#9

En 96a :) Fick den billigt och det funkar bra hittils!

Mona22
3/8/12, 1:51 PM
#10

Bra det, har för mig den har nya framvagnen som är bättre än 94ans.

ryttarn
3/12/12, 4:24 PM
#11

Nu har du ju redan köpt bil, men det kan ju finnas andra som sitter i samma situation.Skrattande

Efterssom jag vet vad som krävs för att bekvämt köra med hästsläp och dessutom överleva grusvägar tänkte jag ge lite tipps. Jag har ägt ett tiotal olika bilar som varit mer eller mindre bra dragbilar och lånat några till.

Gennerelt kan man säga att fyrhjulsdrift eller bakljulsdrift är att föredra. Nackdelen med en framhjulsdriven bil när man kör med tungt lastat hästsläp är att det blir stor åtgång på framdäck. Undantaget där är Citroëner med hydraulfjädring då dessa balanserar upp blien på ett sätt som ingen annan bil kan.

Nackdelen med fyrhjulsdrivna bilar är att dom ofta blir lite för tunga, vilket hämmar släpvagnsvikten med B-Kort.

Min favorit som dragbil är en Mitsubishi L200 med dubbelhytt. Billig i inköp och förhållandevis billig i drift då man kan lastbilsregga den med bibehållet fyra passagerare. Nackdelen är att man med B-Kort max får dra 1100 kg, Men med ett BE kort får du o andra sidan dra 2500 kg. BE-Kort kan under alla omständigheter vara bra att ha. Med de nya EU-Reglerna kommer du vara tvungen att ha ett speciellt tillägg på körkortet iaf för att köra släp tyngre än 750 kg.

Bland bakhjulsdrivna bilar gillar jag Volvo bäst, 240, 740 eller 940. En robust traktor som går i alla väder, lättmekad och billiga reservdelar. Kan iof vara lite törstiga jämfört med andra bilar och att påstå att dom är bekväma vore ju att juga.

BMW undviker jag, svindyra reservdelar och hoplösa att skruva i.

Saab, oavsett modell. Äter framdäck, men är hyfsat ok i övrigt så länge du inte skall upp för en isig backe med lastat släp.

Citroën XM är en bil som man kan köpa väldigt billigt. Dottern köpte precis en -95a som gått 22000 mil för 4000:- i kanonfint skick. Tack vare hydraulikfjädringen så drar den nästan lika bra som en bakhjulsdriven bil och man åker kungligt. Extremt lättskruvade även om ingenting sitter där man först tror att det skall sitta.

Själv kör jag just nu en Citroën C-Cross(samma bil som Mitsubishi Outlander) och är väldigt nöjd. Men det är ju ingen slit och släng bil på samma sätt som ovanstående. Jag har haft den sedan den var ny och den har nu gått 18.000 helt problemfria mil varav ungefär hälften med hästsläp.

Följande bilar har jag egen erfarenhet av som dragbilar, egna eller lånade.

Volvo 240, Saab 9000, Citroën BX, Citroën XM, Citroen Evasion, Citroën C-Cross, Citroën Xantia, Citroën C5, Citroën C4, Saab 95TDi, BMW 520, Mitsubischi L200, Saab 900 Turbo, Toyota Carina II… har säkert glömt några…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Lainen
3/12/12, 6:22 PM
#12

#11 Hur kan du påstå att BMW har svindyra delar och är svåra att skruva i?

Vilka modeller syftar du på och vad jämnför du med?

ryttarn
3/12/12, 7:42 PM
#13

#12 Har skruvat i bilar sedan jag började gå, och jämför du med ovan nämnda Volvo modeller så är BMW svindyr och bökig att meka med, oavsett modell. Har skruvat i åtskilliga modeller åt bekanta och dom är nästan lika hopplösa som Ford…..

Sedan handlar det ju iof på vad man är van vid, jag tycker tex inte någon modell av Citroën är specielt svåra vilket andra ofta tycker. Men det beror ju på att jag lärt mig dom ordentligt genom åren.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Björnidet
3/14/12, 1:45 AM
#14

VOLVO 940 VISST MEN ABSOLUT INTE EN TURBO ELLER GLT.

1992 köpte jag en ny 945 turbo med automat som kördes i tjänsten. Varje mil,tankning och allt annat som köptes till bilen bokfördes noggrant. När bilen körts 12.800 mil så byttes den bort. Bensinförbrukningen blev genomsnittuträknad efter vi bytt bil, den hade förbrukat 1,35,15 i snitt på den tid vi hade den. En gång med husvagn bak, hastighet 80.85 km/tim .vi körde 10 mil och 500 meter, bilen förbrukade då 2,47 liter per mil. Därför avråder jag dig att köpa en TURBO eller GLT.

ryttarn
3/14/12, 6:33 AM
#15

#14 Volvo Automat är sällan en höjdare, tror snarare det var den som var boven än Turbon……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Björnidet
5/7/12, 1:10 PM
#16

Kan så vara men Volvo är känd för att vara en bensinslukare alla kategorier.

Det finns ett företag i Säter, Dalarna som heter Bilgruvan och de har vid flera tillfällen haft bilar som skulle motsvara det beho TS har, för inte så länge sedan hade dom en Mitsubishi pickup med plats för minst fyra personer och ett litet flak som var med kåpa till mycket bra pris. bilgruvan.se kan man hitta den firman på.

Jag har köpt två bilar av denne firma och är mycket nöjd med vad jag fått för pengarna, dessutom är han mycket bra att ha att göra med.Honom rekomenderar jag så besök hans hemida.

Upp till toppen
Annons: