Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1726 ggr
Gasoline
8/30/13, 2:30 PM

Bilbälte

Är du noga med att använda bilbälte när du åker en bil / fordon med bälteskrav?

Annons:
Mitralis
8/30/13, 2:32 PM
#1

Ja. Både i bil och buss.



Gasoline
8/30/13, 3:31 PM
#2

Använder alltid bilbälte om det finns så länge fordonet framförs på ett ställe där det kan finnas andra trafikanter.

Farwuq
9/3/13, 8:10 PM
#3

Ja, jag använder om det finns. Så sent som idag använde jag det i en regionbuss här i Skåne.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Gasoline
9/26/13, 8:15 PM
#4

#1 och 3 duktigt :-D finns nog tyvärr inte många som använder bälte i buss trotts att det är lika farligt.

Ford -57
9/26/13, 10:13 PM
#5

Alltid numera. Oftast förut åxå, men missa en gång å åkte på 1500:-. Onödig utgift må man ju säja. Riktigt klantit😞

Gasoline
9/27/13, 6:11 AM
#6

#5 man lär sig av sina misstag ;-)

Annons:
Ford -57
9/27/13, 9:45 AM
#7

#6 Yes, men d e bättre å lära av ANDRAS missar😃 Eller?

Gasoline
9/27/13, 10:00 AM
#8

#7 kanske, det blir iallafall betydligt billigare :-D Jag använder själv bilbälte om det finns och kör inte en meter om inte alla ev passagerare här bälte på sig (förutsatt att det finns såklart) vilket har lett till en del diskussioner, men det är i slutändan jag som chaufför som ansvarar för andras liv om olyckan skulle vara framme.

monstermash
9/27/13, 4:30 PM
#9

Jag använder aldrig bälte på bussar, men använder det alltid i bilen, nästan.

Gasoline
1/28/14, 8:57 PM
#10

Kom ihåg att använda bilbälte, framförallt nu när det är halt på vägarna :-)

Ford -57
1/30/14, 11:40 AM
#11

ALltid, d kan vara en bra försäkring d, men kör man på en älg så kan d vara bra å kunna slänga sej ner, om man hinner, men d e långsökt kanske. Jo d va riktit långsökt.

Gasoline
1/30/14, 6:00 PM
#12

#11 Nja, älgolyckor är ju inget ovanligt, men tyvärr inte den "största risken". Så det var ju inte så långsökt egentligen 🙂

Wony
1/30/14, 7:50 PM
#13

Alltid, om det finns. Kanske har hänt någon enstaka gång att jag inte haft det, dock. Men de tillfällena kan jag nog räkna på ena handen!

Annons:
Gasoline
5/12/14, 7:14 PM
#15

Det verkar iallafall som att de flesta använde bilbälte, det känns tryggt 🥵

Jetaime
5/12/14, 7:23 PM
#16

Använder alltid bälte i bil och för det mesta i buss, om det finns bälte och man inte behöver stå.. blir lite svårt då.

cattisa
5/12/14, 7:40 PM
#17

Jag använder också alltid bälte i bil. Det känns jättekonstigt och fel annars. Jag vill använda det i bussen, men det händer ibland att jag glömmer eller att det inte finns något.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Jalking
5/12/14, 7:59 PM
#18

Normalt är jag väldigt noga med att använda bilbälte. Inte för lagens skull, utan för min egen skull. Men när jag hamnar i en bil med gamla fasta bälten (ej rullbälten alltså) händer det att jag struntar i det. Jag gillar inte alls att sitta fast på det sättet. Obehagligt både med och utan bälte. Dessbättre är det väldigt sällsynt att jag hamnar i en bil utan rullbälte.

[melowi]
5/12/14, 10:17 PM
#19

Använder alltid bälte. Man vet aldrig om olyckan snart är framme oavsett om man är duktig på att köra och då vill jag nog sitta kvar i bilen än att slungas ur. Brukar också varje gång jag kommer ihåg att testa bältet om det tar stopp så inte huvudet skulle få en smäll, speciellt om airbag inte utvecklas. Känns konstigt på något sätt att inte ha bälte, har det till och med om bilen står still en längre tid haha :P

Imasy
5/14/14, 9:23 AM
#20

Haha, jag kan inte ens backa på en parkering utan bälte 😃 Men det handlar väl mer om att det känns "konstigt" att flytta bilen utan att sitta fast 🙂

Annons:
fulifuli
5/14/14, 11:13 AM
#21

Jag använder alltid bälte om det finns tillgång till det både i bil och buss så jag tog Ja. Dock saknas ju detta i gamla bilar vilket man crusar runt ibland i på sommaren så jag hoppas inte jag svara fel nu när jag tänker efter. Annars är väldigt noggrann med det, tvingar även mina passagerare att ha det oavsett om de är över femton eller inte, vilket kanske kan uppfattas lite hårt men bälten har räddat fler liv än vad de tagit såvitt jag vet.  😃 better safe than sorry

TjockaBerta
5/14/14, 11:46 AM
#22

Jag är rätt noga med det å andra sidan går det knappt att låta bli i moderna bilar. Det plingar och tutar så man blir galen.

>>>Malum domesticum<<<

Gasoline
5/14/14, 6:51 PM
#23

#21 Just därför skrev jag bil/fordon med bälteskrav, åker ju en del jänkare och gamla bilar själv 🙂

På tal om bälten, en del av er säger att ni alltid har bälte och har ni inte det så känns det konstigt. 
Jag får nästan en "naken" känsla när jag inte har bälten, men ska jag parkera eller liknande kan jag inte ha bälte på mig. Märkligt 😂

Upp till toppen
Annons: