Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2636 ggr
Gasoline
12/12/13, 7:06 PM

Bensinpris höjning med 900 %

Nu diskuteras det om drastiska bensinhöjningar för att rädda miljön. De vill höja priset med 900 % och en liter bensin kommer få att kosta över 40 kr. Vad tycker ni om detta? Tankar och reflektioner? http://www.expressen.se/motor/svenska-forskare-hoj-bensinen-till-42-kronor/

Annons:
RobinEH
12/12/13, 7:16 PM
#1

Utmärkt! Alla vet vi ju att bensindrivna fordon har störst inverkar på miljön…

Skall man höja koldioxidskatten på något så är det elkraftverk och industrier. Höj priset för flyg och sänk priset för tåg. Något som ofta bortses från vid instiftandet av miljöfrämjande insatser är att inte enbart koldioxid är dåligt för miljön.

Bensinen kommer inte att kosta 42kr på ett par år.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Mona22
12/14/13, 10:13 AM
#2

Tur man kör etanol , då höjs det inte lika mycket =p. Skämt åsido, det är ju inte bilarna som skitar ner mest men endå hårt beskattat. Flygbränsle har också skatt, de kostar 21kr litern redan. Visst kan de höja priser men vad händer då? Jo folk har inte råd, mindre skatt kommer in och de får höja skatten på något nödvändigt, tex el och vatten… Skulle alla byta till miljöbil kommer ju ingenting in i skatt så då blir det dyrare något annat.

Gasoline
12/14/13, 1:39 PM
#3

Ja, vi får väl se hur det blir med detta. Något OT, men Ang miljötänk och bilar; hur mycket "sliter" nybils industrin på miljön jämnfört med återbruk och reperationer av äldre bilar? Återbruk är ju miljötänkande och ganska populärt, men tydligen inte när det gäller bilar. Detta är endast en fundering. . .

Mona22
12/14/13, 1:44 PM
#4

Helt rätt. Nya bilar sliter hemskt på miljön när de tillverkas. Men tyvärr får man inte bygga om bilar som redan finns till miljöbil utan massa krångel. Vi har gjort om våra och vill det gnälla på det så varsågod, har inte råd att köpa ny bil.

Gasoline
12/14/13, 2:49 PM
#5

4 ja, jag har ju mina misstankar om detta iallafall, rent miljömässigt. Blir det gnäll om man konverterar om en bensinare till etenol? Får man inte göra det? Har faktiskt ingen aning om vad som gäller med detta. Jag vet iallafall att en 740 som jag köpte för något år sedan drevs på etanol medtillsatts. Konverterade dock tillbaka till bensin.

Mona22
12/14/13, 3:10 PM
#6

Ja det krävs endel för att få omregistrera den och nyare bilar än 92 har ännu fler krav. Konstigt egentligen då de vill att man ska sluta med bensin. Det är jätteenkelt att konvertera gamla bilar. Vi har besiktat våra flera ggr men aldrig berättat att de är konverterade. Avgasvärdena är typ 0.

Annons:
Gasoline
12/14/13, 3:25 PM
#7

#6 ja, det är ju lite märkligt. Snacka om att de motarbetar sig själva :-/

Mona22
12/16/13, 9:49 PM
#8

Jag tror egentligen inte att de VILL att man ska köra miljövänligt för tänk vad många miljarder de skulle gå miste om. De kanske rent av måste sänka sin lön…

Gasoline
12/16/13, 9:53 PM
#9

#8 ja, stackarna! Haha. Men då höjer dom skatten på något annat istället så har dom ju ävenäven löst det "problemet".

Suskiv
12/17/13, 5:33 AM
#10

Kommer aldrig att ske. För 900% höjning av bensinpriset skulle inte bara få folk att sluta köra bil. Det skulle stoppa alla transporter på vägarna, det skulle stoppa jordbruket och alla annat som drivs med olja/bensin/disel. Landet skulle stå still

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Gasoline
12/6/14, 8:07 AM
#11

Nästa ett år senare och bensinpriset har sänkts, iallafall tillfälligt. Här ligger bensinpriset på under 13 kr, känns skönt med tanke på att det nästan var uppe i 15 kr i somras.

[Jimmy.L]
12/6/14, 11:44 AM
#12

Hörde att oljepriset kommer troligen fortsätta vara lågt under nästa år det är bra.

Gasoline
12/6/14, 11:49 AM
#13

Det kan vi ju alltid hoppas Jimmy.L :-)

Annons:
jagga-ewe
12/6/14, 10:20 PM
#14

Det känns som att sta'borna som bestämmer åker mer flyg än egen bil, så det är lättare att höja bensinpriset än flygpriset. Att många av oss som bor utanför stan är beroende av att ha bil, det skiter man i. Här ute, där jag bor, går det inga bussar mer än skolbussen o den får bara skolbarna åka med. Inne från byn går det några få bussar in mot stan, men det går inte att ta sig hem. Eller vice versa. Och jobbar man inte i "rätt" ort tar man sig inte dit kollektivt.

Jag har precis lika långt till fyra orter, 25km. Kan åka kollektivt till en av dem - inte den jag jobbar i. Kompisen bor inne i den stan som det går att åka till. Hon har inte körkort men rider i samma stall som jag, här ute på landet. På helgerna kan hon åka ut någorlunda vettigt på lördagarna, men kommer inte till stan igen. På söndagarna är det tvärtom, hon tar sig inte ut men hem. Jag är snäll o brukar agera skjuts. Har erbjudit mig att övningsköra med henne, vi ska ta tag i det under våren.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: