Annons:
Etikettbruksbilen
Läst 2790 ggr
[Wraith]
11/6/13, 4:04 PM

Ford Monedo eller Volvo V70?

Ska köpa nytt begagnat och har spanat in en Mondeo 2008 (13000 mil), 6 ägare varav 2 är privat personer resten är bilförsäljare. Ser fint ut utanpå, inuti lite skavanker men riktigt fin ändå. Fin att köra.

Volvon ska snart komma hit, så den har jag inte sett ännu. Men det är en V70 classic 2008 med en ägare. Skulle se riktigt fin ut, var på tvätt nu.

Jag vill ha en bra bruksbil som ska passa stor hund på 74 cm i manken. Forden har jag testat och hunden har GOTT om utrymme.

Har en V50 som jag trivs bra med nu och där ryms han men det är snålt om utrymme så jag vill byta upp för hans skull och planerat hundköp i framtiden.

Några förslag på vad jag borde tänka på med dessa två modeller?

Läste att mondeon kan rosta, frågade bilförsäljaren och han sa att vi inte har dessa problem här (bor i inlandet). Kan man lita på det?

Goda råd mottages!

Annons:
[Mustangcab]
11/6/13, 7:14 PM
#1

Hur mycket har Volvon gått? Rost kan det bli på alla bilar om man inte sköter dem och en ägare anses generellt bättre än 6 st. Kolla hur de är servade och hos vem. Sen är frågan vilken motor det är i dem och hur mycket du vill ha att köra med.

[Wraith]
11/7/13, 12:32 AM
#2

Volvon (2.4 - 170 hk) har gått 10.400 mil.

Kommer inte ihåg vad Modeon har för motor.

Har fått låna hem Mondeon under dygnet för att testa och den känns ok att köra. Men är ändå liiiite tveksam. Skulle lätt kunna falla för den dock pga det rymliga bagageutrymmet. Volvon kommer ju vara lite mindre, men ändå större än V50;)

Båda bilar är automatiska, kör hellre manuellt men det går säkert att vänja sig.

Vill som sagt ha en bra bruksbil. Någon som har en aning om vilken bil drar minst i bensin?

[Mustangcab]
11/7/13, 12:05 PM
#3

Det beror på vilken motor somn finns i Modeon. Generelt så kan jag säga att Volvo inte tillhör de besinsnålaste. Men å andra sidan så hör de till de bilar som rullar längst. Har du sett på Volvon ännu?

Automatlåda anser jag själv bara vara en fördel och jag kör inget annat på alla 3 bilanra. Jag har iofs sig en Ford men det är en Mustang med en 5 l V8 så det är väl inte jämförbart med en Mondeo😃

[Wraith]
11/7/13, 12:26 PM
#4

Jag hoppas att de fått hit Volvon (finns i annan stad) nu under dagen, ska åka dit lite senare med forden och hoppas då få byta bil. Men mest troligast blir det först efter helgen. V50 som är på verkstan lär nog ochså bli kvar över helgen *suck*

Jag tror nog att de lutar mot ett nej med forden pga avsaknaden av dragkrok. Men är splittrad då utrymmet är suveränt! Så jag hoppas ju att V70 har bra med utrymme även om den är mindre. Men jisses vad svårt då forden verkligen har det jag vill ha i utrymme. Men jag vet ju om jag köper bil utan drag så kommer jag ångra mig den dagen jag behöver draget;) I värsta fall köper jag ingen ny bil just nu utan avvaktar tills något bättre kommer in.

V50 som jag har är inte så värst bensinsnål, så jag hade ju gärna sett lite mindre i drift, men ja det är inget sådär jätte tvunget. Har kollat lite närmare på biluppgifterna och på pappret ska forden dra lite mindre än volvon, men det är inte jätte stor skillnad.

Volvon Motoreffekt, kW: 125,0

Forden: Motoreffekt, kW: 118,0

Börjar redan vänja mig vid automat, när man kör långtradare/lastbil/trailer så älskar jag automat. Men aldrig gillat det på personbil, men man börjar ju redan vänja sig;) Volvon är även den automat.

[Mustangcab]
11/7/13, 6:55 PM
#5

Dragkrok klarar man sig inte utan och det kostar att sätta dit även om man gör det själv. Den ska besiktas också. Kolla in Volvon också innan du bestämmer dig är mitt råd.

[Wraith]
11/8/13, 7:55 PM
#6

Någon som har en uppfattning om bilmärket Dacia?

Har kollat på senaste modellen -13 hos bilhandlaren och blev väldigt nyfiken. Bagageutrymmet verkar stort, inte lika stort som forden, men större än V70. Har nyss kommit in så det blir provkörning nästa fredag då vinterdäcken kommer på:)

Men jag kan inget om märket sedan innan, så någon här som har koll om märket är prisvärt, tänker då främst på säkerhet och rep.kostnader.

Annons:
[Mustangcab]
11/9/13, 12:19 AM
#7

Det jag vet är att det är Rumänskt och väldigt billigt.  Det ägs av franska Renault sen 1999. Det kan vara väl värt att se på.

http://www.dacia.se/

[Wraith]
11/9/13, 5:15 PM
#8

Ja billigt är det, en kombi för 109.000:- i grundkostnad.

Blev nyfiken då den verkar ha ett ganska stort utrymme i bagaget, större än måna andra modeller inkl. V70. Undrar bara om Dacia modellerna brukar vara prisvärda, vill inte köpa något som går sönder efter några mil, bara för att priset är bra 🤪

[Mustangcab]
11/9/13, 10:10 PM
#9

Det är sånt man inte vet förrän man provat. Jag vet de som köpt en ny SAAB och inte haft  annat än problem. Bilen blev stående strömlös mitt ute på vishan. Läste någon som köpte en Subaru Outback som ondgjort sig över denna samt servicen på den på diverse bilforum. Vi har haft SAAB sen jag tog körkort 1976  och en Outback köpte vi förra året och bekvämare bil får man leta efter.

Men det beror på hur mycket du kör också. Kolla upp Dacia. Det är det värt.

Jalking
11/10/13, 11:17 AM
#10

#5
Ang. drag och besiktning så är det bara numera att montera och köra, unde förutsättning att draget är EU-godkänt och bilen har en angiven max släpvagnsvikt
TS om detta. Googla lite på "dragkrok besiktning" för info på mindre byråkratiskt språk, det finns massor.

[ElisabethYL]
11/10/13, 12:05 PM
#11

Man ska ha lite tur när man köper bil också…

Jag kan köpa mig en bil för över 200 000 kr som bara krånglar, så köper grannen/någon bekant en precis likadan bil som bara går och går…

Min förra bil var en "krångelbil" och jag har en bekant som köpte en likadan (fast annan färg 🤪) som bara gått klockrent för honom.. Han köpte min bilk efteråt som reservdelsbil…

Skulle säga att en dragkrok är värt ca 10.000 kr, hade inte godkänt större prisskillnad med hänvisning till det.

Kom ihåg att känns det minsta lilla fel, så leta vidare - köp inte första bästa bil utan köp "din" bil.

[Mustangcab]
11/10/13, 1:30 PM
#12

# 10 Länken fungerar inte. Jag kände inte till detta. Det kan bero på att senast jag monterade och besiktade en dragkok var 1993.

Jalking
11/10/13, 1:47 PM
#13

Gör ett till försök med länken om drag/besiktning

Annons:
Gasoline
11/10/13, 1:53 PM
#14

#13 tack för länken, det hade jag inte en aning om :-D

[Mustangcab]
11/10/13, 2:19 PM
#15

Nu funkade länken. Tack den var bra.😃

Gasoline
11/13/13, 7:17 PM
#16

TS, hur har det gått med ditt bilköp?

[Wraith]
11/13/13, 7:39 PM
#17

Inte köpt än, provkörde V70 idag och den är högintressant! Jätte fint skick, strax under 11.000 mil. Har dragkrok, extraljus, rails, farthållare, vilket jag gärna vill ha. Är automat men jajaj man vänjer sig fort märker jag 😃

Men är liiite osäker på om bagage utrymmet räcker då jag även planerar bur till 2 hundar, varv den ena är stor (har bara en hund nu, men planerar köp nästa år, blir då mindre hund men inte jätte liten). Testade att ha honom i skuffen idag och det finns gott om utrymme, men frågan är hur mycket av utrymmet buren kommer att stjäla. Varför kan de inte ha testburar 🤐🤪

Gasoline
11/14/13, 5:37 AM
#18

#17 trevligt att höra, det värmer en Volvo toks hjärta :-D Hittade denna sida när jag sökte på hundbur till Volvo, då ser man ju lite vad det finns för alternativt. http://top-car.se/category.html/volvo-4

[Wraith]
11/14/13, 5:25 PM
#19

Kollar på mims burar då de är krocktestade, kostar lite men ja ska hunden vara säker så 🙂Sen är ju volvon konstruerad att ha deformationszoner i bagageutrymmet (någon sa det) om man blir påkörd bakifrån. Så utan bur blir det inte mycket hund kvar.

http://mim.se/

Första bilden på framsidan skulle kunna vara en V70 och schäfer är ju nästan ikapp min hund 🤪Men jisses vad svårt det är, har ingen återförsäljare heller här som man kunde åka till och testa själva buren.

[Wraith]
11/15/13, 3:53 PM
#20

Ja det blev V70, känns riktigt fin, nästan som ny 😂

Från vad jag kan avgöra så borde inte bur vara ett problem även med åbäket till hund jag har, provkörde med honom i, han var dock lite tveksam. Lyckades pruta till mig ett lastgaller för halva priset (kostar annars 2000:-) *haha* är ändå bra att ha även om man har bur, lär ju förvara saker ovanpå och på sidan.

Gnisslar lite i motorn, men det går på garantin, säkert någon rem trodde de.

Så det känns bra. I morse sa jag nä jag får nog avstå, men gav bilen en chans till och ja det blir säkert bra. Köpet är iaf klappat och klart, lite sent att ändra sig iaf🙂

Annons:
Gasoline
11/15/13, 6:22 PM
#21

Ja, det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra. :-D min länk var mest tänkt för att se hur det skulle kunna se ut samt storlekar och liknande :-D Kul att det vart den bilen, jag hoppas att "ni" kommer att trivas med varandra :-D

[Mustangcab]
11/15/13, 6:24 PM
#22

Hoppas att köpet blir bra. Volvo brukar vara hållbara.

Upp till toppen
Annons: