Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 5602 ggr
imsuchadiva
2012-09-25 22:24

Stanna för älg!?

Mina fråga är varför folk stannar för älg är de kör ett fordon? Varför gör man de när många blåser förbi en häst med ryttare i fullfart? Hästar väger mer än älgar och har dessutom en människa på ryggen eller i vagnen bakom. Läs gärna mitt inlägg om just de här problemet, jag har även länkat till en annan tjej som skrivit om samma sak. http://fredrikalidman.blogg.se/2012/september/varfor-stanna-for-alg-men-inte-for-hast.html#comment Snälla tänk er för när ni är ute och kör och möter på en häst.

Annons:
[Moa-]
2012-09-25 22:27
#1

Va? Nu måste du nog förklara dig lite… Hur kan du jämföra en häst med en ryttare (som förhoppningsvis har kontroll, annars bör de ej vistas i trafiken) och en lös otämjd älg?

Kan tillägga att jag är uppvuxen med hästar och ridit hela mitt liv.

[stblues35]
2012-09-25 22:39
#2

Haha gör tvärt om själv..stannar för hästar med ryttare både bakpå och uppepå..ja om jag inte kommer bakifrån..men kör full fart förbi älgar.

[Moa-]
2012-09-26 09:50
#3

stblues35; stannar du helt för ryttare? Hmm, alla är vi olika och har olika hästar, detta är dock det värsta jag vet och något som jag ofta upplever som mycket stressande när jag är ute och rider. Skillnad däremot om man ser att ryttaren uppenbarligen har stora problem för tillfället. Är inte hästen rimligt trafiksäker bör de ej befinna sig på trafikerade vägar.

(Självfallet onödigt att köra förbi i full fart, eller som vissa gör gasar lite extra, men att stanna är nästan lika onödigt i min värld…) Alla är vi olika… =)

[stblues35]
2012-09-26 15:21
#4

Ibland gör jag det Moa..men man har väl i bakhuvudet att dom kan bli rädd och det vill man inte.

imsuchadiva
2012-09-29 10:19
#5

Lite nyfiken bara? Hur får man en häst trafiksäker om man inte får vara ute med den i biltrafikeradmiljö? Tyvärr #1 men att du ska vara uppvuxen med hästar tror jag inte ett smack på.

[Moa-]
2012-09-29 10:31
#6

imsuchadiva; är det en seriös fråga? Du har hästen först i en säker inhägnad hage/paddock och har motordriva fordon i närheten för att sedan i ett lugnt tempo föra dem närmare och närmare. Du leder när hästen är trygg runt hästen runt bilarna hemma på gården, du kan även låna andras bilar för att vänja hästen vid bildljudet och deras rörelser ej endast den aktuella bilens ljud, många djur lär sig känna igen ägarens specifika bil. Allt tas steg för steg, till slut är hästen trygg med bilar och kan nyttjas även på trafikerade vägar.

Hur gör du när du lär djur/vänjer djur vid något annat?

Anser du att du skall lära en häst första gången att bli trafiksäker genom att ta ut den på en hårt trafikerad väg? Låter ju så dumdristigt att det är läskigt…

Sedan vad du tror om min uppväxt bryr jag mig inte om, det får stå för dig.

Annons:
imsuchadiva
2012-10-05 01:52
#7

Vem har sagt något om hårdtrafikerade vägar? Vet en tjej i grannstallet som hade problem med en ung kille i en Volvo som alltid gasade på och lekte när han fick syn på hästen. Kan tillägga att när man rider längs denna lilla väg på landsbygden så är det inte ofta det kommer en bil, så då vet du hur "hårt trafikerad" denna väg är.

Linnea
2012-10-24 16:15
#8

Jag anser att man måste ha ut hästen på vägarna för att få den trafiksäker. Jag menar inte att man ska ha ut den på typ e6:an utan små vägar, gärna grusvägar eller så där det bara kommer sparsamt med bilar. Skillnaden mellan detta och att köra runt på gårdsplan är att bilarna kan dyka upp lite oväntat och komma bakifrån och sen förbi och då kan hästen känna sig jagad.

Jag saktar ner när jag ser hästar på vägen och de flesta runt stallet gör så också. Nu har jag haft tur och hade tidigare mina hästar i en hage bredvid en landsväg som visserligen inte var så tungt trafikerad men dom som körde där körde desto fortare. Den är även uppskattad av mc-förare om somrarna.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Perly
2012-10-25 23:47
#9

För att hästar är ett fordon när dem vistas i trafiken och därför bör vara tränade/trafiksäkra medans älgar är ett vilt djur som man ej har någon kontroll över

Uppskatade dock hellre att någon körde förbi i 90km/h än 30km/h när jag red

Alltid Oavsett

Linnea
2012-10-26 11:02
#10

#9 Det beror helt på hur nära dom kör, vissa kör i 90 men väjer inte en meter utan slickar vägkanten trots att det är uppenbart att man inte kan få hästen längre bort från vägen. Håller dom lite avstånd i sidled brukar det inte göra så mycket med en van häst. Alla hästar kan ju bli rädda om tex en bil låter konstigt, susar, visslar mm som en del gör när dom är lite sönder.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Perly
2012-10-26 12:51
#11

#10 Jo det vet jag, har dock haft turen att ha en väldigt lugn häst så länge bilarna inte lör försakta så brukar ta ut henne lite extra ivägen(när dem kör på fel sida) o då väjer dem, annars brukar jag oftast rida på antingen grusvägar där jag kan ta ner henne i diket eller asfaltsvägar där med "omkörningskant"(kan ej komma på vad den heter just nu)

Alltid Oavsett

Perly
2012-10-26 12:54
#12

Men skulle nog säga att viktigast är att träna hästen mycket innan man tar ut den i trafiken samt att själv hålla sig lugn, det ger mycket (:

Alltid Oavsett

ivanhoe81
2013-01-11 10:48
#13

kommer jag ikapp en häst bakifrån så bromsar jag in och kör lungt bakom den tills att jag ser att ryttaren vinkar förbi mig (gör det för hänsyns skull)

älgar bromsar jag också för speciellt då jag och min familj har varit med om en del
farsan körde på en älgkalv då han körde i 30km/h (han visste att korna hade stött bort kalvarna precis då) och jag gled under enälg då jag körde moped (bromsarna bet inte med en gång utan låste sig så att jag fick sladd på moppen och gled under älgen som hoppade ganska rejält, kan säga att den inte gick i 30km/h då jag hade den utan i 100km/h men så var det 16 år sedan jag körde moped sist)

Annons:
[Moa-]
2013-01-11 12:46
#14

ivanhoe81; många ryttare uppskattar ej ditt sätt att passera utan skulle istället bli mycket stressade och fundersamma över ditt sätt att köra bakom. Jag skulle aldrig förstå att du vill att jag skall säga till dig att du skall köra om. Så gör inga andra fordon så varför skulle det gälla vid ryttare?

Sedan är det givetvis strålande att du försöker visa hänsyn, inget ont mot det, men ibland får en handling med god avsikt ej den effekt som det är tänkt.

ivanhoe81
2013-01-11 16:11
#15

jag ville ha det så själv då vi hade häst att man skulle vänta så att man var beredd på att det skulle komma en bil förbi, jag blev stressad då bilarna bara susade förbi i full fart och hästen blev också stressad av det
jag tänker på hur jag ville ha det då jag red

sedan fick jag även lära mig det på trafikskolan att man skulle lägga sig en bit bakom tills ryttaren vinkade förbi en just pga stressad häst om man bara kör förbi så dufår skylla på trafikskolorna med ang detta

[ElisabethYL]
2013-01-13 14:43
#16

Jag är benägen att hålla med Moa-.

En häst som inte är trafiksäker har inget på en trafikerad väg att göra (har själv ridit i trafiken i allt från små grusvägar till 90 sträckor där bilarna snarare gick i 120 km/h med i princip obefintlig vägren) Att hålla sig lugn själv är a och o med häst i trafiken och att ha någon bakom sig när man sitter på en häst skulle bara göra många stressade. För egen del kan jag säga att det är uppskattat att köra om med så lite varvning av motorn och så långt avstånd som möjligt - ungefär som när man kör om en cyklist.

[Moa-]
2013-01-13 14:52
#17

Jag sekunderar i min tur ElisabethYLs inlägg, precis så gör jag när jag kör och det är även så jag önskar att motorfordon skall passera mig när jag är ryttare.

[ElisabethYL]
2013-01-13 14:53
#18

Moa- vi kan nog komma överens om att vi är överens Cool

ivanhoe81
2013-01-13 14:54
#19

jag kommer i vilket fall somhelst köra så som jag ville ha det och som jag har lärt mig

[Moa-]
2013-01-13 14:54
#20

Ha ha, ja så kan man också sammanfatta det… =P

Annons:
ivanhoe81
2013-01-13 15:14
#21

hittade detta nu och det är det som jag har lärt mig

Försäkra dig om att häst och ryttare upptäckt dig och var uppmärksam på tecken från ryttaren.

jag försäkrar mig att ryttaren har upptäckt mig genom att de vinkar förbi en, man ska ju inte bara köra om ju enligt mig

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_10882/ImageVaultHandler.aspx

[ElisabethYL]
2013-01-13 15:25
#22

Enkelt förklarat kan man säga såhär:

Häst med ryttare/kusk i trafiken = Fordon

Häst = Flyktdjur

Flyktdjur = Flyr från rovdjur

Rovdjur = Jagar byten bakifrån

Detta kan du aldrig träna bort, däremot kan man lära en häst att billjud som följs av en omkörning är ofarligt.

En häst ser nästan allt bakom sig och känner om ryttaren är spänd - ryttaren ser inget bakåt, då våran syn inte är sådan (vi har mera gemensamt med rovdjuren på den punkten) Om jag rider så blir jag stressad av att höra något bakom mig som jag inte kan bedömma då en skolad häst lyssnar mycket på ryttarens vikthjälper, vilket gör att man inte ska vrida överkroppen om hästen ska gå rakt fram.

#5 Du har redan fått bra svar, men jag skulle vilja tillägga att om möjligt bruka en lugn och trygg häst som dragdjälp i träningen.

[Moa-]
2013-01-13 15:29
#23

ivanhoe81; och jag som ryttare skulle fortfarande vara väldigt irriterad på dig som förare, svårare än så är det ej. =P

Du skulle vidare aldrig kunna köra om mig som ryttare då jag aldrig skulle ge dig ett tecken att köra om, detta då jag aldrig skulle förstå att du söker efter detta, möjligen att det skulle sluta med att jag flyttar hästen i diket och signalerar mycket aggressiva signaler till dig att du kör som en idiot, tagiskt men sant.

Har aldrig tack och lov träffat en bilist som kör som du, och de gånger de hästar jag rider blivit mest stressade är vid överdrivet långsamma passager. Sedan är det skillnad om man märker att ryttaren redan från början har problem, men då borde vederbörande som tidigare sagt ej befinna sig på en trafikerad väg.

Ingenstans i din länk står det att du skall vänta på att ryttaren ger tecken på att passera, däremot så som ElisabethYL skrivet, håll avstånd i sidled.

[ElisabethYL]
2013-01-13 15:44
#24

Rider man i trafiken ska man ha bägge händerna på tyglarna (undantag westernhäst som är van att ridas med en-hands-fattning). Detta för att kunna behålla kontrollen om hästen blir skrämd. Man kan likna det vid att hålla i en bilratt kontra att bara ha foten på bromspedalen..

Det blir en jätteskillnad i kontroll.

Jag vinkar heller aldrig förbi bilar, vilket jag tack och lov aldrig behövt. Då jag anser att det inte är min uppgift och jag har även samtalat med flera poliser ang detta när jag delade stall med en som jobbade/jobbar som ridande polis.

[ElisabethYL]
2013-01-20 18:19
#25

#15 skrev "jag ville ha det så själv då vi hade häst att man skulle vänta så att man var beredd på att det skulle komma en bil förbi, jag blev stressad då bilarna bara susade förbi i full fart och hästen blev också stressad av det
jag tänker på hur jag ville ha det då jag red"

Har funderat en del på det där stycket och jag tror utifrån texten att hästen blev stressad av att du blev stressad. I annat fall var den aktuella hästen inte tillräckligt trafiksäker för att befinna sig på den aktuella vägen..

En polishäst ska vara lugn, orädd och lydig. Och den ska stå ut med mycket - hård trafik, oväntade ljud och ibland mycket farliga situationer med bl.a. kravaller och bråk.. Egentligen gäller det alla hästar som vistas i trafiken. Eller kanske inte det om kravaller och bråk, men den ska vara nog tränad att acceptera att har ryttaren sagt att det här är inte farligt, så är det inte farligt.

Mona22
2013-01-21 13:21
#26

Klart man bromsar för en älg! Den springer ju framför bilen och man kör ju på den och kan skada sig rejält. Att jämföra en tam häst med ett vilt djur är ju bara dumt. Är man ute med häst i trafiken så hoppas man ju att de är lite vana vid trafik. Det är väl inte så att man första gången man är ute i trafiken rider på en jättetrafikerad gata utan man vänjer ju hästen.

När jag ska förbi en häst anpassar jag hastigheten och går över i mötandes vägbana om det inte kommer någon såklart.

imsuchadiva
2013-01-21 23:43
#27

När jag var ute och red en dag sent i höstas så hörde jag på långt håll hur de kommer en bil. Strax innan den passerar mig så möter de en annan bil så den saktar in, accelererar sen upp i fart, fortare och fortare rakt mot mig. Som tur var han jag vika inpå en stig i skogen..

Annons:
VeronicaKahlbäck
2013-01-31 16:46
#28

Eftersom det tydligen är relevant; jag växte upp med hästar, både rid och trav. Jag både red och körde.
Man miljöntränar hästen på gården sakta men säkert, sen börjar man öva med kända bilar utanför hagen.. Vet inte riktigt om alla ridit eller kört in hästar här men jag ser det åtminstone som en del i det..

Skulle aldrig falla mej att blåsa om en häst, skiter fullständigt i vad ryttaren tycker i frågan. Jag litar inte på djur eller människor jag inte känner så har både avstånd och hastighet som gör att jag inte krockar med hästen vad den än må göra, värderar mitt egna liv högt :)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

viktoria91
2013-02-13 10:04
#29

#2 Jag hatar när bilister stannar bilen när dem möter mig och min ponny. Min ponny fullkomligt älskar fordon och bara mååste gå fram och titta på den där bilen som står och väntar på henne. =P

[Moa-]
2013-02-13 10:18
#30

viktoria91; om du inte kan hindra hästen från att gå fram till en bil, skall du verkligen ha den ute på trafikerade vägar då?

I övrigt håller jag helt med om att jag avskyr när bilar stannar helt, men ryttarens ledarskap är för mig a och o i ridning.

viktoria91
2013-02-13 15:19
#31

#29 Har jag sagt att jag inte hindrar henne? Klart jag inte låter henne gå fram till bilar om jag inte känner föraren och den tkr det är okej.

[Moa-]
2013-02-13 15:21
#32

"Min ponny fullkomligt älskar fordon och bara mååste gå fram och titta på den där bilen som står och väntar på henne. =P"

viktoria91
2013-02-13 15:27
#33

#32 Ja hon visar att hon vill fram men får inte.

[Moa-]
2013-02-13 16:38
#34

Ok =)

Annons:
Bevara Sverige Svenskt
2013-02-16 03:22
#35

Älgar liksom vildsvin är vilda djur. Dom ska man akta sig för att krocka med. Det är därför det finns viltstängsel på vägarna. Hästar finns inga vilda i Sverige, dvs vildhästar! Hade det funnits vildhästar skulle jag självklart vara väldigt på min vakt även med dom.

Hästar med ryttare ska över huvud taget inte befinna sig på vägar med trafik lika lite som barnen ska vara ute och leka på en trafikerad väg.

imsuchadiva
2013-02-16 13:44
#36

#35 Hur kommer det sig att hästar klassas som fordon då i trafiken? Varför får människor vara längs vägen med inte häst och ryttare som klassas som fordon? Varför ska vi inte få rida längs vägar alt korsa vägar? Hästen fanns långt innan bilen uppfanns. Hästen är från grunden ett vilt djur, det ligger i deras natur att fly vid rädsla. Får jag fråga vad du kör för bil?

[Pandoraelf]
2013-05-05 03:33
#37

#36 Människor räknas som gångtrafikanter, cyklister som medtrafikanter.

Jag hoppas att denna tråden är ett dåligt skämt. Såklart skall man undvika älg i trafiken genom att väja, sakta in eller i värsta fall stanna. Detta är lagstiftat.

Man skall också enligt lag visa hänsyn för ryttare, och man har rättigheten att få rida på de flesta vägar utom motortrafikled och motorväg.

Vill du att jag ska köra på älgarna eller är du bara lite sömnig?

/Pontus

viktoria91
2013-05-05 06:56
#38

#35 Klart ekipage ska få vara på vägarna! Jag hade aldrig kommit ut i skogen annars. Min ponny är van vid att bli riden på 90 vägar. Hon har under vår. 8 år tsm aldrig blivit rädd för fordon. Tvärtom! Ju större och mer dem låter desto roligare, sopbilen är skitkul tkr hon!

Upp till toppen
Annons: