Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2131 ggr
Gasoline
2013-10-31 18:18

Försäkring - Fordon ni inte äger

Fick idag ett brev från transportstyrelsen om att jag har tecknat en försäkring på en bil jag inte äger.

Bilen dom påstår att jag inte äger är 142an som jag köpte för några veckor sedan.

Jag skyndade mig in för att leta efter ett brev ifrån transportstyrelsen där de bekräftar fordonsbytet, var helt säker på att jag sett ett sådant. Tråkigt nog så säljs, byts och köps en hel del bilar här hemma och jag kollar inte längre så nog på dessa papper då det känns som att de kommer oftare än reklamen (nu har jag lärt mig det iallafall).

Hittade iallafall inget.

Ringde min sambo och frågade honom om han kom ihåg om vi tog registreringspappret eller om säljaren tog hand om det, jag har så dåligt minne så det minns inte jag. Då min sambo åker förbi transportstyrelsen varje vardag så brukar han åka in med pappret när vi säljer eller köper bilar, oftast.
Men han sa att killen sprang iväg med pappret direkt och postade det, och när han säger det så minns jag, för postlådan står utanför hans hus. Frimärke fanns det på lappen med.

Min sambo ringde till killen och han berättade att han hade mailat mig på FB (dagens ungdom, vet dom inte vad telefon är för något? Haha!) men då jag inte använder min FB så har jag inte sett det. Hade tänk kollat det sen.

Posten har iallafall tappat bort pappret, eller om det är transportstyrelsen som skyller ifrån sig. Han har iallafall varit i kontakt med transprotstyrelsen och dom ska skicka nytt registreringspapper, så förhoppningsvis så äger jag nog snart min bil 🙂

Annons:
[Mustangcab]
2013-10-31 18:36
#1

Hoppas att de hittar det för annars så åker säljaren på att betala till trafikskadeföreningen per dag för den tiden som han inte haft den försäkrad.

Gasoline
2013-10-31 18:41
#2

#1 Men om han hade bilen försäkrad innan jag köpte den så har ju inte heller hans försäkring sagts upp, sådant sköts ju automatiskt vid ägarbyte.

Eller har jag fel. 🤔 Kan ju ha det.

[Mustangcab]
2013-10-31 18:49
#3

Jo det stämmer under förutsättning att han inte har sagt upp försäkringen eller att bilen inte var påställd när du köpte den. Det finns gott om exempel i Lyxfällan där fokl köpt och sålt bilar och där de har  tusentals avgifter pga  oförsäkrade bilar.

Gasoline
2013-10-31 19:17
#4

#3 Haha, ja.

Min sambo köpte förut en obesiktigad bil och tog förgivet att det var avställd. Men tji fick han…

Som tur är så hade det inte tickat iväg så långt och det handlade om några hundralappar.

Men han lärde sig något iallafall 🙂

Gasoline
2013-11-13 18:49
#5

Idag vart jag äntligen ägare på bilen som jag snart haft i en månad :-D

[Mustangcab]
2013-11-13 19:54
#6

# 5 GRATTIS😃

Annons:
Gasoline
2013-11-13 21:16
#7

#6 haha, tack! Det var verkligen på tiden, kan man säga :-P

Gasoline
2014-05-29 20:34
#8

Träffade personen som jag köpte bilen av för någon vecka sedan och vi pratade lite om bilen, att jag sålt den och lite så. 

Veckan efter får jag brev från transportstyrelsen att ägarbytet inte kunde genomföras, då datum för ägarbytet var längre än 10 dagar tillbaka (2013-10-XX). 
Då har äntligen originalpappret för ägarbytet hittat fram, det som dom inte hade fått. Antingen har posten slarvar eller så har pappret blivit liggandes på fel ställe inne på transportstyrelsen. 

Då jag redan sålt bilen och ägarbytet blivit genomför var jag ändå tvungen att ringa transportstyrelsen för att kolla så att dom inte genomför ett nytt ägarbyte så att den som nu köpt bilen inte "blir av med den". Men inget ägarbyte skulle genomföras igen iallafall 🙂

Gasoline
2014-05-29 20:35
#9

Vilket knöligt köp/försäljning 🤢

Upp till toppen
Annons: