Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 1719 ggr
Gasoline
2014-02-02 14:18

Autosol - Även bra till städning

Upptäckte i helgen att autosol inte bara var bra till att putsa krom med.. 

Vårat handfat hade blivit missfärgat, troligen utav något som min sambo glömt skölja bort ur handfatet efter att ha tvättat oljiga och skitiga händer. 

Jag skrubbade som en tok när jag tillslut gav upp, det satt helt enkelt fast. 
Så självklart suckade jag inför sambon och bad honom att han MÅSTE bli bättre på att skölja ur handfatet efter sig, annars blir det missfärgningar. 

Jag misstänker att han i ett desperat försök tog sitt autosol och gnuggade lite på fläcken, och förvånansvärt nog så gick den bort! Inget som man bör göra ofta då autosol innehåller slipmedel, men en bra nödlösning när det tyvärr hunnit fastna. 🙂

Annons:
[Mustangcab]
2014-02-02 17:16
#1

Avser du det blanka i handfatet - silen? Då förstår jag att det gick med autosol. Annars är citronsyra utmärkt till att får rent runt kranar och och silar på handfat.

Gasoline
2014-02-02 17:20
#2

#1 Nej, det var på det vita, dvs själva handfatet. Jag tror att vårat är i någon form av plast, för det känns inte som porslin eller någon form av keramik.

Bilden togs symboliskt, hade jag hunnit hade jag tagit en före och efterbild på fläcken, men hann tyvärr inte 😕

Med citron, citronsyra, ättika och bikarbonat får man annars bort det mesta i hemmet med 🙂 

På tal om citronsyra, vart kan man köpa sådant? I mataffären? Vart då? 🤔

[Mustangcab]
2014-02-02 23:21
#3

Ja i mataffären det heter citronsyra E 330.

Gasoline
2014-02-03 05:31
Leo
2014-02-03 08:50
#5

funkar aven bra pa oxiderad lack och som lackrengoring

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Jalking
2014-02-03 16:43
#6

Grovhandtvättmedel som man tvättar händerna med när man kommer från garaget, t.ex. Tufanega, brukar fungera utmärkt till att få bort envis smuts även från föremål. Gnugga (utan vatten) med fingrarna eller en nagelbortse. Inte många typer av smuts som sitter kvar efter en sån behandling.

Annons:
Gasoline
2014-02-03 16:57
#7

#5 Det kan jag tänka mig. Jag funderade faktiskt på om man kunde använda rubbing som man har för att "städa" lacken istället för autosol, det verkar lite skonsammare även om det kanske inte alls är så 🙂

#6 Ja, för de allra tuffaste fläckarna 😉

Ford -57
2014-02-04 07:22
#8

#6 Hej, vart inhandlar man Tufanega månntro?

Jalking
2014-02-04 11:39
#9

Kolla affärer som inriktar sig på yrkesmänniskor t.ex. järnaffärer (om det nu finns några såna kvar) och bygghandlare. Kanske biltillbehörsaffärer kan ha.

Det måste inte vara just Tufanega. Det finns många liknande produkter som fungerar bra till både händer och grejor.

Ford -57
2014-02-04 12:31
#10

Jo, men d mesta ska vara så miljövänligt numera så d ha blivit sämre verkan, tycker jag iaf🙂

Leo
2014-02-04 13:18
#11

ratt tacka vet jag TRI 😃

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Upp till toppen
Annons: