Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 17139 ggr
[Wraith]
1/16/14, 10:23 AM

Hur ser man om en motorvärmare fungerar?

Om man inte har kupévärmare? 😃

Frågar åt en bekant som har en bil utan kupévärmare och hon är fundersam om hennes motor alls blir varm när den står i stolpen! Hon hade fått höra från en gubbe att man skulle kunna höra ett svagt surr från motorn, men det gör hon inte.

Om mitt minne inte sviker mig så tyckte jag när jag hade så att bilen kändes varm vid start och körning, man kunde även känna på växelspaken/ratten att den var varm. Men hon tycker att bilen känns "kall", den är ju visserligen kall inne, men motorn känns inte alls varm. Hon upplever tex att växelspaken är lite trög när graderna går ner mot -20. Eller svamlar jag nu med tex att man kan känna på växelspaken/ratt? 🤔Hon tycker även att det inte är någon skillnad på hur snabbt bilen blir varm, men varm motor så tycker man ju att bilen borde värmas upp lite snabbare?

Hon vet att stolpen fungerar, men misstänker ev att kabel eller bil inte funkar med värmen.

Annons:
Ford -57
1/16/14, 12:01 PM
#1

Hej. Jo man kan höra ett svagt fräsande direkt den kopplas in, man kan känna på "spröten" som går in i motorn åxå om dom blir varma. På växelspaken tror jag inte man känner om MV funkar, d har då aldrig jag känt🙂

Gasoline
1/16/14, 6:32 PM
#2

Som ford -57 nämner så bör man höra att det fräser eller surrar om man "lyssnar" i motorutrymmet intill motorn. Vad är det för bil? Det finns ju självklart olika motorvärmare och jag vet inte om alla brukar låta, även modernare?

[Wraith]
1/16/14, 6:58 PM
#3

Tillhör en nyare volvo v70, vet inte vilket år men tror mellan 08-10.

Inget hörs alls, har själv lyssnat.

Men bilen borde väl bli varmare snabbare iaf?

Gasoline
1/16/14, 7:29 PM
#4

Inte helt omöjligt att dessa har någon annan typ av motorvärmare som inte låter. Googlade lite snabbt och hittade detta. "Naturligtvis kan man mäta med en ohmmeter på intagsjacket. Motorvärmaren är på ca 400 Watt. Det blir 132 Ohm, ungefär. Får du oändligt motstånd så är värmaren trasig. Får du noll Ohm så är det kortis i den. (Också trasig) Men med värden i närheten av 132 Ohm så fungerar den. Sedan kan det ju vara trasiga kablar och eluttag m.m. Men det är en annan historia. Kolla förresten säkringen om du kopplar in dig på en arbetsplats t.ex. Jag har varit med om att bilägare har kopplat in sina bilar med motor- och kupevärmare. Kupevärmaren var på 2kW, och bilägaren "skröt" om det. Eluttaget var säkrat med 6 Ampere! På den arbetsplatsen gällde det att komma i god tid och leta upp en plats med hel säkring." http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=75598 Jag vet inte riktigt om det var till någon hjälp, men jag hittar tyvärr inget mer relevant. Hittade dock massor med info om hur man monterar motorvärmaren.

[Wraith]
1/18/14, 7:52 PM
#5

#4 Blev väl inte så mycket klokare av det tyvärr 😛

Kan man testa kabeln hemma tex i vanliga uttag och någon elmojäng? Eller kan det gå säkringar, dvs om de inte är anpassade för varandra, någon som vet det? Då kan man iaf kanske utesluta kabeln som den felande länken.

Ford -57
1/19/14, 12:45 AM
#6

Om du testar kabeln och det går en säkring så e d fel på kabeln,å en säkring går ju byta, okey? Har du kollat säkringen till MV-uttaget? Om inte, gör d. Annars kan d ju vara stiften i skarvarna på kabeln till värmaren i bilen som blivit brända, d har jag varit ute för, kolla d, ok.

Hör å dej igen å meddela hur d går🙂

Annons:
Paltn
1/19/14, 12:39 PM
#7

Nu i vintertid är det rätt enkelt, ligger det ett lager snö på motorhuven om ca 1 cm så kommer en uppvärmd motor avge ett rutmönster i snön efter förstärkningarna under huven vid längre inkoppling och mildare väder.

// Paltfan

Gasoline
1/19/14, 5:14 PM
Ford -57
1/21/14, 6:53 PM
#9

Wraith, hur går d me värmen? Man undrar ju förstår du väl🤔

Gasoline
1/21/14, 7:01 PM
#10

Ja, jag håller med Ford-57, hur har det gått?

Har ni blivit något klokare med den där motorvärmaren?

[Wraith]
1/21/14, 9:13 PM
#11

Jag har inte pratat med ägaren på någon dag, men hörde efter nu hur långt de kommit med problemet.

Bilen har stått i motorvärmaren hela helgen, det har varit kallt och ingen snö så hon har inte kunnat se på huven om det värmt upp. Men hon ska hålla koll på det.

Motorvärmar stolpen ska ha full styrka, den var trasig här tidigare men det ska vara fixat, säkringen är fortfarande hel (det var det första de kollade). Själva uttaget till motorvärmaren i bilen, dvs där du sätter i kabeln ska ha brunnit här tidigare, men den är ny sedan några månader. 

Ägaren är lite tveksam till att testa kabeln i husets uttag, de vet ju att säkringarna går om det inte matchar men ja.

Så tyvärr har jag inget riktigt nytt att komma med. Men så fort jag hör något nytt så uppdaterar jag.

Tacksam för alla råd:)

Gasoline
1/21/14, 9:33 PM
#12

Tack för uppdateringen, hoppas att det löser sig snart = )

Leo
1/22/14, 11:36 AM
#13

ar det 20 minus sa ar det bara att kanna pa en kylarslang efter ett par timmar den ska vara varmare

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Annons:
Upp till toppen
Annons: