Felsök och reparationer

Crescent, placering ställbart munstycke?

2012-05-01 18:19 #0 av: Shine

Hej!

Har en crescent compakt med sachsmotor.

Jag behövde visst ett ställbart munstycke fick jag höra och har nu ett, men fattar inte vart den ska sitta?

Hjälp??

 

Anmäl
2012-05-03 20:58 #1 av: Jalking

Googlade lite och hittade direkt en bild på en Sachsmotor med ställbart munstycke monterat, en bit nerpå sidan.

Tips från gammal Sachsmopedist (det var mycket länge sen): byt inte hand på gasen om du ska justera munstycket under färd. Håll kvar höger på gasen och justera med vänster hand, annars går det lätt illa.

Anmäl
2012-05-03 23:59 #2 av: Shine

Tack så mycket! Det är inte riktigt samma, men fattar logistiken.

Här har man letat ihjäl sig utan att hitta nåt vettigt alls... hmpf..

Det gäller att veta hur man ska söka antar jag. ;-)

Tack igen iaf!

Anmäl
2012-05-05 18:50 #3 av: Björnidet

Munstycket sitter på vänster sida av förgasaren, du tar en nyckel 8 mm och drar upp det gamla fasta munstycket. Skruva i det ny justerbara men var försiktig, du får inte dr till hårt i botten för då förstör du munstycket direkt. Ett halv varv ut brukar vara normalinställningmen se till att motorn inte bara varvar hur länge som helst för då får den för lite bränsle och du riskerar kolvskärning. En tvåtaktsmotor skall fyrtakta i det högre varvtalet och då talar den om att nu får jag nog med bensin.Bensinen kyler nämligen kolven samtidigt som den ger motorn fart och då kan du inte ge för lite.

Justerbara munstycken ser jag som ett sätt att förstöra en motor, sachsmotorn brukar ha strl.54 som standard och på den skall den gå bra. Flakmopeden brukar ha 56 som standard i fasta munstycken.

Anmäl
2012-05-06 16:59 #4 av: Shine

Mycket att tänka på. :) Tackar så väldigt!

Gör ett försök och uppdaterar tråden därefter. :)

Anmäl
2012-05-31 21:07 #5 av: Conquest

Allt du vill veta om mopeder finns här: http://www.raketsport.com/

Anmäl
2012-06-01 23:15 #6 av: Björnidet

Håller med till viss gräns, men dessa två damer har inte skruvat själva så länge i mopeder med sachsmotor, deras intresse är att samla och organisera mopedsamlare av vad jag förstått.

Tvåtaktsmotorn (och detta är viktigt) kyls av dels den genomströmmande luften på ex: en sachsmotor och dels så kyls kolven av det bränsle som kommer in från förgasaren, därför är det förkastligt att montera justerbart munstycke och ställa det snålt så att motorn varvar mer. En tvåtaktsmotor skall fyrtakta i slutregistret för då talar den om att bränsletillförseln är tillräcklig.

Väldigt många motorer som jag renoverat under de 30 år jag hållit på, har haft när jag fått in dem  kolvskärning på avgassidan och anledningen är för lite bränsletillförsel. Både cylinder och kolv har blivit skadade så att cylindern fått omborras eller bytas. Ny kolv har det också blivit sådana gånger. En annan skada som också är vanlig är  att ramlagren(vevaxellagren) gått för torra och visar skador med glapp som följd.

Har du mer funderationer så hör du av dig endera med ett meddelande eller här på tråden.

// Esbjörn//

 

Anmäl
2013-02-26 01:28 #7 av: Knirken1

Lite "gammal" tråd men jag måste upplysa lite ang 2-takt motorer av typ som sitter på tex en Compakt. Med all respekt för tipsarna ovan, Skrattar:

Man blandar ju (ev som bekant) själv bensinen med olja som är nödvändig för 2-takts principens motorsmörjning (sådan Sachsmotor har ej separatsmörjning!). På detta sätt ombesörjs smörjningen av cylinderns innerväggar där kolven far upp & ner.+ smörjs kolvbultlagring, & vevslängslagring (vevstakens nedre lagring), och till viss del ramlagrens tätnigsringar innåt mot vevhuset, där vevaxeln alltså är lagrad.

Sådan motors inre "vevhussmörjning" ombesörjs således med den olja som flödar med i bränsleluftblandningen, som driver själva motorn. ( Bränslet i tanken har oljan uppblandad "i sig" och oljan far med ner & in i motorn således, via förgasaren, inloppet ner under kolven då den just är i sitt översta område där i cylindern. Bränsleluftblandningen far så runt nere i vevhuset, för att strax därpå, då kolven rör sig mot sitt nedre läge i cylindern, komprimeras. Då kolven är i sitt nedersta läge har/får överströmningskanalerna på sidorna i cylinderväggarna fritt fram att släppa upp br.lft.blandningen (inklusive smörjoljan) upp till cylindertoppen där förbränningen (tändstiftet tänder) sker. Kolven trycks ner och driver runt vevaxeln som via transmissionen driver hela mopeden frammåt. )

Nu till problemet med det ställbara munstycket och risken med för snål inställning av detta. Alltså att alltför lite bränsle tillsätts till luften som flödar in genom förgasaren (via luftfiltret).

Minskar man bränsleinblandningen minskar man även (oljeinflödet) smörningen i motorn. Därför riskerar man att skada motorn. Den får helt enkelt på tok för lite smörning. Slitaget blir lätt mycket stort då man snålställer ett "ställbart munstycke".

Det är inte kylning det handlar & som som blir fel, utan smörningen som minimeras till katastrofalt resultat & till skada för motorn.

Är man rädd om sin 2-takts motor så skall man hålla sig till det fasta munstycke som motortillverkaren nogsamt provat fram, & satt dit & som ser till att motorn bla smörjs tillräckligt bra.

Jag har f.ö. reparerat 2-takts mortorer i drygt 43 år, då jag servade /skötte min TRIM (fabrikat) med Victoria motor (föregångaren till Zundap 49 cc mopedmotorn).   MVH / Kn1


 

Anmäl
2013-02-26 11:12 #8 av: Knirken1

Tilläggs kommentar 1), till #7 ovan./ OBS Oljeiunblandnings förhållandet på en sådan Sachs mopedmotor. Man brukar säga "en på tjugofem" i tvåtakts "slangspråk". En del olja & 25 delar bensin vilket innebär 4 % oljeinblandning. Tyvärr sätter de justerbara munstyckena (som sagt var) smörjningen " spel" då man för ökad toppfart snålställer & snålställer "in absurdum"Illamående.

Tilläggs kommentar 2) ang #7.  Att 2-takts SAAB:arna försågs med frihjul intill växellådan  (lika beteende som ett klassiskt cykelbaknav) har också helt att göra med smörjningen av 2-takts motorn. Man insåg att bilarna rel ofta och i ev långa utförspartier av väg rullar på med uppsläppt gaspedal. Skräckexempel kan ju vara utförsåkning på "Trollstigen"-vägen i Norge. Dras smotorn runt av drivhjulen & gasen ej rörs uteblir ju smörjningen enligt/ se inlägg #7. Frihjulet tillät således här motorerna att gå ner till normal tomgång och bensin-ombesörjd motordrift (alltså ej påskjutsdrift av bilhjulen)Förskräckt.

SAAB belyste ju inte detta viktiga faktum så speciellt mycket. Man talade istället gärna om att frihjulssystemet sparade bränsle. Okay! Det är ju förvisso också ett faktum,men viktigaste poängen med frihjulet var risken med smörnings bortfallet vid allt för mycket motorbromsning /utförsrull.

Tilläggs kommentar 3) De moderna scoter mopederna har ju aldrig klassisk växellåda som ju kulle kunna tillåta växling till friläge. Bakhjulet drar här med motorn så att kolv/vevsläng osv/allt "snurrar" där inne i utförsbackar och alltid då gasen "släpps"/ej gasning. Detta vore egentligen katastrofalt ang inre smörningen, om här gällde egenhändigt oljeinblandad  bensin i tanken. Moppe-Scootrar har därför alltid separatoljesmörning. På så sätt får motorn alltid smörning så fort den av någon anledning, gasning, eller hjulrotation "roterar". Motorrotationen hänger helt sammam med mekaniken för oljeinpumpningen in till  förgasarenSnopen.

Ibland pajar denna oljepump-funktion på somliga scootermopeder, och då brukar "ägaren" helt enkelt gå över till att hälla oljan direkt i bensinen istället. OBS då vid sådant förfarande att rull utför långa backar med uppsläppt gas innebär nästa osmörjd motor, inte bra. Därför är det alltid bäst att laga oljepump funktionen snarats möjligt på moppe-scootrar.  MVH / Kn1


 

Anmäl
2013-03-11 18:10 #9 av: Björnidet

Utförligt Knirken,utförligt beskrivet men, man kan aldrig bortse ifrån att inte bränselblandningen sköter dels kylning av kolven dels smörjning av cylinderväggar och kolv. blandningen sköter även smörjningen av ramlagren eftersom de är öppna innåt mot vevhuset... detta beskrev du bra. Vad jag konstaterar är att när en fabriksmonterad smörjpump för smörjning av ramlager går sönder då tappar du nästan helt smörjningen av ramlagren då olja färdas genom en kanal direkt till lagren och till vevhuset. Därifrån får kolv, cylinder och vevparti sin huvudsakliga smörjning genom överströmningskanalerna..Självfallet håller jag med dig om att en havererad oljepump skall ovillkorligen repareras om man få ut många mil av en modernare motor.Att blanda olja i bensinen ger inte tillräcklig smörjning i en modernare motor med separatsmörjning.. Då det gäller tvåtaktsmotorer som sliter ont, får jobba hårt och får för lite bensinblandning via insugskanalen får man nästan jämt kolvskärning eller i sämsta fall hål i kolvtoppen..detta är vanligt på äldre snöskotrar med membranförgasare bl.a. Om jag inte misstar mig så har jag säkert reparerat ett femtital sådan motorer genom åren och där har man nästan alltid sett kolvskärning på avgassidan och antydan eller hål i kolvtoppen... Justerbara munstycken tycker jag borde få förvinna ur marknaden eftersom alla är inte medvetna som du och jag vad de kan ställa till med..de flesta bara skruvar tills motor vrålar vilket är helt fel. 

Anmäl
2013-03-17 13:29 #10 av: Knirken1

Intressant beskrivning av vevhus/cylinder smörningstekniken ang moderna mopeder med separatoljesmörjning, i inlägg #9, Björnidet. Jag hade en sådan "snurra" i Gilera Stalkern (30 moppe), men jag behövde aldrig plocka isär den (det minsta lilla ens) under 10 års "arbetspendlande, (ca 4 mil tur&retur )"  Den är numera såld, på begäran av släktings son! Oljans egentliga väg in i motorn funderade jag ibland på, men beskrivningen i #9, av Björnidet skingrar ju alla oklarheter, kanonbra! Dock var jag aldrig riktigt överens med det faktum att man ej kunde "frikoppla" och bara rulla, så som man kan med en "klassisk" växellåda.

((( Åker numera på en Garielli Uno (1995), som har automatisk "koppling" i oljebad. Den har en sk "automatisk expansions koppling" bestående av en ring tillverkad av ett speciellt gummi. Någon egentlig växellåda finns ej. Kraftöverföringen mellan motor och bakhjul utgörs av en normal kedja. Instruktionsboken rekomenderar här 2 % oljeinblandning i bensinen. Den mopeden går "kanon" & är tom aningen snabbare än Stalkern, trots också av klass 2 typ. Elaka tungor säger att jag egentligen far runt på en "tjejmoppe", men tjejer lär ju köra bättre än killar, så varför inte : - ) . Visst har jag bil, men jag tycker,"en gång moppe, alltid moppe. + Mycket roligare v/s oavsett biltyp. + mera "praktiskt" på bla cykelbanan : - )  jag pendlar på, ca 2mil asfalterad järnvvägsbank snirklandes genom skogen & via små byar. Slipper då allt med bilar & "värre" flerhjuls-"otäckheter". Äkta GoreTex kläder + bra under "fixar" ev sämre väder. )))

Av de moppar jag haft, saknar jag dock mest den gamla röd/beige TRIM mopeden från tidigt 60-tal med bla trampor på motorn & andra "finesser". Detta faktum inkl ramens utformning (typ som äldre damcykel) gjorde det enkelt att byta körställning på flera olika sätt = ypperligt komfortabel. Riktigt stora hjul + styv ram gjorde väghållningen synnerligen god. Fjädringen var "hyfsat" god & extra fjädring fanns ju i sadeln. Växlingen var av tvåväxlat "handväxeltyp" på höger handtag. Motorn var otroligt bra & driftsäker & krånglade aldrig /Victoria (som senare blev till Zundap). Jag plockade dock isär motorn, för jag var nyfiken på hur den "var funtad" invärtes! Tydligen tålde den det också : - ) Tyvärr såldes TRIM:en ca 1974, efter det att främre motorfästet mot/i ramen gått sönder. Slog i en sten mot grenröret. Detta hade ju gått att svetsa!!!. Av de misstag jag kan minnas som synnerligen grova, genom livet, hör just denna TRIM-mopedförsäljning till mina allra värsta "blunders", suck! Liknande "klenoder" kostar ju dessutom mindre förmögenheter numera, om man någon gång ser/(söker) välvårdad liknande dito. MVH / Kn1

  

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.