Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 2479 ggr
[ElisabethYL]
10/1/13, 7:17 PM

Vad är ok handläggningstid vid kollisionsolycka?

Som rubriken lyder så undrar jag hur lång handläggningstid som är rimlig för att reda ut vem som är vållande till en trafikolycka som har skett genom att:

Bil A stannar vid stoppskylt där en 50-väg kommer ut till en riksväg med T-kors.

Bil B stannar bakom.

Bil A kör iväg.

Bil B kör iväg.

Bil A läggeri 2ans växel för attsnabbtkunna axellrera till 70 km/tim som det är på riksvägen.

Bil B kör in i bakvagnen på Bil A.

Vem är vållande? Föraren i Bil A eller föraren i Bil B? Hur lång tid ska det ta innan försäkringsbolaget rett ut vem som är vållande?

Annons:
[Mustangcab]
10/1/13, 9:30 PM
#1

Det förefaller inte vara så svårt. Kör man på någon bakifrån så brukar det vara den som är vållande. Handläggningstiden borde inte vara i flera veckor anser jag. Men är det hela polisanmält?

[ElisabethYL]
10/1/13, 9:41 PM
#2

#1 Handläggningstiden har tagit över en månad… Och som jag skrev hände det hela vid en stopp-plikt, ingen vejnings-plikt 🤔

Nej, det är inte polisanmält då jag hela tiden fått besked om att inom 2-3 dagar har du ett besked… Idag sa jag till motpartens försäkringsbolag att är det inte klart direkt efteratt mina djur fått frukost imorgon går jag bokstavligt talat till polisstationen och sätter mig utanför deras port tills de öppnar… Då gick det på mindre än 2 timmar från att jag sagt att jag umgås med poliser på en del av min fritid..

I mina ögon spelardetingen roll om min bil är körbar eller inte i sammanhanget - själv tycker jag att man inte ska behöva boka om en verkstadstid när man ifrån början bokade 30 dagar framåt i tiden. Mitt krav har varit att skyndsamt få bilen reparerad till det skicket jag håller den i (total bilkostnad inkl drivmedel för mig ligger på 6-10 000 kr/månad)

[Mustangcab]
10/1/13, 9:45 PM
#3

Om det var du som var bil A så hade jag polisanmält det hela. 1 månad är alldeles för lång tid. Men har du din bil helförsäkrad, för i så fall så kan du ta det med ditt bolag som sen kan kräva motpartens.

[ElisabethYL]
10/1/13, 9:55 PM
#4

#3 Bil Bs försäkringsbolag behagade inte ens svara på frågorna som mitt bolag ställde till de…

Jo, det blev klart idag och imorgon går jag till närpolisen och tar mig ett snack med de…

Det är min finbil som är bil A.. (de som inte är finbilar är folkracebilar)

Min sportpassat har kostat mig en hel del i inköp och kostar mig ca halva lönen (efter skatt) att äga om man räknar in drivmedel - så jag godkänneringa defekter på den..

[Mustangcab]
10/1/13, 9:59 PM
#5

Men ditt försäkringbolag kunde ha gått emellan och hållit dig skadefri om du haft en helförsäkring.

Ja jag tycker  att du ska tala med polisen.

[ElisabethYL]
10/1/13, 10:04 PM
#6

#5 Ja, men enligt de skulle jag isf lägga ut självrisken som om jag vore vållande - vilket jag inte gick med på.

Min bil är "maxförsäkrad" - d.v.s. helförsäkrad med allehanda tilläggsförsäkringar…

Vet inte vilket av bolagen jag är mest förbannad på, men jag är mer än nådigt förbannad på båda bolagen + den otrevliga människan som körde på mig..

Den 1/11 byter jag tillbaka till mitt förra bolag som vet vad skadehantering handlar om.. Hoppas jag inte blir påkörd något mer innan..

Annons:
[Mustangcab]
10/1/13, 10:07 PM
#7

Det stämmer men den skulle de kunna ge dig tillbaka genom att kräva den av det andra bolaget.

[ElisabethYL]
10/1/13, 10:13 PM
#8

Jo, men att lägga ut 3500 kr på obestämd tid kändes inte som ett alternativ heller… Det vore ju en sak om man visste hur länge man skulle ligga ute med pengarna - men när man inte hade en aning…

Försäkringsbolag och jag är inte direkt kompisar, då jag har mer negativ erfarenhet än positiv… Egentligen hade jag kunnat betala den här reparationen själv, men förstår inte vitsen med att betala för något som inte är mitt fel…

Gasoline
10/3/13, 8:44 PM
#9

Hur har det gått Elisa, något nytt i ärendet?

[ElisabethYL]
10/3/13, 8:54 PM
#10

Inget nytt än, missade att polisen här stänger kl 12 (kom dit 12.45) och idag hade jag inte tid på förmiddagen… (Jag sa aldrig jag inte skulle gå till polisen, tror inte de kommer göra så mycket men jag tänker inte säga vare sig bu eller bä innan jag snackat med de)

Åker till verkstan imorgon och bokar in bilen… Över en månads handläggningstid - ska man skratta eller gråta? "Vi måste ge våran kund en chans att berätta sin version" - det behöver man inte en månad för!!! En vecka på sin höjd.. (Kommer inte ihåg om jag skrivit, men mortpartens försäkringsbolag gav med sig efter 34 dagar och betalar reparationen, men de fick en utskällning i telefonen)

Skadorna är plåt- & plastskador, ev skadad parkeringssensor… hmmm. Tur för Dina försäkringar att jag inte kommit till skott och satt drag på bilen än…

(Nu kommer jag vara utan internet i några dagar - kommer inte ihåg om jag har imorgon eller ej, men återkommer när mitt internet åter blir aktivt, har kontantsticka på nätet)

Gasoline
10/3/13, 8:57 PM
#11

Usch, låter inte kul. Det kommer att lösa sig på ett sätt eller ett annat, uppdatera gärna hur det går.

[ElisabethYL]
10/3/13, 8:59 PM
#12

Jadå, men som sagt troligen blir det ingen uppdatering före fredag nästa vecka p.g.a. internet…

Gasoline
10/22/13, 8:29 PM
#13

Hej Elisa!

Hur har det gått med ditt ärende, fått något svar än?

Annons:
[ElisabethYL]
10/22/13, 8:49 PM
#14

Hej igen!

Glömmer bort den här tråden mellan varven ☺️

Har varit till närpolisen, men inte mycket de kan göra om inte han erkänner då det saknas vittnen. 😕

Bilen kommer jag lämna in på verkstan i grannkommunen på måndag för reparation och har valt att få ersättning för "billöshet" istället för lånebil… Känns samtidigt tryggt att veta vad det är för folk som jobbar på den verkstan och de har alltid skött min bil perfekt när jag lämnat in den där… Kostnad för mig blir 0 kr samt får ut 500 kr på motpartens bilförsäkring..

Hoppas ingen av katterna blir "inläggnings-sjuka" under veckan jag blir utan bil, men för vanlig veterinärvård duger veterinären här på gatan jag bor.. 🐱 Men enligt veterinärbesiktningen är de friska som nötkärnor 🙂 (Imorgon är det jag som ska på besiktning)

Gasoline
10/22/13, 9:03 PM
#15

#14 Ingen fara, jag har gått och funderat på hur det gått och nu har jag fått svar.

Det verkar ju ha löst sig på bästa möjliga sätt för dig, skönt att höra.

Vi får väl verkligen inte hoppas att katterna blir sjuka, men med tanke på veterinärens utlåtande så är chansen mycket liten.

 🙂

Lycka till på besiktningen!

[Mustangcab]
10/22/13, 10:48 PM
#16

Låter bra tycker jag.

[ElisabethYL]
11/1/13, 10:56 AM
#17

Nu ringde precis skadehanteraren på Toveks bil i Åmål och sa att min bil är klar att hämta när det passar mig, så jag ska kolla när nästa buss dit går.. Ska bli skönt att ha min bil tillbaka.. 🙂Lämnade in den 4 dygn och 2 timmar tidigare * 100 kr/dygn utan bil blir 400 kr extra till mig 😊= 2 kartonger "gratis" kattsand på Jyckebo zoo…

[Mustangcab]
11/1/13, 10:58 AM
#18

Låter helt OK tycker jag😃

[ElisabethYL]
11/1/13, 12:11 PM
#19

Och idag har bilen också gått tillbaka till försäkringsbolaget jag hade för ett år sedan och är nöjd med…

Kl 12.40 går jag till bussen och strax efter 14 får jag tillbaka bilen 🙂Själva bussresan tar ca 20 min, resten är gåtid, men så är det när man bor i småstad och har bilen på verkstad i en annan småstad - men det gör ingenting, folk säger att det är nyttigt att gå (själv vet jag bara att det är skönt med en promenad 😊)

[ElisabethYL]
11/1/13, 4:12 PM
#20

Har hämtat bilen i Åmål nu. Stötfångaren var jättefin.. Det enda man kan se att bilen blivit påkörd är att det är en dekal från Toveks bil vid nummerskylten istället för en från Dalslands bilservice…

Däremot har jag en hel del att säga om Dina försäkringar och deras sätt att handlägga ärendet samt deras kommunikation med mitt försäkringsbolag..

Annons:
Gasoline
1/11/14, 1:14 PM
#21

Elisa, hur har allt löst sig nu?

Upp till toppen
Annons: