Felsök och reparationer

Bilbatteriet laddas ej

2014-02-26 08:57 #0 av: ngueyn90

Hej !

Som ni har läst i rubriken så laddas mitt bilbatteri ur under körning. Tog sedan ut den och ladda upp å satte in. Gick å köra 3/4 ggr innan batteriet dog igen. 

Testade att byta batteri men samma sak hände igen. Ska tillägga att under körningen börja ljuset bli svagare å svagare och att alla varningslampor lyste. Stängde av bilen å sen va den kaputt . batteriet ha dött igen. 

vet någon varför? 

Har en Saab 9-3 sport sedan 2004

Anmäl
2014-02-26 09:13 #1 av: Inkanyezi

Det är alltså inget fel på batteriet, eftersom du kan ladda det, men din generator i bilen laddar inte. Det kan vara fel på endera generatorn eller regulatorn, och det vanligaste är att kolen i generatorn är utslitna. De är ganska lätta att byta, men om du har tummen mitt i handen, så är det bara att lämna in den på verkstad.

Anmäl
2014-02-26 09:18 #2 av: ngueyn90

Ok tack för hjälpen. Ska lämna in den klockan 10 , ville bara veta typ va som kan vara felet. Så man inte behöver byta en massa. 

På verkstan bruka dom mjölka på rätt bra Gapskrattar

Anmäl
2014-02-26 09:22 #3 av: VeronicaKahlbäck

Eftersom du bytt batteri, borde det såklart inte vara fel på batteriet. Har annars själv haft samma problem med ett batteri och då var det en trasig cell.
Problemet fortsatte delvis när batteriet var bytt men det var för att vi var tvungna att bryta så på sladdarna och en bult hade då skruvats upp, mitt första förslag är alltså att du kontrollerar så det inte finns glapp eller att något har dålig kontakt. Skruva åt och olja in lite!

Om det inte är det så är det väl bara att börja kolla igenom generatorn!

Anmäl
2014-02-26 09:27 #4 av: VeronicaKahlbäck

#2 Det här är ett perfekt problem att mjölka pengar ur, en familjemedlem till mej la under förra året ut många tiotusentalskronor på elfel i bilen som orsakade samma problem som för dej plus en hel del annat och i slutänden vara det slitage på kablar..

Anmäl
2014-02-26 10:27 #5 av: Inkanyezi

Kolen i generatorn, som troligen är problemet, brukar sitta baktill på generatorn i en hållare som är fäst med två skruvar. Det är olika på olika generatorer hur man skiftar. I en del av dem är det själva kolen som byts ut, medan man byter hela modulen där de sitter i andra generatorer. Det finns också generatorer som har regulatorn i den där plattan som håller kolen. Kolen ger ström till rotorn, så att den magnetiseras och alstrar ström i statorn när motorn går. Regulatorn minskar eller stänger av strömmen för magnetisering när spänningen är uppe vid lite drygt 14 V.

Det handlar om en mestadels billig reservdel, och även regulatorn är ganska billig i de flesta fall. Själva arbetet tar för det mesta inte mer än tio minuter, men att hämta bilen och att provköra räknas också in i arbetskostnad, så det blir mer arbetstid än så på notan.

Den här sortens reparation blir ofta billigast och snabbast på märkesverkstad, eftersom de har reservdelen och sällan behöver undersöka problemet djupare, exempelvis ta reda på vilken generator det handlar om etc. Det kan bli mer arbetstid också på en märkesverkstad om generatorn tidigare har blivit utbytt mot en annan än original. (Det handlar om en generell del som kan bytas.)

Anmäl
2014-02-26 12:04 #6 av: ngueyn90

Tack för hjälpen folk :) De va generatorn som ha lagt av. En ny är påväg. 

Anmäl
2014-02-26 19:18 #7 av: Gasoline

Ser att du fick många bra tips och råd, skönt att det löste sig så snabbt Glad

Nu är det bara att hoppas på att den nya generatorn kommer snarast möjligt Tummen upp

Anmäl
2014-03-03 19:37 #8 av: Gasoline

Hur gått det, har du fått någon ny generator än? Glad

Anmäl
2014-03-03 20:29 #9 av: Inkanyezi

Jag kanske var lite kvick med att hoppa ur den här tråden, men det är alltid knepigt att förklara felsökning för den som inte har en klar beskrivning med en första analys. Men för att kanske hjälpa någon längre fram, tänkte jag att jag skulle nämna hur man kollar generatorn, och när felet är enkelt, dvs spänna remmen eller byta kolen, respektive när det är mer komplicerat, så att man måste kolla regulatorn eller byta generatorn.

Felsökningen görs utan att starta motorn. Man ska absolut inte pilla på generatorn när motorn går.

  1. Det första man upptäcker är att batteriet verkar bli dåligt. Moderna bilar brukar inte ha laddningsmätare, så man får ingen indikation på instrumenten av att något är fel. En del bilar kan säga i displayen att batteristatus är låg.
    -
  2. Om man har hört att det gnisslar ihärdigt, är det ett tecken på att remmen slirar. Så gnissel ska man inte låta passera utan att göra någonting. Gnisslar det måste man kolla om det är något mekaniskt fel, som att generatorn kärvar eller att den inte ens går runt, eller att det bara är remmen som inte är spänd.
    -
  3. Om det inte har gnisslat, så öppnar man huven och kollar om generatorn får magnetiseringsström. Det kan man göra utan instrument. Man tar en skiftnyckel, skruvmejsel eller en vanlig nyckel, något av järn, och så sätter man den emot generatorns axel med motorn avstängd och tändningen avstängd.
    -
    Det ska kunna finnas en aning magnetism i axeln, och man känner ungefär hur mycket när man sätter dit något av järn. Så slår man på tändningen, och då ska järnföremålet sugas ganska bestämt till generatoraxeln. Om det inte händer, då är det sannolika felet generatorkolen.
    -
    Man byter helt enkelt kolen, det är väldigt enkelt och de är billiga. Det är en platta på generatorns baksida, där strömmen är ansluten.
    -
    Om felet kvarstår efter kolbyte, så ligger det i regulatorn. Då byter man den om det är separat regulator. En del generatorer har kol och regulator ihop, och då har man rimligen bytt den när man byter kol, eftersom det vanligen är hela plattan som byts.
    -
  4. Om det inte är kolen, så lossar man generatorn lite grann och trycker in den mot motorn, så att remmen slaknar helt. Så tar man av remmen och snurrar generatorn för hand, med tändningen avstängd. Den ska snurra lätt, spinna när man snurrar till den, och när man drar den runt ska man inte känna någon ojämnhet.
    -
    Om den kärvar på något sätt, så byter man generatorn. Då är lagret kanske slut, eller så är det så mycket smuts inne i generatorn att det tar emot. Också om lagret glappar så att det känns, byter man ut generatorn. Det finns utbytes i de flesta fall, dvs en renoverad generator till lägre pris än en ny.

Det är mycket ovanligt med andra fel på generatorn. Det händer nästan inte alls, så när den måste bytas är det vanligen för att den har ett mekaniskt fel, och det har man ofta hört när man kör. Vanligast ett visslande ljud när remmen slirar. När man felsöker på verkstad byter man också en fungerande generator om den har glapp i lagren eller kärvar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.