#2 anmärker på den skrivna texten i "trådens" inledningsfråga, men skriver sedan själv bla citat "...det svenska språket i skivform." Något kanonexempel på bra svensk stavning är då inte inlägg #2 mao, eller?!
Todde gör dock inte ett enda stavfel däremot. Fortsätt så, Todde, + läs ev ett par bra skönlitterära (ej fakta) böcker, så minskas ev "meningsstrul" med tiden. Det är bara en tidsfråga inkl lite envishet & tålamod.
Somliga "felfria personer" har alltid en viss förmåga att "skjuta sig själva i foten", tätt som oftast. Man kompenserar & maskerar sina egna brister med att söka & lyfta fram andras tabbar. Äsch! Nu skiter vi i det och håller oss till trådens frågor.
Mona22 svarar jättebra på dina funderingar. Bla gör "Bubblans" form att det går åt lite mera bränsle än man skulle kunna tro, mest i höga farter. 5:e/ev 6:e växel håller ner förbrukningen i hög fart på nyare bilar. Håller man sig till stadstrafik eller lite lugnare framfart (håller fartgränserna bla) så blir förbrukningen betydligt lägre än en liter/mil. Vill man ha lite roligt & gasa lite så får det väl vara värt det då
. Körteknik och förgasarinställning, samt bra motorolja är annars också viktiga faktorer. Uppvärmningstiden är betydligt kortare för VW-bubblans lätta luftkylda boxerfyra, till skillnad mot vattenkylda motorer, med sitt grövre gods & allt vatten osv. Luftkylningen innebär även att man kan glömma det där med rätt antifrysmedelinblandning, krånglande/läckande kylvattenpump & slangar mm, som är vanligt (+kostsamt) strul på andra motorer. Det finns ju inget vatten att pumpa runt här. Bara remmen till bla kylfläkten är ok så funkar kylningen oavsett årstid, öken eller polarklimat. Faktiskt en stor fördel
(Luftkyld motor låter förståss lite mer, men mest ang baksätet på en bubbla. Dock ej så farligt där heller.)
Alla fordon som är äldre än 30 år är skattebefriade. Besiktning brukar vara vart annat år för 30 +åringsfordon också, kul va?! :-). Tar man veteranförsäkring blir det urbilligt, men = begränsningar ang användning. Bättre då med normalförsäkring ( minus vagnskada=rel dyrt+onödigt) så kan man åka hur mycket man vill.
Hittar Du en bil (tex bubbla!/kubelwagen, eller tex en Willys jeep) från före 1950 (allt före årsmod 1950) så är det ingen besiktning alls som gäller. Riktigt kul!
Försäkring slipper dock inget "normalt" motorfordon undan ifrån i Sverige.
Motorstyrkan är ju inte så "enorm" här (=relativt lindrig försäkring) men bilmodellen accelererar snabbt ändå (speciellt lägre fartregistret) då dessa motorer har bra bottendrag, och har låg vikt, liksom hela bilen. Bra motorbroms (+ jämn gång) är det på boxermotorer också, vilket sparar bromskloss/back byten. Hela bilen är av ganska enkel konstruktion, bara man sätter sig in i tekniken. Det mesta går att laga själv om man är lite småhändig. Inga datorkretsar. Klassiskt elsystem, så det lätt att hitta tips på nätet. Vanliga verktyg räcker långt.
Jämför man de faktiskt låga mek/servicekostnaderna v/s ("versus") bränslekostnaderna (marginellt problem) för en bubbla så "vete sjutton" om inte dylik bil är billigare per år än det mesta motordrivna som rullar på hjul. Min moppe var tex mycket dyrare att ha i drift per år, bla beroende på den knasigt svindyra försäkringen!! (många moppeolyckor fördyrar!).
Man kan väga in allt möjligt när man funderar på bilköp, och körglädje är en nog så viktig grej. Det man som förare mest har att bry sig om blir till slut styrning, växling, vägbetende (framkomlighet i tex halka), förarstol och förarplats/instrument och lite annat, innuti bilen. Allt sådant är riktigt bra ordnat angående bubblan. För övrigt hänger tyngsta "bildelen", motorn, över drivhjulen så fäste för dem är naturligt väl ordnat. Bubblan är en mästare i hala backar, bara nu inte däcken är alltför gamla. Dvs har hårdnat för mycket, men bubblor brukar "fixa biffen" ändå, och "klättra" på duktigt. Tilläggsdubba så funkar äldre däck ändå bättre. MVH / Kn1