Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 1169 ggr
Gasoline
2014-02-23 18:27

Använder du doftgran?

Använder du doftgranar i bilen?

Annons:
Ford -57
2014-02-23 18:28
#1

Självklart, den gröna originalgranen😎

Gasoline
2014-02-23 18:36
#2

Absolut, jag ÄLSKAR vaniljgranen 🙂

Dessutom; En doft av vanlijgran i varje gammal Volvo är ett måste ❤️

Jalking
2014-02-24 01:40
#3

Väldigt sällan numera.
Men jag tycker det är rätt otroligt hur man förknippar dofter med speciella platser eller händelser. Jag minns t.ex. ännu exakt hur det luktade hemma hus farmor och farfar när man kom dit. (Huset såldes 1978)

Jag har haft olika dofter i olika bilar förr.
Därför:

  • Blå Wunderbaum luktar Volvo Amazon.
  • De små hundarna man köpte på Shell luktar Opel Kapitän.

Hundarna finns tyvärr inte längre att få tag på. Har nog inte sett en sån sen början på 80-talet. Det var ingen platt grej som Wonderbaum utan jycken var hopvirad av nån slags borstig tråd. Behöver bara tänka "Kapitän" så känner jag doften. Jag har försökt googla fram en bild, men inte lyckats.
Jag skulle gärna hänga en sån hund i min Buick nu men, som sagt, de finns inte längre. Att hänga en färgglad pappskiva i backspegeln känns inte alls lika kul.

Ibland händer det faktiskt att jag hänger in en bit tjärad hampa i bilen. En tjärad snörstump alltså. Doftar jättegott, men tyvärr inte så länge.

[Mustangcab]
2014-02-24 19:30
#4

Nej mina bila doftar så gott i all fall och så är jag  allergisk mot doften.

Ford -57
2014-02-25 19:01
#5

#3 Ja d e märkligt me dofter, ja klev in i en gammal lastbil för ett tag sen, d "dofta" precis som i en LB ja körde för länge sen, inpyrda dieselavgaser, diesel å damm, d kändes som ja va tillbaks i den tiden. Härligt🙂

Gasoline
2014-02-26 06:23
#6

Ja, det är lite lustigt hur man förknippar vissa dofter med vissa bilar :-)

Annons:
Jetaime
2014-02-27 09:47
#7

Nej, ingen doftgran, klarar inte av den starka lukten. Satt en i bilen när jag köpte den, men fick slänga ut den för jag höll på att spy varje gång jag satte mig i bilen 😃

TjockaBerta
2014-02-27 11:19
#8

Ja nu har jag en gran med nybilsdoft. Fast ska jag vara ärlig så tycker jag granarna gör sig bäst på utedasset på landet.

>>>Malum domesticum<<<

Gasoline
2014-02-27 20:16
#9

Hihi, ja, smaken är som baken 😉 - delad. 

Min mormor tycker att doftgranar har man i bilar som inte städas och som luktar äckligt, hon tycker inte om dom alls. Medans jag inte skulle kunna tänka mig att äga en bil utan en doftgran, inte för att jag inte städar den utan för att jag tycker att det hör till. 

Men jag gillar dock inte när folk drar av hela plasten direkt, tex som min sambo. I hans bil stinker det verkligen doftgran. 
Hihi, stackars hund. Innan vi fick ta bort våran hand så luktade han som en levande doftgran när han åkt med min sambo 😂 Tur att han sällan åkte med honom.

Gasoline
2014-04-20 19:04
#10

Det var länge sedan jag satte in en doftgran i någon utav mina bilar, känns som ett det börjar bli dags att sätta i en fräsch och väldoftande gran snart. 

Min jänkare skulle verkligen behöva det efter vinterns förvaring 😃

😐

Ford -57
2014-04-20 19:50
#11

Jajamen, en ny fräsch väldoftande gran ska man ha, den gröna e bäst tyck då jag😃, ja har en i skuffen åxå🙂

Gasoline
2014-05-12 18:02
#12

Intressant, det verkar som att de flesta inte använder doftgran. 🙂

cattisa
2014-05-12 18:22
#13

Ingen doftgran i min bil. Illamående Skrattar I så fall får de hitta på lite intressantare doftalternativ.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
Gasoline
2014-05-12 18:28
#14

#13 Bensin kanske? Om man kan göra doftljus med bensinlukt så kan det inte vara så svart att göra en doftgran av det? 

http://motor.ifokus.se/discussions/5314cf0fce12c452bf001ab2-doftljus-bensin

Eller rättare sagt, det är nog bara att doppa en gammal doftlös i bensin så är det fixat 😂

Nej, helt ärligt talat. Hur menar du med intressantare doftalternativ? Låter spännande! 🙂

cattisa
2014-05-12 18:40
#15

#14 Gasoline. Jag tänkte mer på något i stil med Popcorn, eller kanske Jordgubb eller Choklad. Nykokt kaffe, nybakta bullar eller en varm go häst kanske? Något man blir glad av. Glad

Men en del blir säkert glada av doften av bensin eller olja också. Skrattar

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[melowi]
2014-05-12 18:42
#16

Köpte faktiskt en doftgran idag. Åkte lastbil för någon dag sedan och tyckte det luktade så gott så åkte iväg och köpte samma idag till bilen, men faktum är att det var lastbilen som luktade gott och inte doftgranen -som luktar pyton.. :-( Får väl köpa mig en lastbil då haha

Gasoline
2014-05-12 19:00
#17

#15 Jo, de finns dom som tycker om den lukten 😊 även om det inte var så seriöst menat.

Jordgubb finns i de traditionella granarna 🙂

Chokladdoft har jag däremot inte hört tidigare, men det ska tydligen finnas 🙂 Googlade och hittade detta. 

http://millistartorochannat.blogspot.se/2011/08/fatt-ett-stort-harligt-paket-fran.html

#16 Ja, det där är väldigt märkligt. Det har inte bara med VAD doftgranen luktar utan själva omgivningen och situationen spelar en ganska stor roll i hur man "upplever" doften. Sedan tror jag att det på äldre bilar finns mer lukt än bara doftgranen. Hehe 🤪

Mona22
2014-05-12 19:19
#18

Ja en svart , New Car, finns i oldsen och i 900an. Ingen i 9000.

Imasy
2014-05-14 09:27
#19

Nope, pimpade min bil med mini-blomkrukor och filtar och kuddar istället 😃

Tycker granar hamnar  kategorin "Tingeltangel" och skulle bli superstörd av att ha en sådan dinglandes i backspegeln. Sen är jag inte sådär superförtjust i lukten heller. Visst, de luktar gott, men ändå för konstgjort för att jag ska stå ut med det under hela färden.

Gasoline
2014-05-14 11:07
#20

#19 blomkrukor? Det låter intressant! :-) är det något som är till för att användas i bilen eller är det riktiga små blomkrukor?

Annons:
Imasy
2014-05-14 11:08
#21

#20

Haha, nja, jag hittade små söta minikrukor med plastblommor i på Jysk. Tyckte de passade in i min lilla tantbil 😃

fulifuli
2014-05-14 11:09
#22

Klart man använder doftgran, även när de slutat dofta får de hänga kvar. Dock inte så de skymmer sikten. Doftgran är ju ett måste som sällskap till tärningarna. Nu har tyvärr volvon gått till skroten efter blivit slaktad på besiktningen så doftgranar och tärningar hänger i familjebilen (smått väntas) vilket kanske inte är deras rätta miljö 😛

PrincessMelpomene
2014-05-14 11:13
#23

Har väldigt känsligt luktsinne och klarar tyvärr inte lukten av doftgranar. Kan också vara en dålig erfarenhet från barndomen då man spydde av lukten av en doftgran xD Vem vet. 

Tål dem dock inte :)

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Gasoline
2014-05-14 19:30
#24

#23 Det låter ju inte alls kul. 

Idag beställde jag hem en vaniljdoftgran som jag hittade på tradera i form av en cupcake, längtar tills den kommer 🙂

Gasoline
2014-05-14 19:32
#25

#21 Häftigt och lite udda 👍

#22 Absolut, kan inget annat än att hålla med! Och önskar er lycka till med småttingen! 🙂

Upp till toppen
Annons: