Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 5294 ggr
Angeln--89
2012-06-25 15:32

Tomgångsmotorn sönder?

Jag har en Opel Vectra GL 5D 1,8, halvkombi -97

Jag köpte bilen av min pappa, han har haft den sen oktober 2008. Pappa va 3:die ägaren ( den står fortfarande på honom) han köpte den av en äldre släkting som hade skött bilen jätte bra och de på besiktningen 2010 sa till pappa att bilen va jätte fin undertill för sin ålder, i stort sätt ingen rost. Men under tiden pappa haft bilen så har han inte skött den och den ha sjunkit jätte mycket i värde, så när jag köpte bilen December 2011 började saker sluta funka och när man bytte en sak slutade det att man fick byta mer.
sen dess har jag byttat:
* Bakre ljuddämpare
* Mellanljuddämpare
* Flexrör
* Kamrem & vattenpump ( och självklart kylarvätska)
* Bromsskiva och bromsbelägg runt om
* Handbromsbackar
* Oljefilter ( och självklart motorolja)
* och endel lampor

Den besiktiades 14-06-2012 och gick igenom utan ombesiktning med 2 lampor som var ut funktion

När jag köpte bilen av pappa så lös motorlampan lite när den ville sen början av ca 2011, jag kollade upp på internet vad det kunde vara då den lös typ hela tiden och då skrevs det mycket om att kamremen behövdes bytas, vi fick den bytad lampan var mer släkt och lös inte längre lika mycket efter det, pappa sa att den behövdes bara in till en bilferma som släkte lampan men hade han varit oss hade han rykt ut sladden, men vi lät detta vara. 

Sen bytte vi bromsarna för de var helt slitna, efter det var det dags att byta hela avgasröret först gick bakre ljuddämpare sen mellan ( som inte riktigt blev tätt) och när killen lekte med bilen så gick flexiröret med sönder så det fick bytas. Samtidigt bytade dem oljefilter och Motorolja.

Bilen började lukta olja/avgaser när bilen gick på tomgång så vi trodde det hade med att röret inte var tätt ( de hoppades på att det skulle sota igen sig själv, annars skulle dem fixa det innan besiktningen).

För några veckor sedan när min pappa lånade bilen stannade den bara när han körde på en 100 väg. Han testade att starta den igen och den startade utan problem. 
Jag och killen tittar under huven och ser att en slang från motorn till luft? var sönder smält från en varm sak som stack upp från motorn och smält sönder slangen, så där hade kommit lite olja på motorn vi bytte denna och bilen gick som den skulle ( den blev lite piggare igen och motorlampan slocknade). Den slutade även då att lukta olja/avgaser.

Motorlampan började lysa lite smått igen när den ville och den lös inte undertiden vi var inne på besiktningen men när de provkörde den började lampan lysa, De kollade motorn och konstaterade att motorfestet börjar bli kast. ( men skrev inget på besiktningspappret)

När min kille körde bilen på en större väg så växlar han ner för att göra en omkörning, kör om och när bilen går upp i 4500varv så va det precis som att varvstoppet gick in, som tur var hade han precis kommit förbi så han kunde växla upp igen. Bilen vill inte varva mer än 4500 på tomgång heller. Jag fråga en kompis som hjälpt oss med bilen om det kunde ha med motoroljan att göra om den förlorat lite när slangen va trasig, han svarar Nej.

När jag och min kille körde bilen någon dagar senare och skulle köra i en rondell så bara stannade bilen, oljelampan och motorlampan började lysa. killen startade bilen igen och den startade direkt så vi körde till en parkeringsplats och kollade motoroljan som visade sig ligga på minst, som tur var hade vi mer motorolja i skuffen och fyllde på.

Någon dag efter när min kille skulle accelerera upp i 100 ( precis kommit in på 100 vägen) så skulle han växla från 3:an till 5:an och när han släpper kopplingen då dog den. När bilen går på tomgång så pendlar varvmätaren.
Då den inte vill varva mer än 4500 och ibland dör när man släpper kopplingen och varvmätaren pendlar på tomgången. Kan det vara tomgångsmotorn som gått sönder/ är smutts i?

Annons:
Upp till toppen
Annons: