Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 13449 ggr
Ljuskrona
2013-05-13 22:13

Vill veta mer om min moped! MCB

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är det någon dom vet lite om denna moped? Vet ju själv att det är en MCB, men årsmodell e jag osäker på! Förra ägaren renoverade den oc jag skulle vilja veta om färgen är korrekt. Oavsett om det är rätt eller inte så är det min fina pärla! Och är definitivt köpt för utseendet från min sida! Vilket dekal ska sitta på tanken? Monark eller Cresent? Skriv vad du vet och är tacksam för svar! :) (Mcb 1279)? Mvh

Annons:
ElLobo
2013-05-14 00:51
#1

Om det stämmer med det du skrev i slutet av ditt inlägg (och som det verkar), MCB 1279, så ska den ha en tvåväxlad Sachsmotor, kanske med fotväxel men oftast med handväxel. Den tillverkades under åren 1968-71 (eller 72, olika uppgifter förekommer. I de flesta fall tror jag att den betecknades som MCB Cresent 1279 och fanns i färgerna ljusgrå/mellanblå (polisvit/metallicblå) eller ljusgrå/granatröd (polisvit/granatröd).

Ljuskrona
2013-05-14 07:30
#2

Ja, de uppgifterna har jag hört innan, vet du hur man ser vilket år den är tillverkad? :) polisvit/granatröd e det ju då men har sätt andra mopeder som absolut inte har samma färg som min..hur vet man vilken som är "rätt"? Min pappas kompis kör en likadan men den är mycket mörkare i färgen. Hans framljus/hastighetsmärare är röd medan min är vit..är det olika vilket år de tillverkades eller är någon av dem felrenoverad? (Får utsökta om det låter virrigt, men har inte haft den länge och är inte jätte insatt i mopeder, började köra mopperallyn förra året. Och är tjej på 19 år..så ha lite överseende )

ElLobo
2013-05-14 08:00
#3

Jag vet inte hur man särskiljer de olika årsmodellerna eller hur man vet vilken färgnyans som är den rätta. Det kanske går att hitta lite fler uppgifter och bilder om man söker på nätet. 

En del har renoverat 1279 så att den istället ser ut som en 1289, och då är det betydligt fler kromade delar på mopeden.

Ljuskrona
2013-05-14 10:19
#4

Jag har försökt leta men tyckte de va svårt..men får väl fortsätta leta! Tänkte mest om här var någon på forumet som kunde mcb lite extra bra liksom ;) Ja, de har jag sätt…jag tycker själv inte det är snyggt alls med krom så är nöjd med min :)

ElLobo
2013-05-14 23:12
#5

Javisst är den fin som den är!

Leo
2013-05-16 20:09
#6

en riktig moppe vad jag kan komma fram till är det en Crescent 1279,1. detta kom jag fram till för att 1279 inte har hastighetsmätare medan din har alltså 1279,1, att det inte är en 1289 ser man på att motorn på 1289 är 3vxl och fläktkyld vilket din inte är alltså 1279,1. årsmodell borde gå att utläsa av ramnr och en mall på vad siffrorna betyder och det finns förmodligen på nätet nånstans.

Dom modellerna kallades stockholmare eftersom dom var byggda för storstadens intensiva fabrik.

klickade tyvärr bort länken men ska försöka hitta sidan igen

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Annons:
Leo
2013-05-16 20:11
#7

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Upp till toppen
Annons: