Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 2371 ggr
Gasoline
2014-02-09 14:10

Baslåda, strul!

Jag har ett märkligt problem med min baslåda, varken jag eller sambon är några genier när det gäller sådana prylar och hoppas att någon här inne kan detta lite bättre 🙂

Baslådan fungerar när man sätter på bilen, och fungerar ca 5 min efter detta. Därefter lägger den av. 

Vi har kollat att alla kablar sitter i, vi drog fram stereon och då började baslådan att fungera igen. Glapp i en kabel bakom stereon tänkte jag. 
Men när detta var fixat hände samma sak igen, stereon lade av efter ca 5 minuter och jag drog fram stereon, och då fungerade baslådan plötsligt igen. 

Kan kablarna bli överhettade bakom stereon och göra så att baslådan slutar fungera? När jag drog fram stereon så var det väldigt värmt där bakom, och tänker att det som blir överhettet då kyldes ner?
Jag misstänker att jag har en läcka på någon utav de slangar som leder värmen ut till ventilationen, då det är varmt i handskfacket och dåligt med luft när rutan. 

Några som har några tips på vad vi kan kolla upp?

Annons:
[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-02-09 17:39
#1

Vad har ni för slutsteg?

Gasoline
2014-02-09 18:26
#2

#1 Inte en aning 🤔 men allt detta fungerade bra i min andra bil. 

Men jag kan kolla upp det 🙂

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-02-09 19:21
#3

Kan vara precis vad som helst som är fel och nästan omöjligt att gissa sig till. Det kan vara dålig jord, det kan vara för mycket kräm så säkringen slår ifrån, det kan vara pluskabeln som är fel på, basen kan vara sprängd, det bästa är om du hittar någon i din hemtrakt som är kunnig på ljudbygge som kan kolla på det och ta reda på vad som är felet. :)

Gasoline
2014-02-11 18:54
#4

#3 Tack för ditt svar. 

Slutsteget var utav märket JBL. 
Det verkar som att det är något som blir överhettat eller överbelastat (?), provade att spela med väldigt låg volym men samma fel uppstår när bilen blir varm iallafall. 😕

Får höra med någon som är bättre på det där med el. 🤔

[VSK]
2014-02-11 23:35
#5

Jag skulle gissa på överhettat slutsteg ☝️

Gasoline
2014-02-12 05:34
#6

#5 ok. hur åtgärdar man detta då, om det verkar som att den lägger av oavsett volym så snart bilen blivit varm? :-/

Annons:
Gasoline
2014-02-12 06:18
#7

Gjorde ytterligare ett test på morgonen, jag satte inte på stereon förens bilen var varm, och då fungerade det inte alls. Det skumma är ju att det verkar som att det har att göra med att bilen blir varm, och drar man ut stereon från instrumentbrädan så hoppas det igång. Jag ska prata med min sambo, jag kanske kan låna hans stereo och testa om det blir någon skillnad.

[VSK]
2014-02-12 07:13
#8

kan ju faktiskt vara bilstereon det är fel på.

Testa mäta upp lågnivåutgången vad du får för värde före strul och efter strul ☝️

Gasoline
2014-03-18 19:13
#9

Jag kan nu uppdatera, i helgen hade vi tid och ork att kolla på detta, eller snarare min sambo. Det var tydligen något med styrströmmen, den var inte ordentligt insatt. Konstigt att det berodde på detta då det verkade sluta fungera efter ungefär lika lång tid varje gång, men nu fungerar det äntligen igen och nu har jag musik i bilen :-)

Ford -57
2014-03-18 23:25
#10

#9 Va gött att d funkar igen. Jag som e lite nörd va gäller good old Rock'nRollmusic åxå undrar ju då, va slags musik du "spisar" i bilarna🤔

Gasoline
2014-03-19 05:29
#11

#10 ja, verkligen! Jag brukar mest köra rockabilly eller något liknande. Men i bruksbilen kan även lite dunkmusik förekomma. Det beror lite på humör och situation :-)

Upp till toppen
Annons: