Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 6225 ggr
Gasoline
2013-10-13 08:26

Pruta vid bilköp?

Brukar ni pruta när ni köper en begagnad bil/annat fordon?

Annons:
[Mustangcab]
2013-10-13 12:01
#1

Ja natutligtvis.  Köper jag hos en försäljare så försöker jag få något på köpet och bra för min inbytesbil.

När jag sålt så har jag alltid satt ett pris där man kan pruta.

Ford -57
2013-10-13 20:15
#2

Jajamen, pruta bör man…. D brukar finnas bra prutmån så att köparen ska känna sej ha gjort en bra affär😇

Gasoline
2013-10-15 19:54
#3

Ja, säljaren brukar sätta priset med lite prutmån men dock inte alltid. Kollade på Wheeler Dealers och de sa att säljaren brukar ha en prutmån på ca 10 %.

Jag är dock en mycket bra köpare, för jag vågar absolut inte pruta. Tur att min sambo brukar förja med och kolla på de bilar jag köper =)

[Mustangcab]
2013-10-15 20:01
#4

Här är det tvärtom om min man följer med så strår han och skäms när jag prutar men för det mesta så köper jag utan att han finns med😃

Gasoline
2015-10-28 16:10
#5

Prutat något på länge?

flisan708
2015-10-28 18:30
#6

Hos bilhandlaren ska man pruta. Privat, ja det kan man. Kan vara bra innan bilköpet att kolla upp vad folk generellt försöker sälja bilarna för. Då får man ett hum över hur långt man kan pruta ner priset till.

Annons:
Ford -57
2015-10-28 19:01
#7

Försäljarn pruta ner själv så jag behövde inte denna gång, bekvämt å bra🙂

Gasoline
2015-10-28 19:17
#8

#6 bra tips :-) #7 det lät intressant, haha.

Zepp
2015-11-05 22:23
#9

Mm..låter säljarna pruta själva.. så slipper jag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
2015-11-08 19:22
#10

#9 hur gör man det? Skulle vara glad om jag slapp pruta, hatar det och skulle jag sköta mina bilköp helt själv skulle jag nog tyvärr betala utsatt pris varje gång.

Zepp
2015-11-08 19:52
#11

Enkelt.. beror ioförsej vem man handlar utav!

Först checka upp vad samma bil är värd och vad du själv är bredd att betala!

Grejen är att om liknande bil är till salu från olika i ungefär samma skick och miltal så är det du som köpare som sitter på trumf!

Pratar vi kontantköp så har man med sig så mycket kontanter man är villig att betala.. och någon manlig bekant som kan beskydda en.. om man är kvinna!

Det är förvånansvärt många manliga personer som ställer upp på detta.. och nöjer sig med en fika och semla i närmaste tätbebyggda område som tack för besväret!

Antar att det är en genetisk defekt vi män har.. och du har sambo så då kan du antingen använda dig av honom eller någon av hans manliga vänner!

När det gäller professionella bilhandlare så är det litta mer komplicerat!kika 

De har bokslut.. kika på en bil han/hon har haft till salu någon månad.. kliv in och säg att du får ge mig ett bra bud på min gamla bil annars så blir det inget av/jag har inte råd.

Gärna dagen före jul.. eller semestern!

Snabb affär, snabba pengar!

I de fallen behöver du varken kontanter eller manligt beskydd.. du väljer vilket som!

Jag har varit med om det motsatta.. dvs trasig bil och desperation att få tag i något som rullar.. då får man betala vad det kostar.. oavsett vad man får.. bara det rullar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

flisan708
2015-11-08 20:46
#12

#11 Måste säga, intressant och det ligger säkert något i det du säger. När jag skulle sälja min gamla bil så kollade jag runt vad andra ville ha för liknande bilar. La mig lite lägre för att det skulle vara prutat och klart. Men ändå med en viss risk. Hade dock tur att rätt köpare kom.

Zepp
2015-11-08 20:52
#13

Har man tur som privatsäljare så är kunden en resonabel person som redan kollat in värdet!

En tusenlapp hit eller dit är knappast det man skall kolla mest.. utan skick och miltal.

Då.. som privatsäljare kan det hampa sig att köparen ser en god affär och slår till på en gång.. prutat och klart!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Gasoline
2015-11-08 20:55
#14

#11 jodå, jag brukar ha med mig sambon. Tack för omtanken :-) #12 ja, usch vilka hemska, krångliga och jobbiga köpare man stött på… Vissa har inga gränser alls. Skönt att en bra köpare dök upp iallafall :-)

flisan708
2015-11-08 22:54
#15

#14 Jag hade verkligen tur för samma dag som jag sålde gamla bilen så hade jag hämtat nya bilen. Så allt hände inom två timmar. Jag var rädd när jag hämtade nya bilen för jag tänkte, nu äger jag två istället för en. Är glad att det löste sig.

Zepp
2015-11-08 23:08
#16

#14

Män kan gärna ta med sig en kompis om de skall åka runt med stora kontanter i fickan glömde jag att säga!

Man vet alldrig vem som möter en på den adressen man åker till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2015-11-08 23:10
#17

#15

Fördelen med bilhandlare/företag är att de ger något för/tar hand om den gamla bilen!

Kan kosta någon tusenlapp mer.. men man slipper allt besvär!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

flisan708
2015-11-09 06:04
#18

#17 Jag sålde min gamla bil privat eftersom jag visste att jag knappt skulle få något via bilhandlaren.

Zepp
2015-11-09 19:47
#19

Jag bytte in min gamla iomed att jag visste att jag inget skulle få av privatpersoner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
2015-11-10 18:18
#20

#16 du har så rätt så, man vet aldrig vad det är för människa man möter upp. Det finns ju både för och nackdelar med att lämna in sin gamla bil vid byte till nyare, man behöver inte krångla med annonser eller i värsta fall knöliga köpare och dessutom riskera att ha bilen kvar längre än väntat, det är en av de stora fördelarna med att lämna in till bilhandlare. Å andra sidan brukar inte registrerade bilhandlare vilja ge så mycket för de bilar som man lämnar in, de måste ha goda marginaler för att kunna sälja bilen vidare med vinst. Detta är väl en av de få nackdelarna, kan inte komma på någon annan men det finns säkert fler.

Annons:
Zepp
2015-11-16 23:07
#21

Man får värderar hur många tusen extra man får av en privatperson.. och vilka prutmåner bilhandlaren har.

Kommer du utan inbytesbil så är som regel prutmånen mindre.

Klart att det kostar mer hos bilhandlaren.. men då är det frågan om hur mycket tid och energi man är villig att lägga för enskilda tusenlappar.

När det gäller bilhandlare så gäller det att slå till vid rätt tillfälle på rätt bil.. det kan ge lika mycket som att sälja själv.

Har denne en bil som du är sugen på och som har stått någon månad så är det dags att slå till innan bokslut.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: