Annons:
Etikettterrängfordon
Läst 1972 ggr
Gasoline
2014-01-26 17:39

Ny strategi - Säkrare fyrhjulingar

"Antalet omkomna och skadade på fyrhjulingar har ökat och därför har 14 aktörer, däribland Transportstyrelsen, arbetat fram en strategi där säkerheten för de som kör fyrhjuling ska öka. Strategin presenteras av Trafikverket på MC-mässan i Göteborg."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Transportstyrelsen-med-i-strategi-om-sakrare-fyrhjulingar/

Annons:
Gasoline
2014-01-26 17:42
#1

Jag har dock svårt att tro att de planerade "åtgärderna" kommer att göra någon märkbar skillnad. 

Det största problemet är väl att folk ser fyrhjulingar som rena leksaker och inte alls förstår risken med att framföra fordonet onykter.

[VSK]
2014-02-01 22:58
#2

Här är lösningen ☝️

Gasoline
2014-02-02 12:35
#3

#2 Ett par dörrar på den där skulle ju inte heller vara fel 😉 Men en bra säkerhetsåtgärd.

[VSK]
2014-02-02 13:03
#4

Det brukar finnas dörrar att köpa men oftast till de som redan har skyddsbur som original tillbehör. -men det kan ju inte vara så svårt att svetsa dit nån "luftig" rördörr.

Jag blev faktiskt förvånad att taket höll så mkt belastning som det gjorde med tanke på den simpla konstruktionen. -det är ju fästena som tar mest stryk. Tyder på kvalitetsstål i rören 👍 (inget blötjärn här inte).

Hur som så måste det kännas oerhört tryggt att veta att takkonstruktionen håller 10-15 ggr fordonets vikt i bästa optimala fall.

Sen om man monterar dit lastgallret bak så blir taket än styvare från sidan runt föraren.

En nacke håller inte för lika stora påfrestningar!

Gasoline
2014-02-02 13:09
Humbugg
2014-03-19 14:08
#6

Jag tror inte bekymret är bristande information från transportstyrelsen utan snarare att folk glider runt med skogsmaskiner på vägen, skogsmaskiner är inte byggda för att klara av att bland annat ta en kurva i någon högre hastighet. Det finns väganpassade fyrhjulingar (även kallade sport-ATV) som i regel har hårdare fjädring, väganpassade däck och lägre markfrigång men dessa kostar som en ny bil så dessa kommer man i regel inte se ute på vägarna utan det är snarare de billigare vägregisterarde skogsmaskinerna (vanliga fyrhjulingar) man finner ute på vägarna. Oftast kinesiska.

Sedan tror jag även att det är ett bekymmer att folk med B-körkort får köra B-reggade fyrhjulingar då fyrhjulingar inte alls beter sig som en bil.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Annons:
Upp till toppen
Annons: