Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1021 ggr
Gasoline
1/26/14, 5:38 PM

Belysning med laser mot flygplan

"Under 2013 rapporterades 138 händelser gällande belysning med laser inom luftfarten i Sverige till Transportstyrelsen. Det är en ökning jämfört med 2012, då 112 händelser rapporterades och 2011, då antalet var 124.

Laserhändelser innebär att privatpersoner använder så kallade laserpekare (oftast "grön laser") och riktar dem mot luftfartyg. Det kan få till följd att besättningens synmöjligheter påverkas negativt, och i värsta fall kan det även skada synen hos drabbade piloter."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Okat-antal-rapporter-om-belysning-med-laser-mot-flygplan-under-2013/

Annons:
Gasoline
1/26/14, 5:50 PM
#1

Jag förstår inte riktigt varför man ska lysa med laser in i/på ett flygplan 🤔

ElLobo
1/27/14, 2:20 PM
#2

Jag tror inte att de som använder laserpekare är medvetna om vad de faktiskt använder, att det faktiskt är ett farligt vapen.

ElLobo
1/27/14, 2:32 PM
#3

Och det är ju inte bara flygplan som drabbas: busschaufförer, poliser, lokförare, räddningspersonal och vanliga bilförare. Och det är många av dem som fått uppsöka sjukhus för vård efter att ha blivit belysta med laser.

Länk: Yrkesförare iFokus

Gasoline
1/27/14, 6:34 PM
#4

Att dom inte förstår vilka konsekvenser det kan få är en sak, men dom borde väl ändå veta att dom lyser med lasern? 

Jag tycker faktiskt att det är trist att det blir så, överhuvudtaget.

ElLobo
1/27/14, 7:57 PM
#5

Jag håller fullständigt med. Det borde vara förbud både mot försäljning och mot innehav av dessa starka laserpekare. Om det nu inte är på gång, som jag har för mig att jag har hört.

Gasoline
1/27/14, 8:07 PM
#6

#5 absolut :-) detta står i länken "Vid årsskiftet skärptes strålskyddsförordningen så att det nu krävs tillstånd för att köpa, inneha, använda, upplåta, överlåta, tillverka starka laserpekare eller att föra in starka laserpekar till Sverige"

Annons:
Jalking
1/29/14, 1:08 AM
#7

Jag tror nog att dom är ganska väl medvetna om vilka konsekvenser det kan få. Antingen är det vad de vill åstadkomma eller också skiter de i vilket.
Hur mycket man än önskar att det inte är så, så finns det faktiskt tvättäkta idioter.

Gasoline
1/30/14, 6:04 PM
#8

#7 Ja, det är ju tyvärr så 😕

Cragan
1/30/14, 7:10 PM
#9

det tråkigaste är ju att ett fåtal idioter förstör för alla andra med hårdare regler för att skaffa laser. 

kan ju vara svårt o få tillstånd till nått man själv inte vet vad man ska ha det till men vill experementera lite med, o finns ju ett gäng uppfinningar som kommit till så. (inte för att det är svårt att komma runt begränsningar om man vill på lite olika sätt)

Gasoline
2/2/14, 12:23 PM
#10

#9 Så är det ju tyvärr nästan alltid. Lämnar någon en gnutta ansvar och förtroende till en grupp personer så är det i princip alltid någon som snabbt tar "hela handen" och missköter det hela. 😕

Upp till toppen
Annons: