Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2740 ggr
[Cassaranda]
2013-02-26 00:36

Startproblem

Jag har en skoda felicia -97. Skrotbil, jag vet. Nu är det så att jag har fått ett problem, litet hoppas jag. Ska försöka förklara..

Jag skulle starta bilen, då låter den konstigt. Stänger av helt för att starta om. Då går det vrida nyckeln ett hack längre än vanligt, alltså för långt. För att få igång den måste man vrida dit, men då slocknar alla lampor men tänds igen efter att man vridit tillbaka ett hack. Så här har det inte varit förut. Nyckeln vrids även mycket lättare än vanligt.

Någon som vet vad detta kan bero på? Kan det vara farligt att köra med den? Jag är inte så high på sådana här saker.

Tacksam för svar!

Annons:
Knirken1
2013-02-26 02:01
#1

Låter lite märkligt , det där. Är Du säker på att det är något nytt, detta att nyckeln kan vridas så långt som den nu kan?

Skoda Felicia (uttalas egentligen "Shkåda"! i ursprungslandet), är egentligen en riktigt bra bil (även en 97:a). Det är VW som säkerställer(de!) kvalitet mm.

Bra vore om Du kollade med någon annan likadan bil, & jämför, om du tycker att starnyckel-vridningen verkar mysko.

Det mest vridna läget skall ju starta startmotorn, koppla förbi ev förkoppligsmotstånd( alt mera Ohm-sladd) så att tändspolen får extra (full spänning, 12V) fram till "sig". Många bilar släcker ju ner radio & diverse annat då nyckeln vridits till yttersta (start)läget. Därigenom får startelektroniken mera el, samt skyddas känsligare elutrustning i bilen av de "spänningssmällar" det innebär för elsystemet då startmotorn och tändsystem tillfälligt "hårdjobbar". (de spänningssmällarna knäcker bla "våra" HALVLJUSLAMPOR (så var & varannan åker "enögt" ofta numera.)

När nyckeln vrids (släpps) till läget före startläget är elen igång men startmotorn har då gått "tillbaka" i viloläget.

Kolla som sagt var gärna med annan likadan bil, "nyckelvridkänslan" .MVH / Kn1

Mona22
2013-03-09 21:58
#2

Kan vara tändplattan. Rekommenderar att du åker till en bilverkstad så de kan kolla upp det. Det som kan hända är att den slår ifrån och slutar funka helt och då funkar inte bilen.

Upp till toppen
Annons: