Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 3599 ggr
[Taffy]
2012-05-23 19:19

Nybörjare på moped, några olika frågor!

Ska nu ta AM-kortet men förstår mig inte alls på allt det här med mopeder. Jag är inte van alls vid motorer och det enda jag vet är att jag vill ha en fin moppe som både är snabb och stark.

Nu till mina frågor. 
Jag tycker att en crossmoppe är mycket snyggare än en vespa men tydligen så är en vespa mycket bättre för nybörjare som jag då man slipper växla osv. Vad ska jag sikta in mig på?

En moped i klass 1 får ju gå max 45 km/h, men är det olagligt att ha en moppe som går snabbare eller är den på något sätt olagligt trimmad i så fall? För jag vill gärna ha en betydligt snabbare moppe. Fast det känns ju en aning läskigt om polisen nu skulle kolla om man har en trimmad moppe och så har man det. 

Ni får även väldigt gärna komma med olika förslag osv på moppar som skulle kunna passa! Tack på förhand! :)

Annons:
kramarange94
2012-05-23 19:29
#1

nu kan jag inte mycket om motorer och mopeder och sånt, men kan svara utifrån min egen erfarenhet.

skoter är mycket enklare än cross, då det i stort sett bara är att gasa och bromsa. Cross är lite svårare. hade två stycken i min klass somhade vars en cross. ingen av dem kunde något om motorer eller mopeder. Men båda kunde ändå köra den, efter lite övning på mindre vägar. så jag skulle rekomendera att fråga den du ska köpa crossen av, om du får provköra den i en timme eller så, så du får känna hur det känns. givetvis ska du testa din skoter också :)

mopeder får ju gå i 45km/h som du sa, men de flesta moppar går i 50-55 km/h på rak väg. om man köper en (vad vi kallade det) kina moppe, lite billigare och skrotigare variant som är inpoterad från kina så kunde de gå upp till 75 km/h på rak väg.

våra poliser här i stan brydde sig inte om det, så länge de inte lät trimmade. men det är från till polis till polis vad de gör åt saken!

som sagt vet jag inte så mycket, men detta är av min erfarenhet under min moppe period. :P

är säker på att du får lite bättre svar av någonmer motorintresserad snart :P

^jag är oftast inte så arg som jag låter utan ta allt med en nypa salt :)

och kommentera helst inte min stavning/sätt att skriva på, har problem med det, så jag kaninte hjälpa det:(

Upp till toppen
Annons: