Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1547 ggr
Gasoline
9/16/13, 6:20 PM

Stanna vid övergångsställen

Kan ni, med handen på hjärtat, säga att ni alltid stannar vid övergångsställen om ni ser fotgängare så pass tidigt att ni inte behöver tvärnita? Eller kör ni många gånger förbi en som står och väntar på att få gå över för att du inte orkar stanna?

Annons:
[Mustangcab]
9/16/13, 11:09 PM
#1

Nej jag stannar faktiskt men alla dessa cyklister som man måste tvärnita för gör mig en aaaaaning inrriterad.😡

Ford -57
9/18/13, 8:44 PM
#2

Jag stannar OFTAST. Men dom som kliver rätt ut är en aning irriterande fast dom har ju rätten på sin sida, d kan ju vara skönt att hävda när man sitter i rullstol. "Jag hade i alla fall rätt"😕

[Mustangcab]
9/18/13, 9:11 PM
#3

Fast man ska faktiskt ha ögonkontakt md bilföraren innan man går rätt ut i vägen.

Jalking
9/20/13, 12:33 AM
#4

Jag är nog rätt duktig på att stanna, men det gäller bara när folk visar att de har för avsikt att gå över vägen. Folk som går på trottoaren och bara ändrar kurs utan förvarning ligger risigt till.

Cyklister som anser sig gå när de cyklar brukar jag försöka skrämma ordentligt utan att riskera att köra på dem.

Som grupp betraktat är cyklister den trafikantgrupp som är absolut dummast och farligast för sig själva. Sen finns det naturligtvis många cyklister som sköter sig utmärkt, men de märks ju inte så mycket…

Bogey
9/25/13, 10:15 PM
#5

Finns inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter!

Du som bilist är skyldig att lämna fotgängare på övergångsställer företräde men de har ingen "rätt" att kliva rakt ut.

Kapitel 7, 4§ i Trafikförordningen säger följande;
Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

D.v.s. att som gående är du skyldig att ta hänsyn till om en bil som närmar sig "ditt" övergångsställe har en rimlig chans att stanna i tid.

3§ i samma kapitel säger även detta;
….Kör- eller cykelbanan skall korsas utan onödigt dröjsmål.

Så fotgängare som i nån slags protest för att visa att de har "rätt" släpar fötterna efter sig när de korsar ett övergångsställe bryter faktisk mot lagen.

F.ö. så stannar jag för fotgängare som ska korsa övergångsställen om det finns en rimlig chans att stanna utan att tvärnita.

Länk till Trafikförordningen för den som vill ha lite nattlektyr.

____________
Herr Petimeter

Upp till toppen
Annons: