Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 11639 ggr
Cederin
1/16/14, 12:27 PM

Tändningslåset krånglar

Hej! Provar att få lite råd i detta forum.

Jag har en Toyota Corolla - 93 som har gått felfritt sen vi fick den, den är toppservad från topp till tå av min käre far som är mekaniker. Nu har vi dock stött på ett väldigt jobbigt problem och min pappa som bor 30 mil bort har ingen möjlighet att hjälpa i nuläget.

Det är så att tändningslåset inte går att vrida om. Först gick den att vrida så att rattlåset släppte och radion gick i gång, men inte längre. Efter en halvtimmas försök med låsolja och allt möjligt så fastnade låset helt och går nu inte att vrida alls, vi har prövat med båda våra nycklar. Det verkar inte ha varit kylan som orsakade det, vilket inte heller min pappa trodde, utan att det är låset som hängt sig.

Frågan är väl vart man ska vända sig för att få det fixat, varken jag eller sambon är tillräckligt händiga för att meka själva med det. Tror ni att en låssmed är det rätta att kontakta? Eller ska man hellre ta det hos en bilverkstad? Andra tips mottages gärna.

Medarbetare på Naglar och Hår

Annons:
Gasoline
1/16/14, 6:42 PM
#1

Tråkigt att det blivit så. Har ni provat att vicka lite på ratten medans ni vrider om nyckeln? Har ni "tur" kan det ha med rattlåset att göra och då kanske det hoppar rätt? Kan vara värt ett försök iallafall. Skulle detta fungera bör detta ändå kollas upp, hur som helst. Jag skulle börja med att kontakta närmsta verkstad och höra med dom, om vad dom kan göra och vad dom tror att det kan vara. Lycka till = )

Cederin
1/16/14, 8:52 PM
#2

#1 Jo det har vi provat, och som ovan nämnt så gick den att vrida ett hack så rattlåset släppte, men sen kärvade den ihop helt. 😕 Mycket märkligt.. Tack för ditt svar iallafall!

Medarbetare på Naglar och Hår

Gasoline
1/16/14, 8:59 PM
#3

#2 misstänkte nästan det men det skadar aldrig att dubbelkolla. Det är nog som ni och din far tror, att något har hängt sig eller att något har hamnat fel på något sätt och då är det nog bäst att prata med en försäljare. Jag hoppas att det löser sig för dig och du får gärna uppdatera om hur det gick sen, alltid intressant att veta och man brukar kunna lära sig något nytt = )

Gasoline
1/16/14, 9:01 PM
#4

Menade självklart att ni skulle prata med en mekaniker, inte försäljare. Haha! Förlåt.

Cederin
1/16/14, 9:06 PM
#5

Haha ingen fara! Ja, jag kan uppdatera sen om jag kommer ihåg! :)

Medarbetare på Naglar och Hår

Gasoline
1/26/14, 6:20 PM
#6

Hur har det gått, fått någon ordning på detta?

Annons:
Cederin
1/26/14, 6:53 PM
#7

Oj, givetvis glömde jag uppdatera om det i tråden haha.

Vi tog ut en mekaniker som först provade att ruckla igång låset på diverse sätt, han prövade att spruta in en vätska som gjorde att låset frös och att metallen då skulle "krympa" för att få loss det som kärvade, men ingenting hjälpte. Tillslut så fick vi borra upp bultarna till rattlåset och montera bort hela låsmekanismen, för när vi kollade igenom låskolven så var den helt slutkörd! Nu blir det bara att skaffa reservdelar och sätta in för just nu startar vi bilen med en skruvmejsel :P

Medarbetare på Naglar och Hår

Gasoline
1/26/14, 7:02 PM
#8

#7 vilken tur att jag påminde dig :-) Skönt att det löst sig för er, även om det just nu verkar se ut som ni stulit bilen. Hihi! Men den är ju iallafall brukbar tills vidare. Hoppas att ni får fått i reservdelar snart och kan få dessa monterade. :-)

Cederin
1/26/14, 7:34 PM
#9

#8 Jo jag oroar mig också för att det ser väldigt suspekt ut när hela kåpan är borta, haha.. Ja, vi lär nog fixa det så snart som möjligt! Jobbigt när man får motorstopp i en korsning och behöva leta rätt på skruvmejsel ;)

Medarbetare på Naglar och Hår

Gasoline
1/26/14, 7:38 PM
#10

#9 haha, ja, det kan jag tänka mig! :-)

Upp till toppen
Annons: