Hjälp, jag är teknik-analfabet! Har en snöslunga med el-start (man behöver ej rycka snöre), men den går inte igång! Jag har flödat och justerat inställningarna fram och tillbaka men det är bara (startmotorn?) elstarten som går. Den brummar aldrig igång av egen maskin. Vad kan det vara för fel och vad kan det kosta att fixa?
Oj, det kan vara vad som helst. Du kan prova att skruva ut tändstiftet och köra lite med startmotorn ifall den har blivit sur. Du ser på tändstiftet om det ser blött ut. Då är det risk att den har fått för mycket bränsle.
Ska köpa nytt stift. Det gav gnista men troligen inte tillräckligt då det kom fram bensin men ändå inte startade trots startgas. Bensinen smakade enl grannen bra, jag tog hans ord på det :P
Nu vet jag inte vad jag ska tro! Köptenytt tändstift och den startade direkt. Men när jag skulle köra själva bladen så bara tjöt maskinen och luktadebränt och började ryka :(
Om den stått fuktigt och den var dåligt smörjd sedan innan är det nog inte omöjligt.
Prova att smörja, antingen enligt anvisningar eller där det kan tänkas behövas. Något bättre råd kan jag tyvärr inte ge dig, tyvärr.
Har fått tag i en duktig person som tror att det är någon drivrem som gick sönder när jag försökte köra den fast den kärvade, så måste ha en ny sådan. Men varför den kärvade till att börja med förstår jag inte. Den har stått torrt i en lada sen förra vintern, enda som kommit på den är lite höbös.
sitter formodligen en remspannare nanstans som kan ha karvat se till att alla hjulen ror sig nar ni byter rem och spruta lite genomtrangande olja pa dom typ 5/56,WD40 eller liknande
#15 T.ex Wurt me tyskt y och mekonomen ska visst ha den, jag handlar av en lokal nasare, Omega 636 krypolja heter den, helt otrolig. Skulle kunna berätta osannolika saker om denna olja, men du får testa å se me egna ögon
#22 Nej inte än. Har inte iddas börja skruva i kylan.. Angående fråga 2 så måste jag ställa en motfråga: Vad är en snäckväxel (och vad ska det vara för en olja i en sån)?
#22 Jaa du, den sitter inne i slunghuset, motoraxeln å axeln som slungvingarna sitter på möts i en klump, på den klumpen ska sitta en plugg att fylla olja i. Jag tänke d ska va 80/90 olja där, huvusaken d e nåt som smörjer. Få höra hur d går för dej sen
Det var för övrigt inte jag som hade gjort något fel utan det var ett fabrikationsfel. En skruv inne i slungan satt dåligt och hade lossnat och kilat in sig så att bladen inte kunde snurra och drivremmen gick av. Det kändes lite bättre att få veta det :)
Nu har jag iakttagit noggrant vid rembytet och tror att jag kan klara det själv om det skulle behövas igen :D
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.