Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 3519 ggr
[T-Johan]
11/8/13, 9:18 PM

Fälgbultar storlek?

Hej Jag har aluminium fälgar på sommar- däcken och stålfälgar på vinterdäcken. Kan man ha samma fälgbultar på aluminium fälgarna och stålfälgarna? Eller måste jag köpa nya fälgbultar till stålfälgarna? Är det någon som vet exat dimension på fälgbultarna för stålfälgar då min bil är en Seat Ibiza -12:a? Det är ju snart vinter och det är nog näst att ta sig an vinter hjulen innan snön kommer. För det är så "räligt" att stå ute i snö o kyla.

Annons:
Gasoline
11/9/13, 8:59 AM
#1

Det går bra att använda samma bultar som du haft på alu. fälgar till plåt fälgar, iallafall om det är original. Det som kan skilja är längden. Bästa är ju att höra med en däckfirma, dom borde ha större koll på vad din bil ska ha än en Volvo tok som jag ;-) Nej, det är ingen höjdare att stå och byta däck i snö och rusk. Har man däremot ett rymligt garage spelar det ju ingen större roll. :-D

[Mustangcab]
11/9/13, 10:17 PM
#2

Förutsatt att det är lika många hål i desa fälgar också.

Gasoline
11/9/13, 11:11 PM
#3

#2 antal hål i fälgen påverkar väl inte storleken på fälgbultarna? :-/ Ska man däremot köpa andra fälgar kan detta vara bra att tänka på :-)

[Mustangcab]
11/9/13, 11:16 PM
#4

Det kan göra det. Det är vad jag menar. Oftast så är det en annan dimesion om de har 4 bultar istället för 5. SAAB hade så på någon av sina bilar vet jag.

[T-Johan]
11/10/13, 8:57 AM
#5

Tack ska Ni ha! Det är 5 hål i båda fälgtyperna. Vinter- däcken är sparade från min förra Ibiza, köpte ny i våras. Var på Biltema och kollade fälgbultar. Det verkar vara själva stigningen som skiljer bultarna åt. M12 var den vanligaste, men det fanns även M14. Nu blir det inget byte denna helgen. Så jag får väl gå till Seat verkstaden och fråga. Så får vi hoppas på bra väder till helgen. Men jag återkommer, för jag har fler "bilfrågor".

Gasoline
11/10/13, 9:45 AM
#6

#5 du är välkommen :-D

Annons:
Upp till toppen
Annons: