Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1058 ggr
RobinEH
1/8/14, 6:37 PM

Trängselskatten höjs

Få har väl undvikit att höra eller läsa att trängselskatten i Göteborg och Stockholm kommer att höjas inom kort tid. Exempelvis en kort artikel i SvD (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hojda-trangselskatter-vantar_8868414.svd). Jag har, tro det eller ej, varit positiv till införandet av trängselskatt. Nu har jag dock skiftat åsikt. Enligt nyheterna så beror ökningen av trängselskatten (åtminstone i Stockholm) på lägre intäkter än förväntat tillföljd av att fordonstrafiken minskat. Personligen så anser jag att målet är uppnått, fordonstrafiken har minskat. Men detta var alltså tydligen inte alls målet. Målet var att fordonstrafiken bara skulle minska något och på så sätt öka skatteintäkterna via trängselskatt för att bygga upp infrastrukturen. Vad tycker ni om detta? Invånarna är flitiga och minskar den icke kollektiva fordonstrafiken och belönas med höjda skatter.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Gasoline
1/8/14, 6:51 PM
#1

Skatt på skatt, jag säger då det. Suck! Och skatterna ska höjas för att finansiera en tunnelbana och en bro? Kan man inte få in dom pengarna på ett bättre och vettigare sätt? Nej, jag är glad att jag bor på landet. Här åker jag in och ut bland åkrarna precis som vi vill ; )

Gasoline
1/8/14, 6:55 PM
#2

Enligt länken verkar dock inte trafiken minskat. "Nivåerna i Stockholm har legat fast sedan skatten infördes på försök 2006." Men jag är absolut inte insatt i detta så jag säger inte emot. Hur som helst är det ju uppenbart att skatten höjs för att finansiera andra saker. Om detta sedan beror på att dom vill ha in mer pengar eller för att det vart mindre intäkter från skatten än beräknat är ju en annan sak, det har jag ingen aning om.

Tralle3
1/8/14, 9:16 PM
#3

Totalt BS, lögnens makt minst sagt. Som jag nämnt innan, det är ingen skillnad på partier och andra vinstdrivande organisationer. Mindre bilar = mindre intäkter = höja avgiften. Ungefär som elbolagen gör när folk använder mindre energi.

Mona22
1/9/14, 12:06 PM
#4

Det är det jag tänkt hela tiden. Blir precis samma om alla går över till miljöbilar. Då höjs skatter på det istället. De vill ju ha in sina pengar endå…

Upp till toppen
Annons: