Annons:
Etikettbilköp-tips-och-råd
Läst 2519 ggr
ChristineL
2014-02-07 10:31

Det här med att byta bil

Jag funderar över vad som är mest prisvärt. Vi har haft våran bil i drygt ett år, det är årsmodell -12, är det värt att "köra slut" på den och sedan köpa en ny bil om sisådär 20-30 (?) år eller är det bättre att byta in den var tredje år eller så?
Anledningen till att vi köpte en ny bil var att jag blev gravid så vi kände dels att vi behövde en kombi, och dels att en ny bil känns säkrare på så många sätt. Bilkörning när man har barn är inte som när man var själv, iaf för mig. Säkerheten i bilen är så mycket viktigare nu.

Annons:
Gasoline
2014-02-07 13:51
#1

Nu har jag inte någon erfarenhet av att köpa och sälja nya bilar så jag vet inte alls om det jag skriver är sant, egentligen. Eller till någon hjälp heller för den delen… 

Min sambo jobbar med biluthyrning i anslutning till bilförsäljning, han säljer alltså inte bilar men jobbar i samma byggnad där det säljs nya bilar. 
Enligt honom sjunker värdet på bilen med ca 10 000 redan när man köper den och beräknad "livsläng" på en ny bil är ca 10 år. 

Hur vida det då lönar sig ett byta bil efter tre år eller att göra sig av med bilen när den är slutförbrukad ligger nog förmodligen i vilket utrymme man har i sin ekonomi för detta, skulle jag kunna tro. 
Och vad man spar mest pengar på beror nog lite på vad det är för bil, vad det är för skick på bilen när man byter den osv. 

Jag kan ju iallafall förstå att en säker bil väger tyngre när man har barn i bilen.

Gasoline
2014-02-07 13:55
#2

Gjorde en snabb googling, hittade relaterad information men inget om för och nackdelar med dina alternativ. Men jag kanske helt enkelt använde helt fel sökord. 

http://www.svd.se/naringsliv/motor/strunta-i-onodiga-tillval_7635694.svd

ChristineL
2014-02-09 11:21
#3

Tack! Ja, rent ekonomiskt kanske man inte tjänar så mycket. Men en "uppdaterad" bil är något jag tänker mer och mer på. Det går väl inte att komma undan med att en nyare bil i regel är säkrare och billigare i drift.

Gasoline
2014-02-09 14:01
#4

#3 En nyare bil brukar ju absolut vara säkrare. Jag tipsar dig att läsa recensioner och tester som är gjorde på bilden säkerhet inför ett ev. nyinköp. 🙂

Driftkostnad är däremot svårare att räkna ut, då man inte riktigt vet hur mycket reparationer som kommer att uppstå och liknande oförutsedda kostnader. Däremot brukar nyare bilar oftast vara mer bränslesnåla. 

Jag och min sambo kör "gamla" volvobilar där bränsleförbrukningen liter på ca 0,8-1 liter milen. Detta kan för många kännas otroligt dyrt. Däremot betalar vi nästan inget i reparationer när det väl går sönder, de flesta delar har vi hemma från skrotade bilar, delar vi fått av andra eller så går dom att få tag på billigt. Och då vi kan göra det mesta här hemma så kostar sådana saker minimala summor och jämnar därför ut kostnaderna för bränsleförbrukningen. 
Dessutom brukar vi få igen de pengar som vi gett för bilen vid försäljning, om inte mer beroende på vad det är för bil och vad vi gjort med den. 

Men har man inte dessa möjligheter och inte heller kan fixa lättare reparationer på bilar så är nog en nyare bil i regel billigare i drift, precis som du säger. 🙂

Du får gärna uppdatera hur det gått med detta senare, det skulle vara intressant att veta 🙂

Ford -57
2014-02-09 17:19
#5

T.ex att få en lampa bytt i nyare bilar kan kosta uppemot 6-7000, läste jag nån gång, och på vissa går det inte att göra själv hemma på "gårn", d e otroligt att man får bygga bilar på d viset, och om kamremmen "går" så e d totalhaveri på en del motortyper, För j--lit e d. Så va d inte förr inte🙂 D va bättre förr, å va d inte d så ed iaf sämre nu😉

[Mustangcab]
2014-02-09 17:44
#6

Men om man byter bil vart 3.e år så ingår väl service och garanti så att man slipper att betala vad det kostar att byta en lampa?

Subaru har 3 års service och då ingår även reservdelarna.😃

Annons:
Gasoline
2014-02-09 17:56
#7

#6 Jag har faktiskt ingen aning, har aldig ägt en ny bil. 

Men om saker går sönder som inte är produktionsfel, täcker garantin även detta? 🤔

Om fallet är så, att service och reparationer ingår (eller åtminstonde reservdelar?), så förlorar man ju högst troligen bara de pengar som bilen hinner att tappa i marknadsvärde på de åren man äger bilen om man byter kontinuerligt. 🙂

ChristineL
2014-02-09 20:47
#8

Det är en Kia vi har som alltså fem år garanti kvar och som vi i så fall byter in tidigast nästa vår. Vi provkörde subaru men trivdes inte, vet inte exakt detaljerna kring Kia…

Ford -57
2014-02-09 20:47
#9

Jajamen, så sett ja. 🙂

[Mustangcab]
2014-02-09 23:41
#10

All service ingår i Subaru för 3 år framåt inklusive reservdelar. Sen har du 5-årig vagnskadegaranti. Dvs du behöver inte ha den helförsäkrad under den tiden. Men du har 6.000 i självrisk.

Vi har en SAAB också som vi hade vagnskadegaranti på och service i 3 år men då ingick inte reservdelarna.

Upp till toppen
Annons: