Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1533 ggr
[Mustangcab]
10/24/13, 3:28 PM

Krocktest

"Mercedes CLA-klass, Peugeot 2008, Jeep Cherokee och Suzuki SX4 har precis fått gå igenom Euro NCAP:s tuffa krocktester. För den säkerhetsmedvetne är alla fyra bilar bra val."

http://www.expressen.se/motor/sa-klarar-nya-bilarna-krocken--4-testade/

Om man nu har råd att köpa någon av dessa😃

Annons:
Gasoline
10/24/13, 10:01 PM
#1

Min mobil orkade inte ladda upp länken men det verkade intressant! Ska kolla på länken när jag är så jobbet imorgon :-D

[VSK]
10/25/13, 6:32 AM
#2

Succén bakom säkerheten i kinesiska Qoros är ju pga fd SAAB-ingenjörer. 

Annars hade Qoros garanterat hamnat bland de sista i listan som gjorts.

Egenproducerade kinesiska saker och säkerhet/kvalitet har aldrig gått ihop och kommer nog aldrig göra det heller såvida de inte får internationell hjälp.

Genom mitt jobb så får vi reparera kinesiskt skit dagarna i ända.

Gasoline
10/25/13, 6:43 AM
#3

#2 jaha, där ser man :-o

[VSK]
10/25/13, 6:56 AM
#4

Ta SAAB 9000 som exempel. SAAB hade samarbete med FIAT och LANCIA i hela tre månader. När det kom till säkerhet så drog sig SAAB ur. Pizzabagarna kunde inte ens stava till säkerhet. SAAB fick förstärka enbart bottenplattan med 107 förstärkningar jämte FIAT Chroma och Lancia Thema.

De som körde de italienska bilarna visste inte vilket korthus de körde omkring med. Falsk säkerhet då de flesta tänkte: ja men det är ju samma bil som SAAB 9000.

På glada 80-talet så fanns det inget som hette offsetkrock utan allt var 100% frontalkrock med betongbarriär. Medans FIAT-chauffören dog i bästa fall (förlamad resten av livet i sämsta fall) så klev SAAB-ägaren ur bilen och borstade av tröjan typ.

Dessutom så fuskade FIAT redan då genom att ej krocka bilen rakt framifrån utan i en liten liten vinkel som ej syntes på bild, där krockkraften riktades lite i sidled varav bilvrakets kraft gick till att flytta kraften i sidled.

Idag byggs det bilar som enbart är gjorda för att klara Euro Ncap, men hur de funkar i verkligheten är en helt annan sak. Där ligger SAAB och Volvo i topp och har gjort så bra länge. Ska man köpa bil pga säkerheten så är det Folksams rapporter man skall kolla på. -tyvärr så dröjer ju nya modeller ett tag innan fakta presenteras.

Vill man ha en ny bil som ej finns med i Folksams rapporter (tar ju ett tag att samla in info) så är det generellt sätt Volvo och tyska bilar man skall köpa i första hand.

Den absolut säkraste bilen i början på 90-talet var inte en bil utan tre (ihopbyggda). SAAB 9000 front, Volvo 850 sida och Mercedes starka tak. 😃 Men en sån bil kom ju aldrig ut på marknaden.

[Mustangcab]
10/25/13, 11:17 AM
#5

När vi var i  Sydkorea under slutet av 1980-talet så ingick bil i min mans arbete. Det var en DaeWoo. Allting var väldigt "lyxigt" om man enbart såg på vad som fanns där men när man synade det hela lite bättre så fick man trycka rutorna utåt för att de skulle hamna rätt i spåren när man skull hissa upp dem. Numera så ägs det av Cheva fast de mindre bilarna tillverkas i Sydkorea.

[VSK]
10/25/13, 11:21 AM
#6

Huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Annons:
Gasoline
10/25/13, 2:12 PM
#7

Saab, men framförallt Volvo, känns som kvalité när det gäller säkerhet. Nu är jag inte så insatt i Saabs historia men Volvo var iallafall väldigt tidiga när det gäller säkerheten i bilen. :-D #5 oj! Låter som något man köpt på 2a hands sorteringen :-o

[VSK]
10/25/13, 8:16 PM
#8

#7

Volvo kom med SIPS redan 1976, men det var under den tiden då allt vägde för mkt. Bilen skulle ju vara lätt som möjligt så den drog mindre soppa. SIPS-skyddet vägde hela 6kg 😮Så det infördes aldrig i bilarna. 6kg som kunde ha räddat massor med liv.

För övrigt så var det en SAAB-ingenjör som hade köpts över till Volvo som tog fram det skyddet.

[Mustangcab]
10/25/13, 9:19 PM
#9

# 8 Var tvungen att googla min man visste inte heller😞

[VSK]
10/25/13, 9:20 PM
#10

Googla vad?

[Mustangcab]
10/25/13, 9:21 PM
#11

SIPS!

[VSK]
10/25/13, 9:23 PM
#12

jasså… 😛

Upp till toppen
Annons: