Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2044 ggr
Björnidet
2012-04-05 23:49

DUBBDÄCK ELLER EJ

Vinterkörning i norrland utan dubbdäck skulle vara en katastrof, det skulle hända hur mycket olyckor som helst då.

I teve såg jag debatten om detta med hur många personer som dör ppå grund av dubbdäck!!!!! ???? Det verkar vara bara i Stockholm folk dör av det eftersom de sa att där dog 30-40 st per år pga dubbdäck.

I mina örom låter det som ett skrivbordsjobb som beställts av väghållaren därför att vägarna nöts av personbilarnas dubbdäck mer än om de skulle köra dubbfritt.

Dubbfria vinterdäck är ju livsfarliga upp till tio graders kyla, hur kan de då tro att man skulle spara liv med dem för hur många skulle inte köra ihjäl sig i stället.

Skriv vad du anser om detta.

Annons:
Jalking
2012-04-06 13:10
#1

Anledninger är enkel. För de flesta politiker består Svergie av Stockholm och några andra städer. Hur det fungerar där utanför är inget man behöver bry sig om.
Ännu värre blir det när EU är inblandat. I Bryssel, Hamburg, Paris, och Berlin finns ingen snö och is. Alltså finns inte snö och is i EU. (Fast jag vet inte om EU har lagt sig i just den här frågan, men tänket är lika i de flesta frågor.)

Björnidet
2012-04-07 07:25
#2

Visst det ligger mycket i vad du säger, denna vinter har dom fått en skopa av den vita varan långt ner i Europa och många har kört ihjäl sig, krockat m.m p.g.a. snön. Trots detta så är de så stelbenta och blinda att de inte ser att det finns en nordlig del av EU som har kalla och snörika vintrar. Om det bestäms i Bryssel att vi inte får ha dubbdäck då får vi väl snällt hålla oss till det men jag vet att olyckskurvan med dödlig utgång kommer att stiga kraftigt.

På sjuttitalet körde jag rally i skogarna här i Norrland och ett år fick vi sju omgångar däck av märket Continental TS som var dubbfria. Den vintern blev resultaten en katastrof och mina bilar hade aldrig tidigare varit så buckliga som efter den säsongen. Bilen åkte som en kälke mellan plogkanterna i kurvorna och eftersom man var van att köra på dubbade däck så höll man samma hastighet som med dom. Resultatet blev bucklor,avåkningar, vurpor m.m.

Därför så är mitt svar på odubbade vinterdäck, de är värdelösa då greppet saknas så också säkerheten.

Upp till toppen
Annons: