Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 37839 ggr
Fridaaaa
2013-01-05 10:47

Går bara på 3 cylindrar - Vad kan vara fel?

Har en Skoda Felicia, - 97/98.

Det är så att när jag skulle köra med den i torsdags så var den seg att backa med, var precis som att den inte orkade och hackade gjorde den. Tänkte först att det kunde vara för att den har stått nästan en vecka, har inte behövt köra.
Men det gick inte över. Och när jag skulle öka farten, så hackade/skakade den och var som sirap. Svarade liksom inte ordentligt på gasen.

Den går på 3 cylindrar sa min sambo när jag kom till hans jobb, likadant sa killen på verkstaden på min sambos jobb.
Vi bytte tändstift, ingenting ändrades. Men vi märkte att det är någon som måste blockera fram till ena tändstiftet, kommer ström, men kan dt vara något med bensin tillförslen? Har gott om bensin i och vi testade att ha i sådan medel men det har inte hjälpt.

Någon som har idé vad det kan vara?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Mona22
2013-01-08 00:11
#1

Kolla spridarna om de funkar.

Fridaaaa
2013-01-08 11:06
#2

#1 Kan man kolla det själv? hur gör man det i så fall?
Min sambo misstänker med spridaren men vet inte riktigt hur man kollar det? :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

saabs
2013-01-17 19:13
#3

hej nu skriver jag för första gången,premiär alltså.ja du jag tar för givet att du har en 4 cyl motor många är 3cyl men byt tändkablar + fördelarlock + tändstifft  blir det inte bättre så kanske det är nåt med bränsleinsprutningen eller förgasaren om du har sån.kan vara ett trasigt membran i förgasaren.kul att va med ha de saabs

saabs
2013-01-17 19:20
#4

#0 hej glömde att säga att det är bara diesel motorer som har spridare inte bensin motorer hälsningar saabs

Mona22
2013-01-17 20:49
#5

#2 Koppla direktström på spridaren och kolla om den klickar. #4 bensinare har visst spridare om det inte är en förgasarmotor.

saabs
2013-01-17 21:30
#6

hej ja helt riktigt är det insprutning så är det spridare.ksprit har renande effekt och en del andra medel som kan göra ren insprutningen

Annons:
Fridaaaa
2013-01-17 21:32
#7

#6 Har använt sådan rengörande, hjälper inte.
Så blir verkstaden för den nästa vecka.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Knirken1
2013-02-24 12:48
#8

Detta tips kommer väl för sent ang att Du nog ev lämnar in bilen på verkstaden där i slutet av januari. Jag tipsar ändå😉!

Jag tycker det låter som att Du/Ni ev grejat lite för mycket med tändkablarna på bilen, eller att de i alla fall rörts för mycket av någon anledning.

Moderna tändkablar (sitter mellan fördelardosan och alla tändstiften) är hyperkänsliga för böjningar och mekanisk påverkan. Vanligt är att åtminstånde någon/(flera!) sådana ledare, vid ex tändstiftsbyte, "havererar" i vissa delar av "sladden". Motorn kan då bli helknepig och växelvis gå hyfsat men misstända & gå urvisset andra stunder. Typiskt är att man tror/tycker att någon cylinder ej är med riktigt.

Många moderna bilars tändsystem ger högre utspänning vid acceleration och då hoppar strömmen fram till tändstiften ändå. När man sedan kör i jämn fart går utspänningen ner lite och då börjar motorn gå sämre, för då lyckas inte strömmen nå fram problemfritt till det/de tändstift som har "drabbats" av strulig tändkabel.

Förklaring: För att minimera el-störningsrisk gör man numera tändledarna av en sorts kolbanor/pulverliknande strömledarmaterial. På utsidan isolerar svart (vanligen) gummi som vanligt, så det är inte lätt att se skillnaden.

"Förr" var tändledarna försedda med vanlig mångtrådig kopparledare, med utvändig isolation av gummi precis som nu. Sådana ledare kan böjas kors & tvärs utan problem, men det är det minsta man skall göra med moderna tändkabelsladdar, som sagt var.

Pulverbanorna bryts alltså lätt sönder här och där ("partiella avbrott" och man har då problem naturligtvis. Till & med verkstaden brukar missa denna enkla felorsak vanligen. Till slut kollar de "detta" men det brukar vara "till slut" efter diverse, ibland ganska dyra andra försök/mek.

Många bilverkstäder byter numera alltid till nya tändledare så fort de får jobbet att byta tändstift på någon bil. Speciellt på Oplar är det nästan standard att man gör så. (Problemet gäller egentligen alla märken!).

Orkar man (& törs meka lite) så byter man till nya ledare själv, och är man en riktig "friskus" så letar man på Cu-ledar försedda tändkablar, och monterar dem istället. Liten risk finns då att radion tex störs lite men mest är nog risken att man stör utåt från bilen. Ej populärt förståss, men den risken är egentligen minimal.  MVH / Kn1

Fridaaaa
2013-02-24 12:51
#9

#8 De hade inte rörts mycket nej :) De testade en gång med tändkablarna, sedan rördes dem ej mer och dem sattes dit där dem skulle. Har inte skrivit någonstanns som antyder att vi grejar mycket med dem? För det har vi ej :)

Tändstiften bytte vi själva, eller ja en på min sambos jobb gjorde det när vi ändå var upp och pratade med honom men annars hade vi gjort det själva :)

Den är lagad nu i alla fall :)
Bytte tändkablar och rotor :) Sedan fungerade den som en klocka.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Knirken1
2013-02-25 10:52
#10

Det har alltså ordnat sig, Toppenbra 🎂.

Jag vill justera lite jag skrev i inlägg #8.

Justering 1) Man får inte byta tändkablar till annan typ/sort än de som sitter i original, för lagen sätter stopp för det. Detta maa störningsrisken ang radiovågor som kan störa "kors & tvärs". Det sk Televerket (på den tiden det fanns) bestämde sådant, & liknande regler gäller idag naturligtvis.

Justering 2) Förr var också vanligt (före kolpulver-"banorna" i plastinbäddning! som alltså är vanligt numera) med ett inre "snöre" impregnerat med kolpulver. De strulade också på liknande sätt, efter några böjningar. Visst fanns kopparledningar också men de hade dämpmotstånd (max ca 10 kOhm i vardera) i bägge ändar, mot radiostörningar samt för "balansen" i elkonstruktionen. Det låter som mycket Ohm men Obs att det är mycket spänning här & minimal ström. 

Att själv byta till ren kopparkabel, utan dämpmotstånd, är egentligen ganska förkastligt, även om det går. Tyvärr kan en kopparledning, som man ej monterat dämpmotstånd i ändarna på och bilen skulle ha ett sk elektroniskt tändsystem (ej klassiskt), kvadda elektroniken. Inte bra😕. MVH / Kn1

Fridaaaa
2013-02-25 11:04
#11

#10 Var verkstaden som bytte så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: