Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 22439 ggr
LordBalle
2013-01-25 14:16

bilbatteriet laddas ej vid körning, HJÄLP!!

Hej!
Jag har en saab som jag tror är en 900 från 1981, inte helt hundra tyvärr.
Men! Den ger mig gråa hår… Först så skulle jag iväg. Startade bilen men den var lite trög så jag hjälpte till med gasen. Men så fort jag släppte gasen så dog den igen så det var ett helvette att växla så jag körde den bara en liten bit.

Sen skulle jag iväg en annan gång, startade bilen denna gång med hjälp av choken och det gick bra så jag gick ur, skrapade rutorna men undertiden som jag skrapade rutorna så dog den och då var batteriet helt dött!

Farsan kom och hjälpte mig få igång skiten igen men efter bara en liten stund så dog den igen, vi hann inte köra iväg för att ladda skiten.

Jag fick låna ett nytt batteri av farsan och en laddare till batteriet i bilen. Jag tog in batteriet, laddade det och sen dagen efter så gick det bra och jag körde till stan och åkte runt lite där. Sen halvvägs hem dog batteriet undertiden som jag körde. Hade som tur var farsans batteri med mig och fick byta och körde sedan hem.

Här om dan skulle jag iväg igen och då var farsans nya batteri dött…

Vi har kollat kolen och det är inge fel på den… vi funderar på om det kan vara generatorn eller att fläkträmmen behövs spännas? Eller om det är nån lampa som är på hela tiden, typ i handsfacket eller nått? Vi har ingen aning.

Men det sjuka är att den inte laddar batteriet undertiden som man kör :/ Någon som vet vad felet kan vara?

Snälla HJÄLP!

Det är en skit gamal bil men brorsan sa att den var helt körduglig undertiden som han hade den så jag vet inte om bilen bara är anti mig eller något… -.-'

Men snälla HJÄLP! Behöver den till jobbet…

Annons:
Mona22
2013-01-26 06:31
#1

Låter som generatorn efterssom den inte laddar. Koppla på multimeter på batteriet när bilen är igång så ser du om det händer något.

Daniel8205
2013-01-28 09:08
#2

Ladda upp batteriet på den starta och mät när bilen är igång ska den ge mellan 13-14 volt om generatorn funkar

Knirken1
2013-02-24 14:01
#3

Tipsen #1 och #2 är bra, men visst kan det vara lite knepigt att utföra dessa tips. Dock är de jättebra.

 Har Du/Ni en normal voltmeter (finns bra & billiga tex på BILTEMA) så dit med provsladdarna (köp gärna multimeter med spetsiga mätspetsar så de går att sticka igenom plast & gummi) mot batteripolerna, och ha = (likspänning) Voltläget(U) inställt på "multimetern" och läget, mera än 12 Volt. Går motorn samtidigt som spänningen ("volten") sjunker så tänder tändstiften enbart med hjälp av elströmmatning från batteriet. Är det bra batteri så kan man ju komma ett par mil eventuellt, men felet måste ju fixas förståss😮.

Man kan även mäta direkt på generatorn då motorn går, Man kan då här mäta spänningen och se om det ut från själva generatorn kommer bra "med Volt". (Betydligt mera än 12V skall kunna mätas där). Varvar man upp motorn så skall spänningen öka en aningen (men bara en aning! Felfri laddningsregulator ombesörjer detta), om allt är gott & väl.

I "bakändan" (mitt emot remskiva/fläktgrejset) på bilmotor-generatorer sitter (där sladdarna går ut, där man kan provmäta U) en fastskruvad plastinklädd "enhet" som innehåller likriktardioder och laddspänningsregulatorn (spänningen får tex ej bli för hög. Då slits elsystemet onormalt, alt pajar direkt😕). Kolen brukar finnas här också. Dioderna gör om växelströmmen till likström (bra det) och spänningsregulatordelen där ser till att utspänningen från generatorn är rimlig. Lösa sådana detaljer brukar vara svårt att få tag på, men renoverade hela generatorer med allt det beskrivna, brukar gå att köpa på tex bra skrotar. Volvo har ju sitt "Demia". BILTEMA tror jag har generatorer som går att passa in här. Kolla katalog/nät info från BILTEMA.

Uppenbarligen använder motorn elkraften som finns i batteriet, och/men inte alls den el som alstras av generatorn då motorn går (vilket är det rätta annars naturligtvis).

Det finns helpetiga bilägare som, ofta när det går, startar bilen med hjälp av utförsbacke-rullstart, på 2:ans växel tex!! Visst! Man sparar enormt med kraft i batteriet då naturligtvis. Den sparade  "elenergin" har man då kvar tillgodo för annat. Man spar på startmotorn/elsystemet mm fördelar &:så. 

Ni hade kollat kolen. Mitt tips är att riva undan nuvarande generator och montera dit en "frisk" dito.       MVH / Kn1

Knirken1
2013-02-25 10:15
#4

Tillägg ang mitt inlägg #3 ovan, ang diodernas placering.

Vanligen sitter inte dioder just vid (inte däri) delen som innefattar kolen. De brukar sitta på andra sidan rotoraxeln om man tänker sig, "ovanom" vanligen sett v/s som generatorn brukar sitta på bilmotorn. De sitter egentligen ganska "knöligt" till. Det handlar om ett antal sådana.

Standard vanligen är att de 6 (sex stycken!) effektdioderna för likriktning av strömmen sitter där invändigt men mot utsidan/gaveln av generatorn (för bra kylning). De 3 (tre st) magneiseringsdioderna (som fixar ström till den invärtes generatorn roterande elektromagneten) för likriktning av magnetiseringsströmmen, sitter monterade på den sk släpringslagerskölden mera innåt i generatorn. De har också god kontakt med godset (kylning) men mot runda "utsidan" av generatorn mycket nära den roterande magnetdelen.

Laddnings/spänningsregulatorn sitter (rel ofta) i modernare generatorer innuti generatorn. Regulatorn är då alltid av transistor variant (sk elektronisk).

De klassiska "kontakt"-laddningsregulatorerna sitter alltid monterade en bit från generatorn, skruvade direkt i bilens kaross, och har en två eller tre polig ledning mellan sig & generatorn. Får man tag på en lös kontakregulator brukar de fungera bra till alla växelströmsgeneratorer, tänk på "volten" bara. (Det är mycket mera noga ang likströms-generatorer (smalare/mindre), men de "försvann från bilmotorer, under ca tidigare 60_talet).

Den separata laddningsregulatorn är normalt väldigt enkel att byta. Den sitter bara med två skruvar i motorrums /bilkarosserna.  Elektroniska kontaktregulatorer kan faktiskt också vara separat monterade rel generatorn.

Numera finns microelektronik-regulatorer (sk hybridteknik) & de får plats i samma enhet som hållaren för elborsthållaren där inne i generatorn. 

Det är ingen omöjlighet att byta inbyggda regulatorer heller & de passar som sagt var vanligen bra mellan diverse olika (samma volt) generatorer.

Dock, hur det nu än är så är det nog enklast att byta generator till en annan hel utbytes dito, men vill man, har tid & törs mixtra lite så byter man regulator separat (kan ju vara billigare).    MVH / Kn1

Knirken1
2013-02-25 15:03
#5

Kort extra tips ang kontroll av generatorns funktion:

1) Leta fram ett elmät instrument och ställ in det på skala ovanom 12V. Det brukar bli mitt för 16V, eller vad det nu är som är lämpligast "ovanom" 12V, på instrumentet man plockat fram.

2) Placera instrumentets plus mätsladd (röd) på generatorns skruv/uttag märkt B+. Placera instrumentets minus mätsladden (svart) på gods/ någon skruv på motorns gods/ skruv på bilens plåt. På bilens gods helt enkelt.

3 a) Starta motorn och läs av spänningen/memorera. 3 b) Öka motorvarvet och läs av spänningen medans förbrukare kopplas på, tex helljus och elbakruta. Det skall vara ca 13,9 - 14,8 Volt när generatorn ger laddningsström till batteriet.

4) Sjunker spänningen "som en sten" under punkt 3) så är det fel på generatorn/regulatorn. Det är inte riktigt som det skall vara. 

OBS. Laddningskretsen får ej brytas vid provning av växelströmsgeneratorer, vilket ej heller sker i detta förfarande, gott så!

MVH / Kn1

Gasoline
2013-04-02 18:46
#6

Hur har det gått för dig ts? Fått någon ordning på det?

Annons:
Leo
2013-04-16 22:51
#7

Regulatorn på 900:an sitter på baksidan av generatorn. En vit/begie platta med en svart rund dosa i mitten. Den är fäst med 2 skruvar. Lossa dessa och lyft ut hela härligheten försiktigt så hittar du kolen. Biltema har nya för mellan 109-149kr vår sommar katalogen 2013 sidan 131 finns bild på regulatorn. Kolla även att gen sitter fast dom kan spräcka bultfästena och att kabelskorna sitter som dom ska på kablarna har råkat ut för att kabeln lossnat från skon och förredtenkolla remmen oxå. Generatorn sitter i bakkant på motorn efter insuget sas lyvka till

Leo värd på Motorcykel i fokus 

ellenors_
2014-01-15 17:39
#8

Löste sig detta? Har samma problem men på en 03 Subaru legacy. Laddar inte batteriet under 2000varv. Generatorn är kollad med dator och ska fungera som den ska. Kan inget själv men går hjälp som nu fastnat och inte längre vet vad som kan tänkas vara problemet. Första gången den gav upp (vid start) dog första batteriet totalt så jippe tänkte jag nytt batteri och bilen gick en vecka. Sen stannade den under körningen men gick tack och lov igång igen så då trodde dem att kolen gjort sitt men inte, kanske hela generatorn men inte, kabelbrott inte hittat nått som verkar lurt, säkringar inte det heller. Bring it on!

Gasoline
2014-01-15 21:00
#9

#8 det låter ju märkligt. Är ni säkra på att generatorn fungerar som den ska? Lyser laddlampan när du sätter på tändningsläget? El och nya bilar är varken min eller sambons starka sida, tyvärr. Vi får hoppas att ts uppdaterar hur det gick eller att någon utav våra kunniga medlemmar kan komma med några bra idéer = )

Cragan
2014-01-16 05:11
#10

#8 ni behöver nog en ny generator tyvärr låter som att nått i den är slitet om den ej laddar under 2000 rpm (kan ju gå o laga den med men det är nog dyrare än en ny/beganad.

ellenors_
2014-01-17 07:39
#11

Okej tack ska höra ikväll om de kommit någon vart med bilen

ellenors_
2014-01-17 07:43
#12

Det bev som aldrig något konstigt med bilen hann iofs ha den i 2 månader. Men när jag tänker efter så har det alltid varit svårt att backa utan motorstopp om det kan ha något med saken att göra och att jag tycker att den har/hade väldigt låga varv vid tomgång. Ja en gul/orange lampa som jag tror är generator och batterilampan lyste varje gång men slocknade sen men batterilampan inte förrän man gasade.

Gasoline
2014-01-17 20:27
#13

#12 lyser laddlampan/batterilampan när bilen står på tomgång och den inte slocknar förens du gasar så är det högst troligen att den inte laddar som den bör. Jag skulle nog råda er att prova byta generator om ni har möjlighet, om ni inte är helt säkra på att kolen är fräscha?

Annons:
ellenors_
2014-01-17 22:44
#14

Nu tror dem sig ha börjat närma sig felet nått med någon styrgrej med en kabel som skickar signaler fel åt bägge hållen togs den kabeln ur bruk laddar den som det ska. Ja dom sagt kan inte mycket så får försöka ta till mig infon bättre sen om det fås till och meddela er.

Gasoline
2014-01-17 23:22
#15

#14 då får vi hoppas att ni hittat felet och att det löser sig = ) om du vill och kommer ihåg så uppskattar uppdatering, alltid bra info som man kan lära sig av! = )

ellenors_
2014-01-23 06:50
#16

Det var generatorn trots allt. Med bättre begagnad sådan laddar nu bilen och ikonerna försvinner direkt när tändningen vrids fullt på. Men det är lite justeringar kvar som tomgången som blivit värre än innan. Fast vilken lättnad att få köra sin egen bil igen ;)

Gasoline
2014-01-23 07:35
#17

#16 skönt att det löste sig för dig! Det är alltid skönt när bilen strulat och man tillslut får ordning på det. = ) Har ni bytt generator bor ställningen utav tomgången vara en baggis. Jag tackar för uppdateringen, brumma lugnt ;-)

LordBalle
2014-03-17 15:37
#18

Tack för alla svar! Lite sent men ändå :P Nä fick inte i ordning på skrothögen så jag fick låna en annan bil av pappa :D Bilen fick stå på parkeringen tills förra veckan Faktiskt xD Men tack så jättemycket för all hjälp!

Gasoline
2014-03-17 16:08
#19

#18 tack för uppdateringen. Skönt att det löste sig på ett eller annat sätt. Hittade ni felet eller gav ni upp bilen?

Upp till toppen
Annons: