Annons:
Etikettbruksbilen
Läst 2560 ggr
Gronstedt
2/10/14, 2:00 PM

Hur illa far en bil

… som används mycket sällan?

Jag har en Reanult Megane 2003. Den är ute och rör på sig kanske 3 gånger i veckan och jag kör inte mer än 5-7 km i taget, för det mesta, så den hinner sällan bli varm. När vi är ute brukar jag motionera bromsar och ABS.

I motionens och miljöns namn tänkte jag försöka cykla mer, så bilen kommer att komma ut ännu mer sällan, kanske bara någon gång i månaden, även om det blir längre sträckor då.

Men klarar en medelålders fransk bil att bara stå, eller kommer bromsar, torkarmotorer och annat  att becka fast totalt?

Annons:
[VSK]
2/10/14, 2:14 PM
#1

Alla packningar som behöver smörjas för att inte torka ut ligger ju i farozonen. Har du AC i bilen så bör du köra med den på. Annars så kan jag bara komma på att katalysatorn far illa av att aldrig bli riktigt varm.

Ta för vana att kolla din kamaxelrem lite då och då. Inga torrsprickor får finnas, eller nån annan skada.

Kör enbart med riktigt bra motorolja, samt fyll på vid behov enbart med specade vätskor i tex styrservo mm. Många köper billigt krafs på Biltema och har man då otur så kan packningarna börja läcka.

Alla bromsar oavsett fabrikat mår inte bra av att ej få jobba, så ryck lite i handbromsen och låt färdbromsen få jobba lite. Det kan du ju givetvis göra stillastående.

Byt bromsvätska max vartannat år, så slipper du krångel med allt vad kondens kan ställa till med. Bromsvätska äter fukt.

Ha fräsch glykol i så håller vattenpumpen längre samt du slipper ytrost i motorn. Glykol innehåller ju även smörjmedel samt rostskydd.

Torkarmotorerna mår ju bra att få vifta lite. -du kan ju om du kommer åt smörja lite med fett vid torkararmarna under själva infästningen för torkararmar är fastsatta i karossen. 

Köp silokonstift för dörrlister.

Sen skadar det inte att rulla bilen nån decimeter då och då beroende på om den står stilla väldigt länge mm.

Mycket mer än så här kan jag inte komma på just nu. 🤔

Gasoline
2/10/14, 6:50 PM
#2

#1 jag tyckte att det var väldigt många bra saker du kom med :-)

[VSK]
2/10/14, 6:56 PM
#3

#2

Jo jag drog väl upp de vanligaste grejerna man bör tänka på om man har en bil som inte körs så mkt 🙂

Gasoline
2/10/14, 7:05 PM
#4

#3 absolut :-) Kort och gott, saker på och i bilen som är konstruerade för att användas torkar ut, smörjs inte och kan fastna. Elektroniken löper även större chans att oxidera, men en bil brukar få stå att tag innan detta händer. Så det bästa är ju om du tar en längre sväng med bilen då och då för att använda bromsar samt för att motorn ska hinna smörja allt. Även för att undvika kondens i avgassystem :-)

[VSK]
2/11/14, 5:19 AM
#5

Ett annat tips jag kan bjuda på så här på morgonkvisten är att parkera aldrig på ställe med högt gräs eller annan hög vegetation.

Dels för brandrisken (gäller speciellt för de bilar med katalysator), samt om man tänkt ha fordonet ståendes länge. Högt gräs under en bil är rena döden för bilen, såvida man inte vill ha en Flinta-bil (hål i golvet).

Smörjer man glidytorna (ej bromsytorna) på bromsbeläggen med kopparpasta (eller annan pasta ämnad för detta), så är det bra.

Likaså fälgarnas insida (mot bilen sett) bör smörjas samt bultarna som håller fast hjulet. Den dagen man får punktering och står vid vägkanten en mörk och regnig natt, så är man evigt tacksam för pastan.

Nu tror jag TS bil klarar sig ett par år till ☝️

Gronstedt
2/11/14, 10:28 AM
#6

Tusen tack för bra tips! Ska krypa runt med kopparfettet till helgen, och ge diverse rörliga delar smörj …

Annons:
[VSK]
2/11/14, 10:33 AM
#7

Härligt 🙂

Hoppas "Bettan" håller ut många år till ☝️

Gasoline
2/11/14, 6:52 PM
#8

Låter som en bra ide! 🙂

Håller med VSK, hoppas Bettan håller många år till 👍

Upp till toppen
Annons: