Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 20178 ggr
Imasy
2013-11-18 16:05

Inget lyse på instrumentpanelen

Såg på nyinköpta bilen att det finns inget lyse på instrumentpanelen, dvs till de mästare som visar hastighet, varvantal, bensin och motorvärmen.

Övriga lampor, så som varnings/kontrollampor för handbroms, abs osv lyser utan problem.

Har kikat på säkringarna och de verkar se ok ut. Och här tog mina kunskaper slut.

Kollade i landets minst lästa bok och blev inget klokare där heller. Framgick inte ens om ska lysa där eller inte. Men det blir ju lite jobbigt i mörkerkörning när man inte ser hur fort man kör.

Annons:
Gasoline
2013-11-18 17:22
#1

Elfel eller en sladd som åkt ur, kan även vara en lampa som är trasig, men mindre troligt. Om det finns möjlighet att "krypa in" bakom instrumentbrädan kan du kolla om det är någon sladd som hänger eller sitter löst. Du kan behöva ta bort någon form utav plastskydd för att komma in, dessa brukar sitta simpelt skruvade och brukar inte vara så avancerat. Annars kan man plocka ut mätarhuset för att kolla, detta brukar vara knöligare och jag vet inte om det är löjligt på alla modeller. Mina kunskaper om nyare bilar är bristande, men detta är vad jag spontant tänker på. Hoppas att mitt svar iallafall kan ge dig en liten ledtråd. Lycka till.

Leo
2013-11-18 18:12
#2

brukar sitta en knapp eller rulle runt belysningsknappen till just instrumentbelysningen leta uppden och tryck eller rulla ett pa ggr kanske bara oxid pa kontakterna

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Imasy
2013-11-18 18:13
#3

#2

Har tittat efter nåt sånt också, men hittar inget. Bilen öht är väldigt sparsam med knappar och spakar och sånt :)

Leo
2013-11-18 18:16
#4

vad for bil ???

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Leo
2013-11-18 18:38
#5

http://www.nissanforum.se/wwwforum/forum_topics.asp?FID=8&PN=1&title=almera 

ar det en almera sa ska det finnas sakringar sittande i en box vid batteriet och en av dom ar till instrumentbelysningen. tyligen ganska latt att kortsluta dimmerkabeln nar man monterar stereo

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Leo
2013-11-18 18:59
#6

kom pa en sak vissa bilar har inte intrumenten tanda nar man kor pa automatiskt halvljus utan man maste tanda ljuset med knappen pa blinkersspaken

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Annons:
Gasoline
2013-11-18 19:00
#7

Bra idéer Leo! *tummen upp*

Leo
2013-11-18 19:08
#8

mekat bil sen jag var 13 numer en gammal guuube som lart sig nat🙂

Leo värd på Motorcykel i fokus 

[Mustangcab]
2013-11-18 19:08
#9

De förefaller som om det är en säkring. Men det borde stå i manualen. Hur vet du att en säkring helt OK?

Leo
2013-11-18 19:40
#10

jag piper alltid dom nar jag kollar dom. men pa instickssakringarna brukar det vara ganska latt att se

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Imasy
2013-11-18 20:02
#11

Har även kollat säkringarna i den lådan bredvid batteriet, lika dött endå.

Har också testat att slå på hellyset, precis som på min förra bil, men inget händer då heller.

Säkringarna ser hela ut, men de kanske kan felas endå?

[Mustangcab]
2013-11-18 20:12
#12

Problemet är att jag inte vet vilken sorts säkringar du har.

Leo
2013-11-18 20:13
#13

har du tillgang till ett strommatarinstrument. Pa ett sant finns ett vred och tva sladdar och en display. runt vredet finns en massa symboler och siffror. leta efter ohm symbolen ar ett c somtrillat framat och har oppningen nerat. bredvid denna symbol ska det finnas en ljudsymbol.da kan du pipa en sakring. stall vredet mot ohmsymbolen med ljudsymbolen och satt ihop sladdarna , da ska apparaten pipa om den gor det ta ut sakringen satt sladdarna pa platblecken piper den ar den ok om inte kass

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Annons:
Imasy
2013-11-18 20:28
#14

#12

Det är sådana där rektangulära plastbitar med två ben 😃

#13

Inte för att jag vet vad du menar för något, men är tämligen säker på att ett sådant instrument lyser med sin frånvaro i garaget 😉

[Mustangcab]
2013-11-18 22:57
#15

# 14 OK då förstår jag. Men har du prövat med att byta någon av dessa? Och ser du in manualen vilken säkring som försöjer vad? Ursäkta om jag tjatar  om manualen men den använder jag alltid själv men min man anser däremot att det är fusk.

Jag kan tillägga att det är förbjudet att köra i mörker utan att kunna se hur fort du kör.

Imasy
2013-11-18 23:28
#16

Isåfall är jag också en fuskare av rang 😃

Kollade i manualen men den visar bara vart säkringarna sitter, inte vilken som är till för vad.

På locket där säkringarna sitter finns det ett halvtaskigt schema. Både de inne i kupen och i motorhuven där säkringar/relän sitter. Kollade de som hade någon indikation på "lampa/belysning", men de såg hela ut. Men jag kanske har kollat på fel? Det står på engelska men ingen av dem verkar vara tydlig med vilken som gäller för instrumentpanel eller kupebelysning.

Var iväg till affären på kvällen och kunde ju se hur fort jag körde tack vare gatubelysningen, men jag kan ju inte ta mig utanför stan.

Och jag vet ju inte ens vart jag ska börja någonstans, och jag är inte sugen på att börja riva bort grejor för jag vet verkligen inte vad jag gör.

Men är det så simpelt att det kan va en säkring? Eller är det så man måste in och skruva nånstans?

Imasy
2013-11-18 23:35
#17

Men jag fattar inte varför alla kontrollampor lyser men inte de bakom mätarna? 

Får alla mätarna ljus från en och samma glödlampa? Är de kopplade på olika vis? Eller får de ström från samma sladd eller hur man ska beskriva det?

[Mustangcab]
2013-11-18 23:36
#18

När du beskriver felet så får jag intrycket av att det är en säkring. Dåligt att det inte står i manualen var de går till eller att det inte går att läsa på dem. Skaffa några nya och försök att byta och se ifall du får igång lyset. Har du köpt bilen privat eller av en bilfirma. Är det av en bilfirma så gå tillbaka med den för då får de fixa den.

Men det kan också finnas en kanpp för att dimma ned ljuset på just dessa ställen. En reostat som man kan dra uppåt eller nedåt.

Imasy
2013-11-18 23:41
#19

#18

Vad är en reostat? 😃

Grejen med denna bil är att det finns knappt några knappar eller reglage i kupen knappt. 

Jag får nog testa med nya säkringar, Biltema hade visst storpack billigt. Kan försöka ta bilder på de knapphändiga säkringsschemorna imorgon få se om ni fattar mer än jag vart jag ska börja nånstans 🙂

[Mustangcab]
2013-11-18 23:51
#20

Reostat

http://www.give2all.org/8/2012/02/vad-Ur-en-reostat.html

Det är knapp som man kan anpassa ljuset på den nivå som man vill ha det på. Inomhus i vårt hus så har vi det i två rum. Det är ett runt reglage som man skruvar på istället för att man trycker av och på som på vanliga knappar. Även i våra bilar har vi reosater och i SAABen har vi något som heter Night panel och där kan stänga av det mesta av ljuset på panelen.

Annons:
Jalking
2013-11-19 00:06
#21

Det måste inte vara överjävligt att komma åt en lampa bakom instrumenten, om det nu är den som är kass.
Jag råkade ut för på min Buick Regal -93 att kontrollampan till helljuset slutade fungera. Efter lite felsökning var det bara själv glödlampan kvar att välja på. Satt mig i bilen med verktyg och verkstadshandbok och räknade med minst ett halvdagsjobb. Ca en kvart senare hade jag hela instrumenteringen på köksbordet. Att byta lampan och skruva tillbaks grejorna tog inte mycket längre tid.  Men det var med verkstadshandbok, utan den hade jag garanterat börjat riva i fel ände och jobbet hade tagit mångdubbelt längre tid.

Imasy
2013-11-19 00:43
#22

Jag har dubbelkollat intsruktionsboken och vid avsnittet om säkringar står det endast att man ska byta säkring om den gått sönder, samt visar hur man drar ut den och hänvisar till en ny säkring med samma ampere. Och thats it.

Kan ta ett par bilder på reglagen som finns i bilen också, ifall ni tror jag fingrat på fel ställe.

Kom förresten på en sak till. På den där "mittenpanelen" där man stoppar in stereon, där sitter det en knapp för varningsblinkers samt bakrutevärmaren. På mina förra bilar har dessa knappar också lyst lite svagt så man hittar dem i mörkret, men dessa lyser inte heller.

Imasy
2013-11-19 14:38
#23

Hittade en säkring som hade gått idag på förmiddagen. Trodde det var den som gjorde livet surt för mig men det funkade inte iallafall.

Så jag har hittat en superbra lösning på problemet. Jag lämnar den på "service" på fredag till en som vet vad han gör, och då får han passa på att byta filter och sånt där också.

Perfekt lösning enligt min åsikt 😃

Gasoline
2013-11-19 16:45
#24

#23 där ser man, skönt att du tillslut hittade problemet. Ja, det låter som en väldigt bra lösning :-D

[Mustangcab]
2013-11-19 19:09
#25

Det finns säkerligen någon mer säkring som inte fungerar. Låter som ett bra beslut😃

Imasy
2013-11-19 22:28
#26

Han som är Hus-skruvaren hade nån pinne han kollade alla säkringarna med och var säker på att de funkade allihop. Han var mer inne på att lamporna hade gått.

Så förutom att titta på varför lyset lyser med sin frånvaro fixar han bänsle/olje/luft-filter och byter tändstiften. 400 riksdaler ville han ha för det och jag skämdes nästan lite över hur billigt det var. Delarna ingick iof inte, de fick jag fixa fram själv 😃

[Mustangcab]
2013-11-20 15:03
#27

Men har du lyse nu då på instrumentpanelen?

Annons:
Imasy
2013-11-20 22:04
#28

#27

Nja, med lite silvertejp och en ombyggd ficklampa kan man lösa många problem tills på fredag 😃

Gasoline
2013-11-21 05:30
#29

#28 alla sätt är bra utom dom dåliga ;-) hihi

[Mustangcab]
2013-11-21 17:34
#30

# 28 😃

Imasy
2013-11-21 18:39
#31

Kan lägga upp en bild senare på min tjusiga innovation, ni kommer bli gröna av avund på bush-fixen 😂

Gasoline
2013-11-21 20:16
#32

Det tycker jag absolut! :-D

Upp till toppen
Annons: