Annons:
Etikettkörkort-förarbevis
Läst 4907 ggr
Urhasten
2014-01-09 13:50

Motivation för att ta körkortet!

Alltså, haha… Känns lite komiskt att jag går in här och känner mig fullständigt främmande må jag säga. Grejen är att jag är på året att fylla 20 år i september och har inget körkort. 

Jag började övningsköra för ca ett år sen, men har haft ett långt uppehåll sedan tidig sommar 2013. Det här känns förödande, helt ärligt! På något sätt kan jag inte få motivation till att bara lira i en månad för jag har en person i släkten som är villig att hjälpa mig både ekonomiskt och tidsmässigt. På något sätt går inte livet ihop med att prioritera detta.

Det jag behöver nu är att hitta motivation till att överhuvudtaget komma igång igen, men vart ska en börja? Det känns tungt och drygt och jobbigt och trist att jag inte verkar vara intresserad alls. Nu är det dessutom ganska perfekt väder och fritt fram (och varit hela sommaren, hösten, vintern…) 

Någon som bara kan dela med sig som möjligtvis känner igen sig i min beskrivning? 

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Gasoline
2014-01-09 17:24
#1

Låter precis som någon som ska börja träna ; ) Att se fördelarna istället för nackdelarna med det man vill hitta motivationen till är en bra början. Tex; istället för att känna hur jobbigt och trist det är, tänk på hur mycket självständigare du kan bli och du får dessutom det lättare att hitta jobb. Har du någon kompis som också var körkort? Så ni kan läsa teorin och liknande saker tillsammans? Detta gör teorin mycket roligare. Sedan är det precis som det mesta annat, träning och för vissa även hårt arbete. Ett intresse kan även vara bra att ha, annars blir det väldigt jobbigt. Fundera lite på vad du tycker att det finns för fördelar med att klara körkortet och försök sedan att finna din motivation. En intensivkurs kanske skulle vara något? Om saker går snabbt så tröttnar man inte lika snabbt. Jag önskar dig lycka till och håller tummarna för att du snart hittar motivationen = )

Gasoline
2014-01-23 16:29
#2

Hittat någon motivation än?

Mona22
2014-01-23 20:10
#3

Friheten! Du bestämmer när,var och med vem du ska åka.

Bara göra det när du har lyxen att få hjälp med det ekonomiska 😂

Urhasten
2014-01-24 11:31
#4

Den här veckan har jag kört två gånger och jag har bestämt mig för att köra minst två gånger i veckan som ska bli mer rutin/vana än av vilje (eftersom jag fortfarande finner det väldigt ointressant). Jag skulle kunna uppdatera här sammanfattat hur vida det går efter varje körlektion. 

(Ta all läsning med en nypa salt, hela grejen med bilar och körning i det här stadiet känns som bara det ett "trauma" haha).

MÅNDAG

Status: När jag satt i bilen och skulle backa höger från en parkering hade jag i dragläge och hade av misstag foten på bromsen. Det gick att backa för att parkeringen lutade bakåt, men när jag skulle fram blev det svårare eftersom jag "gasade" på bromsen. Sedan när den saken var utredd skulle jag blinka höger och satte igång vindrutetorkarna.

Övning: Till slut kom jag iväg på vägen och någon gång bland de första korsningarna höll jag på att bli påkörd i sidan helt på grund av mig själv. Jag började köra ut och skulle ta höger, men en vit bil kom snabbare och jag skulle inte hunnit om det inte vore för att jag la i gasen lite extra och tog luckan framför som jag från början siktade på och tyckte jag skulle hinna erövra smidigt. Fan heller så överlevde alla och tror inte ens den vita bilen fick bromsa in mer än lite lätt så spänningen var ju inte på topp i alla fall!

Fundering: Jag är väl egentligen ingen bilförare någonsin, men det är väl bra för allmänbildningen att få lära sig någon gång.

Längd: Körde bil i ca. 2 timmar.

Lärdom: Hoppas på att det blir bättre på ALLA plan…

ONSDAG

Status: Idag satt körvanan betydligt mycket mer. Jag startade bilen bättre, satt bekvämare och var inte lika stel. Började med att vi fick putta igång Bettan (bilen alltså) eftersom hon inte startade. Jag puttade bakifrån medan farmors man sprang bredvid, styrde och kastade sig in när Bettan var i rullning, för att då vrida om nyckeln. 

Övning: Blicka runt omkring i trafiken, alla speglar och hålla koll på vad som händer runt omkring mig. Idag kändes det som jag fått en inblick i vad det faktiskt ger och att tuta och köra inte bara är logiskt eftersom det är det praktiska som avgör huruvida man befinner sig i en olycka eller inte. Tränade mycket på att backa med, samt parkering. 

Fundering: Jag tänkte en del på hur man ska hålla sig på vägen, utan att köra för långt in eller ut av vägen. Kom dock inte fram till någon lösning. Eftersom först försökte jag hålla mig till att ratten ska upplevas "ligga på" körbanans mittfält" och mallen var snön som då bara fanns emellan åt på vägarna. Den taktiken fungerade alltså inte. Tänkte sedan att ratten ska upplevas "ligga intill" körbanans vita linjer till vänster sida, men då fick jag erfara att somliga körfält inte har fullständiga sådana. Jag kommer nog på en lösning.

Längd: Körde i ca. 1 timme och 40-50 min. 

Lärdom: Körning blir inte enklare med logiskt tänkande.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2014-01-24 21:06
#5

#4 vilken trevlig uppdatering, kul att få följa din process :-) Allt som känns läskigt, konstig eller på annat sätt obehagligt brukar lägga sig med tiden. Man blir vanare och övning ger faktiskt färdighet. Jag var otroligt orolig över det där med att växla när jag skulle börja köra bil. Jag hade ju kört mycke moppe innan och växlat med foten, så själva växlingen var inga problem. Men att lära sig göra detta med armen var något nytt. Men det gick snabbt att lära sig och var inte allt så svårt som jag trodde :-)

Ford -57
2014-01-25 12:32
#6

Hej, kör lite sakta å kika i yttre höger spegel var bilen går, ta ut ett riktmärke på/i bilen snett framåt höger så går d nog bra ska du se, lite märklig förklaring men…. Träning, träning. Å friheten man känner vid bilkörning e oslagbar ska du få se å känna.

Annons:
Urhasten
2014-01-25 12:37
#7

Tack för era svar! Känns faktiskt bättre att köra när man kan vända sig hit, uppdatera vad som händer och vad jag "upplever att jag går igenom" (om jag får uttrycka mig överdrivet). 

#5 Jag förstår din situation - jag har varken kört något fordon innan. Eller jag körde fyrhjuling fram till 12 år, men så krashade jag, bröt handlederna och har väl varit lite skadad mentalt sedan dess även om jag själv inte har så medveten insikt i den saken. 

#6 Jag ska absolut tänka på det. Ja, friheten lär vara obeskrivlig. Jag hoppas på att jag ska klara av det här nu!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2014-01-25 13:15
#8

#7 kul att du känner så, du är så välkommen så :-) det är väldigt intressant att följa dina tankar och utveckling och ser fram emot fler uppdateringar!

Wony
2014-01-26 17:52
#9

Jag tar och följer din tråd, behöver själv motivation! Allt är egentligen förberett, behöver bara ordna med papperen för att få övningsköra med sambons föräldrar. Men denna motivation… Alltså. Ja. Den infinner sig väl någon gång, hoppas jag… 😂

Kanske för att jag helt tappar bort hjärnan när jag gör något nytt… Får jobba med det lite tror jag, för som det är nu vill jag inte ens sitta i förarsätet när bilen är avstängd! 😉

Urhasten
2014-01-26 17:56
#10

#9 Du är hjärtligt välkommen att kopiera min lilla "dagens-update" om du vill haha! Det hjälper att sovra ut alla intryck och få fram vad man bör tänka på till nästa gång man kör. 

Nästa gång jag ska köra är för tusan imorgon! URK.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2014-01-26 17:59
#11

Jag håller tummarna för er båda två 🙂 Och lycka till med körningen imorgon Artoflovisa!

Urhasten
2014-01-26 18:06
#12

#11 Tack så hjärtligt! Jag är inte lika ångestladdad som första eller andra gången jag körde. Däremot börjar det kännas som en bra grej att få in mer som rutin/vana. Det är positivt haha! 🏆

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2014-01-26 18:13
#13

#12 Det tycker jag låter toppenbra! Ett litet steg för människan, men ett stort steg för dig. Hihi! ✨

Små steg är alltid bra, och när du lärt dig mer och ser att det ger resultat kommer det dessutom att bli roligare för dig. 🙂

Annons:
Wony
2014-01-26 18:18
#14

#10 Det låter som en bra idé! Jag har i alla fall kommit så långt att jag skummade igenom en teoribok lite för ett tag sedan. Men så mycket mer än så har det inte blivit. Men måste ju ta tag i det någon gång!

Urhasten
2014-01-26 18:37
#15

#14 Just det där tänket att "måste välj ta det någon gång" fungerade inte riktigt för mig. För jag kommer nog inte känna den motivationen fören om flera år när jag och pojkvännen bor på landet och jag ska köra häst hit och dit hehe. Jag kommer fören DÅ vakna upp och känna "Fan vad jag vill köra bil nu!!! :D"

Därför har jag gjort som så att jag ska enligt rutin köra bil 2 ggr/v minst och då ser jag det mer som en grej jag måste göra i vardagen för att få den komplett. Som ett skolschema typ. Det motiverar inte så mycket hittills ändå dock, men man kommer iväg och igång! :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Wony
2014-01-26 18:53
#16

#15 Ja, att bestämma sig för att göra det kan nog vara en god idé. Just nu är jag sjukskriven för stress/depression, så det blir lite si och så med att göra saker. Men allt eftersom jag får bukt på det värsta orkar jag ju mer och mer. Började ju med att kika i boken bara, tänkte ta det ett steg till och börja läsa lite noggrannare, någon sida då och då. Men måste ju börja öva på att köra också. Gäller bara att komma igång. Eller ja, så bara är det ju inte! (Annars hade jag nog börjat för ett halvår sedan! ;)

Urhasten
2014-01-26 19:14
#17

#16 Jag har också ganska lätt för att blockeras mentalt. 

Bara i naturen är jag redan extrem haha. Jag kan bestämma mig för att tycka något om en sak och så adderar på det vi envishet + tålamod + beslutsamhet + självständighet framför allt. (Jag är dock inte långsint eller trångsynt, ser jag att det går att förändra tycket om saken så gör jag det. Jag är inte låst så länge något annat kan erbjudas). Detta gör att jag har några steg att ta och det tar tid innan jag kan motvilligt ändra inställning. Det krävs mycket energi med andra ord.

Sedan har jag Ulcerös Kolit (diagnos ställd feb 2013) vilket jag har märkt gör att jag blir extrem på även ett känsligt vis fysiskt när jag känner mig "tvingad" till att ändra uppfattning. När jag känner press, stress och oro tokar hela mag- och tarmsystemet ihop sig. Då krävs energi för att kroppen ska balansera upp det med.

Det blir knappt energi över för att fokusera på annat då. Ja, som det låter är det också väldigt kaosigt haha.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Wony
2014-01-26 19:21
#18

#17 Verkar som att vi båda har det lite rörigt och stökigt! Min mage kapsejsar totalt när jag är stressad eller orolig, vilket är jättejobbigt. Läkarna säger att när jag fått bukt med stress och mående så kommer magen att bli bättre också. Men att få magknip mitt ute på vägen vore definitivt inte kul! Jag är ganska impulsiv också, och en typisk "periodare". Jag gör något intensivt ett tag,s edan tröttnar jag. Så det kan ju bli intressant. Men jag bor också lite i ingenstans, så körkort är mer eller mindre ett måste.

Urhasten
2014-01-26 19:32
#19

#18 Jag förstår dig. Det gör jag. Men nu kör vi, i vår takt och håller uppdate här om vi vill! 🐱

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Wony
2014-01-26 19:34
#20

#19 Yes, nu gör vi det! (I vår takt!) 👍

Annons:
Gasoline
2014-01-26 19:39
#21

Vilken trevlig utveckling detta vart :-)

Urhasten
2014-01-26 19:40
#22

#21 Håller bara med 🤗

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
2014-01-27 16:18
#23

MÅNDAG 27/01/2014

Status: Mer insikt i hur körning i trafik går till och förstår bättre vikten av hur viktigt det är att se sig om i alla speglar så att jag lär mig att ha betydligt mycket mer kontroll när jag kör (vart jag än kör).

Övning: Körde mycket i rondeller, mer i trafiken och små samhällen med mycket korsningar och gångare. Till en början av körningen lyssnade jag inte så värst mycket på min lärare (farmors man) för att det känns som att jag kan klara mig. Däremot inser jag också med tiden jag kör att han vet mer och i princip kör planerad körning åt mig mesta tiden av övningarna. Mot slutet var jag betydligt mycket mer lyhörd och kunde mer - min körning blev mer självständig och säker automatiskt. 

Fundering: Det är skönt att man regelbundet får mer och mer insikt i vad man faktiskt håller på med. Känner mig faktiskt väldigt stolt!

Längd: Körde i ca. 1 timme och 40-50 min.

Lärdom: Var sund, lyssna till den som kan och våga lita på att sin egen självständighet kommer automatiskt när tiden är inne. Och ha inte kläder för vinterkyla i en minimal bil över 30 år gammal som inte kan reglera den temperatur som man ber om - svetten rann sort of.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2014-01-27 17:10
#24

Jag tycker att den där mallen är superbra och intressant. Kan även tänka mig att detta kan vara intressant och kul för dig att kolla tillbaka på allt eftersom du lär dig :-) Heja heja!

Urhasten
2014-01-27 17:14
#25

#24 Haha ja, jag gillar den. Ser fram mot en dags vila nu. Smälta in allt och pyssla med andra saker som är roligt. Så brummar jag bil igen på onsdag och torsdag. Torsdag blir dock hos trafikskolan så de får avgöra VAD jag bör träna mer på och inte! 🎈

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
2014-01-29 15:14
#26

ONSDAG 29/01/2014

Status: Mer vana i rondeller och stadstrafik, dock inte helt hundra där än.

Övning: Idag kördes det i ett område som är mycket mer befolkat, alltså där det finns både gående, cyklister, bilar och typ barn som springer omkring med sina djur haha! Så här års verkar mitt öga inte kunna skilja på väg och himmel, men trots somliga missar klarade jag hitta bra lösningar. 

Fundering: Ibland är det skönt att bromsa ned innan man kopplar ur, växlar om och gör en motorbroms som framkallar whiplashskada. 

Längd: Körde i ca. 1 timme och 40 min.

Lärdom: Rör dig i bilen, sitt inte och stirra, var uppmärksam.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2014-01-30 18:03
#27

#26 Ja, ibland är det lite svårt att skilja mellan väg och himmel, eller ens att veta vart vägen egentligen är när det är en massa snö och speciellt när det är ljust eller skymning ute. 🙂

Jag tycker gårdagens lektion lät väldigt lärorik ✨

Annons:
Urhasten
2014-01-30 18:33
#28

Uh, körde med trafikskolan idag för att checka av och det gick bra. Det gjorde det, men det är stor skillnad på att köra en bil som är över 30 år, kräver extremt mycket rörelse för att ens få en liten reaktion när trafikskolans bil är superkänslig och har ca miljoner tänkbara funktioner. 

Jag är supertrött i ögonen och huvudet. Orkar inte skriva ned något, men jag frågade körläraren vart han tyckte jag låg i inlärningsprocessen och han sa att jag ligger fortfarande på ganska låg nivå fortfarande då växlingen, kopplingen och manöver inte sitter riktigt. Annars tycker han att jag har allmän körvana och god förståelse för det jag lär mig under körningen och tror att det kommer sitta med mer övningskörning. 

Den här veckan blir det inte mer körning, tack och lov. Taggar inför måndag och onsdag. Jag vill egentligen köra en dag till i veckan, men det känns inte som jag kommer orka det mentalt. Är svintrött efter varje gång 😴

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Ford -57
2014-01-30 18:39
#29

#28 Heja. Du får försöka slappna av lite, fast d kan kännas svårt, inte spänna dej. Kanske lättare sagt än gjort, men försök👍 D ordnar sej ska du se.

Gasoline
2014-01-30 18:39
#30

Ja, det är otroligt stor skillnad, jag kör allt från årsmodell 57 och uppåt. 

När jag jobbade extra på min sambos jobb (biluthyrningsfirma) så körde jag nya bilar hela dagarna, när man sedan satte sig i sin egna bil som är 20 år äldre kändes det som att man fick ta i för kung och fosterland för att ratta, bromsa, koppla osv. 😂 Men jag är så nöjd med mina gamla skrothögar och det gör inget att jag får använda musklerna 🙂

Allt det där med växling och koppling kommer allt eftersom, tro mig. Ta baby steps så att du inte tröttnar 🙂

Tummen upp till dig och kämpa på!

Wony
2014-01-30 19:47
#31

Jag har inte kommit någonvart än tyvärr. Men jag tänkte be om att låna sambons teoribok från när han tog sitt körkort i våras!

Mona22
2014-01-31 18:18
#32

Det är väldigt jobbigt att köra i början. det är mycket att tänka på och man koncentrerar sig väldigt mycket. Ju mer du kör ju mindre trött kommer du vara 🙂

Gasoline
2014-02-02 12:25
#33

#32 Kan inget annat än att hålla med, det mesta går per automatik tillslut och då slipper man tänka så mycket på vad man gör 🙂

Urhasten
2014-02-03 12:00
#34

#33 Jag längtar tills det går mer på automatik haha! Ska som vanligt köra idag med och det känns faktiskt inte ångestladdat än. Vet inte om jag börjar känna mig säkrare eller om det är så att jag bara inte hunnit vakna till ännu. Ska försöka hålla i den känslan ett tag till, så kanske det blir ett framsteg i körningen nu då. 

Om det inte känns så ångestladdat längre kanske det skulle fungera att lägga in en till körtur på 1-2 timmar så det blir 3 körpass/v. Vi får se! 

Om jag vill ta körkortet i en lugn och avslappnad takt, men ändå satsa på att ha det i sommar, hur ofta tror ni att jag kommer behöva köra i veckan då? 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Gasoline
2014-02-03 16:55
#35

#34 Det kommer ska du se 🙂

Jadu, det är jättesvårt att säga då jag inte riktigt vet hur långt du kommit med din körning egentligen och hur pass mycket som är kvar, samt hur snabbt du lär dig. Men jag är övertygad om att du kommer att fixa det till sommaren om inget oförutsett händer och du är tillräckligt motiverad 🙂

Med tanke på de jag läst i hela denna tråd så verkar det som att du ändrat ditt tänk ang körningen, att det inte alls känns lika jobbigt som det gjorde för några veckor sedan? Bara det är ett stort kliv i rätt riktning och fortsätter du i denna takt så kommer det ätt gå jättebra för dig! 👍

Jag håller alla tummar jag har för dig, hihi.

Urhasten
2014-02-03 17:56
#36

Det är ändå ganska skönt att du säger det! :) Jag har kört idag, men har inte hunnit fylla i dagboken än hehe. Däremot har jag kört och det kändes bra. Jag börjar fan förstå ännu mer, med koppling, växel och manövrar. "Tvingades" köra en hel del i stadens trafik med mycket ljud och ljus. Det börjar sitta, så nu känns det som det jobbigaste är överstökat. Det är kanske därför jag inte känner lika mycket trauma när jag väl dka köra - allt är mycket lugnare och känns mer kontrollerat.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Wony
2014-02-03 18:06
#37

Skönt att det känns bättre! Det är ju ett gott tecken. Själv är jag lite på ruta ett… Men blir lite inspirerad av att läsa dina inlägg! 🙂

Gasoline
2014-02-04 20:05
#38

#36 Som sagt, övning ger färdighet 🙂 Kul att det jag skriver är till lite nytta iallafall, tack!

#37 Läs mer, bli inspirerad och känn dig motiverad 👍

Urhasten
2014-02-04 20:40
#39

Okej, nu fyller jag inte i vad som hände sist. Känner nästan att jag har glömt vad som hände. Men i kroppen känns det bra. Vi ska förhoppningsvis köra 1-2 timmar imorgon som enligt schemat, men min handledare ska till tandis och vet inte hur han kommer må efter att ha bedövat halva ansiktet! 😊

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
2014-02-07 12:30
#40

Körde i torsdags med, men hann inte skriva ned något. Uh, det känns som jag hade velat skippa själva inlärningsprocessen då det hade varit lättare om jag bara hade kortet i handen haha! 

Nåväl, jag står på. Ska köra 2 ggr/v nästa v med och en lektion med trafikskolan med. Min handledare tycker att det går bättre med det som trafikskolan påpekade sista ang. växling, koppling och manöver. 

Dock undrar jag lite, vad betyder egentligen manöver/manövrar(er)?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2014-02-07 13:57
#41

Det måste väl ändå kännas bra att din handledare säger att det har blivit bättre?

När dom pratar om manöver på fordonet så misstänker jag att dom pratar om hur du framför och hanterar fordonet vid körning?

Annons:
Gasoline
2014-02-19 20:20
#42

Hur går det med körningen? 🙂

Wony
2014-02-19 20:40
#43

Jag kan stoltsera med att ha tagit mig igenom första kapitlet i sambons teoribok. Det går ju framåt, sakta men säkert!

Gasoline
2014-02-19 20:43
#44

#43 Vad roligt! 🙂

Keep up the good work 👍

Urhasten
2014-02-20 11:47
#45

Nu har jag inte kört på snart två veckor… Förra veckan jobbade jag och den här med. Är timvikarie som barnskötare, så de ringer lite här och där vilket gör att de planerade dagarna inte blir som man tänkt sig. Jag är orolig för att tappa motivationen - återigen. Mina planer att bara fokusera på det förstörs ju, men samtidigt flyttar jag till staden (från landet) snart och då behöver jag pengar. I samband med att det blir ljusare tror jag det kommer bli lättare att köra dagar då jag även jobbar.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2014-02-20 18:09
#46

#45 Det är ju alltid bra med jobb och att visa framfötterna samt få in pengar är ju en prioritet för de flesta (även för dig misstänker jag). 

Passa på att plugga lite teori när du inte kan köra, så att du kan försöka få in trafikregler och allt detta som en "rutin". Det håller motivationen iallafall rullandes när du inte kan köra 🙂

Du kommer nog igång med detta snart igen. 👍

Urhasten
2014-02-20 20:47
#47

Jaa, jag borde kanske göra på det sättet! Tack för hjälpen 🎂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2014-03-16 10:13
#48

Nu var det länge sedan man hörde något. Hur går det för dig? :-)

Annons:
Gasoline
2014-03-16 10:14
#49

Jag håller tummarna för fullt på andra sidan skärmen om att det går bra för dig :-)

Urhasten
2014-03-16 14:35
#50

Det går bra, då jag kör regelbundet igen. Däremot känns det jobbigt att köra igen, fast med körskolans lärare. På något sätt känns det som att köra en hel annan bil med en helt främmande människa, i princip. Jag har precis lärt mig köra med min handledare och vår skuttiga bil på över 30 år, 4 växlar, extremt liten och låter som fan. 

Nu blir det som att gå om allt igen, köra en ny bil med 6 växlar, känsligare broms och gas. Känsligare motor, etc. Det är som att jag inte kan köra körskolans bil och då blir det som att gå tillbaka till de första stegen och göra om den jobbigaste delen - igen!

Men det är väl bara att fortsätta köra. Ska köra med trafikskolan igen på tisdag. Hur jobbigt det än känns så måste jag ju göra det…

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2014-03-16 14:41
#51

Skönt att höra 🙂

Mjo, förstår känslan. Kör ju bara "äldre bilar själv" och så kör man bilar från sambos jobb utav årets modell och då blir det tvärnitar och annat tok då man är van med trög broms, koppling och allt annat. Det är lite omställning när man byter mellan olika typer utav bilar tyvärr, men det blir lättare med tiden 👍

Hihi, eller när man kör automat och glömmer av det. Trampar på det man tror är kopplingen och slår på en tvärnit istället, det finns ju ingen kopplingspedal 😂 Lite pinsamt men ändå kul. Tur att det bara har hänt i lägre hastigheter.

Urhasten
2014-03-17 16:03
#52

#51 Hahaha, precis! Det är väl bara att tuta och köra. Någon gång ska jag väl ha körkortet x)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2014-03-17 16:10
#53

#52 det tvivlar jag inte en sekund på :-) du kommer att fixa det!

Gasoline
2014-04-16 19:42
#54

Nu måste jag fråga, hur går det för dig? 🙂

Urhasten
2014-04-27 11:50
#55

#54 Det är så roligt att du är så omtänksam! 

Alltså, det går faktiskt just nu inget alls. Jag har precis flyttat hemifrån, jobbar inte på schema och är fruktansvärt trött varje jäkla dag. Men däremot blir det nog lättare att köra och greja i sommaren när jag börjar jobba på heltid då på ett rullande schema. Då ska jag boka in körlektioner, minst 1-3 varje vecka tills det sitter!

Enligt körskolan ligger jag på det momentet att jag ska öva backning och parkering. Det är ändå halvvägs! :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Gasoline
2014-04-27 18:43
#56

Tack, det var snällt :-) Tråkigt att det ligger på is, men ibland kommer saker som sagt emellan. Jag håller tummarna för att det snart blir läge för dig att återuppta körningen, det verkar ändå som att du är så gott som klart :-)

Wony
2014-06-03 19:39
#57

Jag kan nu stoltsera med att för första gången i mitt liv kört bil. En skräckblandad förtjusning i total förvirring! 😂

Men jag fick i alla fall beröm för att ha kommit iväg på andra försöket. 👍

Gasoline
2014-06-03 20:31
#58

#57 Gratulerar, ett stort steg i rätt riktning 👍

Wony
2014-06-03 20:33
#59

#58 Tack! Det var fruktansvärt obehagligt, kändes som att jag körde hur fort som helst, fast egentligen var det knappt gånghastighet… Men det är väl sånt man vänjer sig vid allt eftersom!

Gasoline
2014-06-03 20:36
#60

#59 Absolut, så är det ju. Det är läskigt, spännande och ovant att framföra ett fordon de första gångerna. Men man får ju självklart mer vana ju mer man kör och det går lite lättare för varje gång 🙂

Wony
2014-06-03 20:41
#61

#60 Jo, jag var mest nöjd med att inte kört ner i något dike. 😉

Mot slutet började det kännas helt okej, och då avbröt vi och for hemåt. Man ska ju sluta på topp, sägs det. Märkte dessutom hur skakis jag var när jag klev ur bilen!

Gasoline
2014-06-03 20:48
#62

#61 Så illa tror jag absolut inte att det blir 😃

Precis, det sägs ju att man ska sluta när man ligger på topp. En kick för självförtroendet och lite motivation hoppas jag att du hittade under bilfärden iallafall. 

Hur går det för dig då, TS? 😊

Annons:
Urhasten
2014-07-13 16:09
#63

Just nu går det svindåligt och jag har inte kört på flera månader. Jag tror ärligt talat inte att körkort är någonting för mig. Jag har inte motivation på grund av att jag inte känner någon användning för det just nu. Jag känner så mycket press, obeskrivlig prestationsångest och depression med ångest inför att jag känner så här, men det hjälper inte då att köra och ta körkort trots att jag känner press att ta det utan att känna behov av det. 

Jag väntar in tid och motivation för att annars mår jag bara dåligt rent ut sagt. Trist dock 😕

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2014-07-14 19:59
#64

#63 tråkigt att höra. Mår du dålig över det så tycker jag absolut att det är bra att du lägger det på hyllan ett tag.

Gasoline
2014-07-14 20:00
#65

Vem vet, i framtiden kanske du hittar motivation eller har större användning för det. Du löser det när du känner att tiden är rätt :-)

Urhasten
2014-12-30 21:02
#66

Nu var det jättelänge sedan jag skrev någonting. Jag har tagit tag i körkortet och har kommit så långt att jag gjort förarprovet med underkänt resultat. Jag skrev upp i går och fick godkänt på första försöket. 

Självaste uppkörningsprovet gick väl bra så länge vi höll oss på motorväg, men mitt i allt ber inspektören att backparkera in på en ruta mellan två bilar. Det vart lite knackigt att jag fick backa, köra fram lite och sedan backa in i rutan. Hamnade lite halvdant. 

När vi skulle mot centrum igen hamnade jag bakom en bil och vid första korsningen efter avfart hade vi väjningsplikt. Eftersom den bilen framför mig körde hängde jag på då det inte kom någon. När jag ska köra ut kommer där en bil i hög hastighet och eftersom jag hade väjningsplikten blev jag ett hinder i vägen. Det hände också att inspektören sa "Aj, aj, ii" och i och med bromsade jag tills jag inte kom iväg på växeln jag hade och hela bilen skakade, typ haha.

Sabbade också nästa parkering, då han sade "Stanna OCH parkera på valfri plats" så tänkte jag att de närmsta hade avgift - inte ett alternativ. Det visade sig dock att det hade gått bra. 

Allt som allt tyckte han att mina brister hängde på att min blick måste hamna längre fram. Situationen med bilen vid väjningsplikten hade inte funnits om jag blickat mer, uppgiften med parkeringarna hade fungerat om jag tittat mer, etc. Jag tycker bedömningen är rättvis, eftersom när blicken hamnar längre fram blir planeringen förstås bättre.

Har ni några konkreta tips på hur jag kan tänka när de ber en att parkera på valfri plats? Eller vända på valfri plats? Det känns som att man bara kör och kör och kör och så finns det ingen chans att göra det på längre.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2015-01-02 10:49
#67

Först och främst måste jag säga att jag tycker att du varit jätteduktig som tagit tag i detta igen, och dessutom kommit så pass långt att du gjort proven. Du vart även godkänd på det ena och nu är körkortet nära! :-) Låter som att du hade lite otur på uppkörningen, men du verkar veta vad du ska träna mer på. När jag gjorde uppkörningen och fick uppgiften att parkera på valfri plats så fick jag instruktion på lektionerna om att skulle jag parkera på samma sida som jag körde (höger) så backparkerar jag, ska jag parkera på vänster sida så kör jag in på parkeringsplatsen. Fick även instruktion om att det inte gjorde något om jag gjorde omtag vid parkeringen, bara slutresultatet var ok. Om det är så nu vet jag ej. Vända på valfri plats? Jag vet att vi åkte in på någon liten väg och där ville dom att jag skulle vända, där ville dom mer eller mindre bara att jag skulle visa att jag kunde backa runt ett hörn om jag inte minns fel. Vet inte om mitt svar var till någon hjälp, men jag hoppas det iallafall. Jag hoppas att nästa uppkörning går bättre, du fixar det här :-)

Urhasten
2015-01-05 05:54
#68

Det med väjningsplikten förstår jag var förstås av ren nervositet och backparkeringen vart väl inte den bästa heller. Däremot tycker jag att resterande grejer var mer missförstånd/otur. Tycker dock han bedömde rättvist. Är jag inte mogen så är jag inte mogen för körkortet. Jag hade det lite på känn att det inte skulle gå hela vägen.

Jag ska köra upp 15 januari igen och jag vet inte riktigt hur prognosen ser ut. Jag har inte övningskört än på grund av alla röda dagar och för att andas ut lite, men det är nog nyttigt att försöka köra upp där och då i alla fall. Behöver bara nöta parkering och att fortsätta jobba med att blicken ska hamna längre fram. Och så kanske våga ta för mig mer i körningen för att köra fordonet i sig är inget större problem och det är väldigt skönt. Det stadiet var svårast att komma över.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2015-01-06 11:02
#69

Så är det ju absolut, känner man sig inte helt trygg och bekväm med situationen blir man nervös och tvekar och dessa situationer uppstår då lätt. Jag tycker iallafall att du tar beslutet på ett väldigt moget sätt och tar åt dig kritiken istället för att göra som många andra; gnälla över hur dum och okunnig provförättaren varit. Det tycker jag låter toppen, om ni koncentrerar er enbart på parkeringsplatsen så borde ni nog inte behöva köra speciellt länge innan du känner att det känns bra med även den biten. :-) Håller tummarna för nästa uppkörning, jag tror att du fixar det med lite mer träning. Återmata gärna hur det gick :-)

Annons:
jagga-ewe
2015-01-09 09:21
#70

När det kommer till parkeringarna har du fått bra respons tycker jag. Det enda jag vill tillägga är att om jag hade fått ordern "Stanna och parkera på valfri plats" och det enda jag såg var betalparkeringar hade jag motfrågat "Betalar du i automaten då?" för att visa att jag 1: Såg att det finns parkeringsrutor 2: såg att det var betalparkering 3: inte hade för avsikt att lägga i några mynt. Förhoppningsvis, o troligen, hade han skrattat och sagt att det inte var nån fara för ni skulle inte stanna så länge.

Parkeringar _är_ knöligt, än värre när det är snödrivor. Folk parkerar dessutom gärna "som di blinne slåss" så det är inte alltid lätt att komma in i sin ruta. Bästa är att ta det lugnt och acceptera att man kan behöva backa o trixa och göra om. För egen del händer det OFTA att jag bara ger upp på en ruta om jag börjat trassla till det. Tar ett varv runt parkeringen o kollar efter bättre ruta, eller bara för att få bättre start på samma ställe. Men det är nog inte nåt man ska göra på uppkörningen. :D Fast egentligen, om du gör så, för att börja om, då visar du ju att du dels insett att det inte gick att reda ut och att du inte låter dig stressas av det. Gör om gör rätt är nåt som fler borde tänka. Även förarprövare.

Å du! Om du blir osäker på vad förarprövaren egentligen menar så FRÅGA! Det är okej att fråga om man inte fattar, otydligheter är inte alltid menade för att ställa till det. Han är oxo bara människa, ibland hänger inte tungan med tanken. :D

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gasoline
2015-01-09 20:51
#71

Ja, det är ett bra tillägg på betalparkering, med en sådan fråga bör man få en guldstjärna :-) De där snödrivorna, helt plötsligt sväller bilarna och man behöver 1,5 meters avstånd. Gisses vad dåligt om parkeringsplatser det blir så fort det kommer lite snö. Haha, lite ironiskt är det :-)

Gasoline
2015-01-09 20:52
#72

Komiskt menade jag, inte ironiskt.

CamillaS
2015-03-25 14:10
#73

TS, hur gick det för dig på din andra uppkörning? Har läst denna tråd från början till slut så nu blev jag nyfiken på fortsättningen. 😉

Gasoline
2015-03-25 17:31
#74

Ja just, tack CamillaS, hade helt glömt bort denna tråd. Ber om ursäkt för det lillhov. Och hur går det för dig, wony? :-)

Urhasten
2015-09-14 15:16
#75

Hör ni, tack för att ni har engagerat er i mig och körkortsfrågan. Idag kan jag äntligen hurra och gratulera för MITT KÖRKORT!

Idag körde jag upp för fjärde gången och det är lustigt hur livet har sin gång alltså, därför fyra har alltid varit en symbol för mig. Frihet, tacksamhet och det vi kallar tur. Det är mycket som stämmer för mig den fjärde gången och även den här fyran satte sitt spår. 

Resan har varit extremt dryg för mig. Att äntligen få mitt körkort har varit extremt otroligt jävla jobbigt. På alla tänkbara plan. Idag innan jag skulle köra upp så kändes det dessutom som att: Klarar jag det inte nu, då är hela jag snart saboterad och orkar inte mer. 

Jag har varit med om trafikolyckor och haft mycket att bearbeta på. Sedan är jag i naturen oerhört envis och det kan som i det här fallet vara svårt att vrida om inställningen från spänd, ovillig och negativ till avslappnad, självsäker och positiv. Inte nog med att ha dessa mentala blockeringar, hade jag otur med att välja en trafikskola som faktiskt hade gett upp. I efterhand kunde jag nästan förstått det, men efter någon månad där gick den i konkurs och det säger en hel del om varför mina trafiklärare sade olika till mig, varför de åt i bilen, håll på med Instagram bredvid mig och var fullständigt opedagogiska. Fick ett uppehåll därefter i någon månad och bestämde mig för att "NU SKA DET GÅ UR VÄRLDEN". Jag valde ny trafikskola, prioriterade bort mycket för att mängdövningsköra hemma näst in till varje dag. Sedan förändrades allt i samband med att jag vred om inställningen tillsammans med min nya underbara lärare. 

Och här står jag. Starkare än någonsin och jag känner att jag besegrat så många demoner och troll i skallen och kroppen som fanns. 

Nu kan jag planera om livet och vara lugn. En sten har släppt från bröstet och jag är överlycklig - rent ut sagt! Imorgon fyller jag dessutom år. Plötsligt fick jag mycket att fira.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

CamillaS
2015-09-14 20:19
#76

Oj, oj, oj Stort grattis! Så som du har kämpat! Måste säga att din körkortshistoria faktiskt påminner lite om min egen. Jag fick också kämpa väldig t hårt med motivationen och allt det innebar. Plus att jag även har lite diagnoser som gör att koncentrationen inte alltid är på topp. Men jag har kämpat hårt för detta och tidigare har jag iprincip bara drömt om att någon gång i mitt liv ska jag ta körkort! Men alla kraven och allt man ska klara av idag gjorde även att jag trodde att jag skulle få fortsätta att bara drömma om körkortet. Men skam den som ger sig. Nu har jag snart haft mitt körkort i 1 år och känslan att jag klarat det är obeskrivlig än idag! Jag njuter verkligen i fulla drag att få köra min egen bil vart jag vill. Lycka till och ta det försiktigt på vägen. ;)

Annons:
Gasoline
2015-09-17 19:08
#77

Härligt att höra, bra kämpat! Jag är glad för din skull och du har all anledning i världen till att vara stolt över din prestation! Ta det lugnt på vägarna :-)

Gasoline
2015-09-17 19:16
#78

Och grattis i efterskott :-)

Urhasten
2015-09-17 20:09
#79

Tusen tack snälla ni. Och tack för allt stöd! 🌺

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gasoline
2015-09-20 09:59
#80

Det var så lite så :-)

Upp till toppen
Annons: