Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2664 ggr
Gasoline
2013-11-01 14:54

Mobilprat vid körning

Debatten om hurvida man ska få prata i mobilen eller inte när man kör är ganska stor för tillfället.

Hur ställer du dig till detta?

Tycker du att det är lämpligt eller olämpligt att prata i mobilen samtidigt som man framför ett fordon?

Annons:
CelsiusT
2013-11-01 15:00
#1

Det beror lite på, dels beror det på vem man pratar med och vad man pratar om. Sen beror det på om man håller i telefonen eller har HF. Man måste också vara flexibel och kunna låta bli att prata/lägga ifrån sig telefonen vid en situation. Stadstrafik är mindre lämpad för mobilprat än tex landsvägskörning.

Tråkigt om det blir ett generellt förbud, det går ju att ta det under "vårdslöshet i trafik". Så man får ju göra en bedömning själv tycker jag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ford -57
2013-11-01 19:34
#2

Ja säj d, hf eller inte, d e själva pratandet som orsakar okoncentration, inte att man håller i en lur. Rätta mej om fel jag har🙂

[ElisabethYL]
2013-11-01 20:15
#3

Personligen tycker jag gott att vi kan ha som flera andra länder…

D.v.s. tillåtet att prata med handsfree eller bluetooth i bilen men inte att hålla i luren… Att hålla en telefonlur är (minst) lika farligt på landsväg som i stadstrafik - hinner man lägga ifrån sig luren om det springer ut en älg t.ex.?

Ett totalförbud mot telefonpratande under bilkörning tror jag inte är hållbart. Vad blir isf nästa förbud? Prata med passagerare? Ha stereon på?

#2 Du har helt klart en poäng, jag tror bara inte det skulle fungera med ett så omfattande förbud..

[Mustangcab]
2013-11-01 22:24
#4

I 2 av 3 bilar har vi kopplat till radion så man trycker på en knapp på ratten när man svarar och radioljudet går ned. Det anser jag vara helt OK. Att leta upp moblen när det ringer är lite värre och att SMS när man kör bil är helt förkastligt.

Leo
2013-11-02 00:33
#5

logik stoppa undan skiten nar man kor. har tom sett busschaufforer facebooka nar dom kor

Leo värd på Motorcykel i fokus 

CelsiusT
2013-11-02 08:56
#6

#2 Visst är det själva pratandet som orsakar okoncentrationen, men lägg till på det att du dessutom har en hand upptagen. Jo visst är det bättre med HF än med luren i handen. Men sen beror det väldig tmkt på vem man pratar med och vad samtalet går ut på. Pratar man jobb så kanske man är mer upptagen än om man pratar lite slött med sambon. Och pratar man om något som gör en upprörd så är det värre än att prata om ridning.

#3 Vad ska man med både händerna till när man möter en älg? Bromsa gör man ju med fötterna ;P *ironi* Jag fattar att man behöver båda händerna till att styra också ;P

Men jag kan ändå se att det är mer koncentrationskrävande att köra i stan än på landsväg. Det krävs mer och är dessutom oftare fler inblandade.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Mona22
2013-11-02 09:17
#7

Pratar inte i telefon när jag kör. Man kan missa massor som händer. Att man dessutom blir upptagen med en hand är inte bra. Händer det något oväntat, vad gör man då? Om man måste prata i telefon får man använda handsfree, eller stanna på lämpligt ställe. Ingen är så viktig att de måste pratas med på sekunden. Du leker även med andras liv när uppmärksamheten inte är på topp. En bil är väldigt tung och snabb och kollar man bort bara 1 sek kan mycket hända. Ser ingen anledning varför Sverige ska tycka det är ok när många andra länder fattat hur farligt det är. Många gånger ser man vilka som pratar i telefon då de vinglar och kör ojämnt.

[ElisabethYL]
2013-11-02 09:23
#8

#6 Hihi… Kanske jag som är nojjig efter att ha sett älgar vid eller på vägen minst var tredje morgon när jag körde till/från mitt förra jobb… 😉

CelsiusT
2013-11-02 09:27
#9

#8 Jag bor också på landet och ser ofta djur på vägen ;P Både älgar, rådjur, harar m.m.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Mustangcab]
2013-11-02 16:03
#10

Jag bor i utkanten av en stad jag ser dem i min trädgård både älg och rådjur😃
Bildbevis kan jag lägga in på rådjuren om ni vill.

Jalking
2013-11-02 16:47
#11

Att prata i telefon under körning är inget som påverkar körningen nämnvärt, tycker jag. Själva pratandet är inget problem, i så fall borde även samtal med passagerare i bilen vara förbjudet. Inte heller att hålla i telefonen med en hand. Många, däribland jag, håller ändå oftast i ratten med bara en hand.
Problemet är själva hanterandet av telefonen. Att trycka på en knapp och svara kan väl vara OK, men att knappa in eller hitta ett nummer kräver att man flyttar koncentrationen från körandet till telefonen. Inte bra!
Att sen SMS:a eller kolla Facebook medan man kör är ju direkt livsfarligt.

CelsiusT
2013-11-02 21:19
#12

#11 Jo, men även samtal med passagerare kan vara farligt, beroende på vilken sort det är. Sån som gör en aggressiv eller uppjagad är inte särskilt gynnande. Likaså när du pratar i telefon. Men håller med dig om att själva pratandet inte är per automatik farligt (även om det kan vara det beroende på vad man pratar om och vem man pratar med).

Men jag håller inte med dig om "hållandet i telefonen", för även om jag är en sådan person som till vardags kör med en hand så innebär det ändå att andra handen är fri och fullt beredd att ta tag i ratten om det plötsligt händer något. Håller jag i en lur så är det inte möjligt på samma sätt att ingripa med handen.

Håller även med dig om att knappa på telefonen. Svara är okej, men leta fram nummer/kontakt, sms'a, eller än värre FB, det är inte bra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ford -57
2013-11-03 17:56
#13

#3 Nä d funkar inte me ett förbud skulle inte jag heller tro. Å nu e d ju så att d e PRATANDET som skapar okonc. D samma gäller com.radio, t.ex om d handlar om nästa körning el. en vägbeskrivning. Dom som sitter å kallpratar skit i evighet skulle inte vara efter vägen, så enkelt ere.🙂

Och om d krisar söker man väl inte efter lurhållaren, då släpper man luren bara.

//Wallen, me nåra hundra tusen mil på väg🙂

Annons:
[Wraith]
2013-11-07 12:45
#14

Om man inte ska få prata i telefon då ska man ju inte heller få prata med passagerare, kan man tycka;)

Tror inte att hålla i en mobil drar ner på koncentration, men du tappar handlingskraften om något skulle hända och kräver ett snabbt ingripande, båda händer behövs då kan jag lova.
Så jag tycker att det är ok för kortare samtal i handsfree, men man ska hålla det kort och inte snacka hela tiden som vissa kan göra. Vet några långtradarchaffisar som snackar hela tiden, handsfree då men ja de måste hela tiden få prata med någon.

Kan även tycka att hålla i mobil är ok vid riktigt korta samtal, men då ska man dra ner på farten rejält (mycket beror på trafiken om det ska vara ok) alt. stanna då. Kan själv snacka om jag kör där det är lite trafik, men om telefon ringer i tät trafik, då låter jag det ringa.

Vet en långtradarchaffis som brukade sitta och surfa på nätet, facebook, sms:ade, fikade osv. Han körde då på natten, tills han en dag kom på "vad faen håller jag på med"! Var nog en olycka som väntade där, som tur var så tänkte han till innan det hände. Men det är ganska fascinerande att man kan hålla sig på vägen trots att man inte alls är koncentrerad. Har själv kommit på mig flera gånger, man har suttit och tänkt på något när man helt plötsligt kommer på att man inte minns något av sträckan man kört; lite skrämmande. Frågan är ju då hur snabbt man hade reagerat om något hade hänt under den biten?

Om du är engagerad i ett samtal så är det självklart att koncentrationen på vägen minskar, vare sig det är över telefon eller i bilen.

[Mustangcab]
2013-11-07 18:59
#15

Såg på ett inslagi Sydnytt en cyklist som blev tagen av polis då denne pratade i mobil under cykling.😃

Grodan
2013-12-06 15:51
#17

Jag läser bara #0 och svarar: jag pratar jämt i mobil när jag kör. Det påverkar inte min körning. När jag kör i ett område där jag behöver koncentrera mig el dyl pratar jag dock inte i mobil, om inte personen är den som berättar hur jag ska åka.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gasoline
2013-12-06 15:55
#18

Jag kan inte påstå att jag inte pratar i mobilen vid bilkörning, men jag väljer mina tillfällen.

Grodan
2013-12-06 16:02
#19

Det har nästan blivit ett måste för mig idag… köra bil, prata i tele

tyvärr har jag dock inte så många att prata m längre


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gasoline
2013-12-06 16:06
#20

#19 @-}-- På tal om mobilprat. . . Min sambo jobbar med biluthyrning vilket medför en hel del bilkörning samt att de "måste" prata i mobilen när de kör. De hade i måndags fått Bluetooth inköpta för att underlätta nu när de skärpta reglerna börjat gälla.

Annons:
Upp till toppen
Annons: