Annons:
Etikettbilköp-tips-och-råd
Läst 2598 ggr
The_pearl
2014-02-22 14:49

"antal skadefria år"

Har en fråga om just antal skadefria år. Var i förra veckan med om en viltolycka, bilen fick skrotas. När jag nu köper ny bil, hur fyller jag i antal skadefria år? Jag begriper ingenting av det där.. Kollar efter bil nu i helgen då jag e beroende av bilen för att kunna ta mig till jobb, så kan inte få hjälp av mitt försäkringsbolag nu. Försäkringspriset spelar ju stor roll i köpet av bil med! Jag kan tillägga att jag aldrig varit med om någon form av olycka innan. Så har varit helt skadefri, haft körkortet i 7 år..

Annons:
Gasoline
2014-02-23 18:15
#1

Trist att höra. Hoppas att allt fick bra med dig! 🌺

Bra fråga, vart själv väldigt osäker och fick googla lite. Vad jag förstår det som så sänks bonusen man får utav de skadefria åren vid olycka där man är vållande.
Då du förmodligen inte anses som vållande vid viltolycka (antar jag?) så borde detta inte räknas in. 

Hittade tyvärr väldigt lite info om detta och det närmsta jag kom ett "svar" är det som står i denna länk. 

https://www.salusansvar.se/Kundtjanst/Vanliga-fragor/Motor/

Bäst svar får du ju om du ringer till ditt försäkringsbolag imorgon. 

Lycka till och hoppas du hittar en ny, bra bil 🙂

[Mustangcab]
2014-02-24 19:33
#2

Nej du anses inte som vållande till olycka om du krockar med vilt och det påverkat inte din försäkringsklass. Det har jag också gjort.

The_pearl
2014-02-24 23:04
#3

Pratade med mitt försäkringsbolag idag och enligt de så var det som ni skrev. Tack för hjälpen!

Gasoline
2014-02-25 05:23
#4

Skönt :-) tack för uppdateringen!

Upp till toppen
Annons: