Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 4355 ggr
Gasoline
3/6/14, 6:53 PM

Besiktningsknep

Har ni några bra besiktningsknep som ni tar till när det är dags att besikta bilen (eller era fordon, kärror, husvagnar eller liknande), stora som små?

Annons:
Ford -57
3/6/14, 6:58 PM
#1

Nä d behövs inga knep här, d e bra å resonabla "gubbar" på bes. Men på den tiden ja åkte diesel hände d att man blanda fotogen i tanken för att få till lite tunnare rök, eller så ställde man ner pumpen, då bruka dom säja: Nu kan du åka hem å ställa pumpen😃

Gasoline
3/6/14, 7:05 PM
#2

#1 Gött att höra 👍

Jag vet att vissa tankar lite etanol tillsammans med bensinen inför besiktning i hopp om att det håller avgasvärderna nere, om det fungerar eller inte vet jag faktiskt inte. 

Jag har mest positiva erfarenheter av besiktning och gubbarna brukar vara snälla och trevliga mot mig 🙂

Jag brukar försöka ha min bil ren och snygg, för att dom inte ska få en "pilsnerhäckskänsla" och därav bli extra griniga på besiktningen. 

Dessutom brukar jag göra en liten fuling och utnyttja min kvinnliga charm; Jag brukar fixa någon snygg rockabillyfrisyr och se lite snygg och fräsch ut (utan att gå för långt) och sedan spela lite dum blondin som är intresserad av att lära sig om bilar men som egentligen inte kan något. Då brukar dom visa mig både det ena och det andra på min bil på ett snällt och informativt sätt, dom är glada och jag är glad 😊 
Jag inbillar mig iallafall att dom försöker att göra sitt bästa för att besiktningen ska gå bra, även om den inte alltid gör det. 😂

Men å andra sidan så visar dom exakt vad som blir underkänt. 👍

Ford -57
3/6/14, 7:12 PM
#3

Jo d e ju känt att kvinnlig charm går hem, synd å skam vore d ju annars👍 D går ju alltid hem, även i andra lägen👍 Men ja e ju lättledd jag,Haha

[Mustangcab]
3/6/14, 10:32 PM
#4

Vi hade problem med vår förra Mustang. Trots att den inte hade gått mer än drygt 200 mil så visade avgasvärden åt hel-a för mycket så det blev ombesiktning. Min man undrade hur det kunde komma sig och jag undrade vad jag skulle göra åt det? Besiktningsmannen tittade på oss och rusade ut till bilen och lyfte på huven och kom tillbaka och sa visst 17 den har luftpump. Där fick vi sitta i en halvtimme medan han talade med någon i Stockholm som var behörig att ändra protokollet - det var fredag eftermiddag.

Nästa år så säger jag så fort jag kommer ut ur bilen att den har luftpump. En yngre kille ser på mig och säger att vissa avgasvärden får inte överstigas. Vi får se säger jag. Efter besiktningen så frågar han en kollega som råkar vara den person som besiktade bilen året innan. Denne bekräftar att man kan få vilka värden som helst. Då slår han end på handbromsen och säger att den inte är Ok utan måste åtgärdas och ombesiktas.

Vi åker hem och kolar på olika Mustangforum och får fram att handbromsen är sån på just den modellen och nästa dag åker maken ed till Ford och be att få tal med någon mekaniker som kollar handbromsen och säger att det är inget fel på den. SBP ligger bredvid så min man åker dit och säger att han talat med Ford som kollat handbromsen och att den är OK och att han vägrar att besikta om bilen och betala för det. Han får rätt😃

Ford -57
3/7/14, 7:11 AM
#5

#4 Ja d finns ju vissa som måste slå ner på nåt om dom ska må bra.

Gasoline
3/7/14, 3:30 PM
#6

#3 Hihi 🙂

#4 Ja, det låter ju lite knepigt… Tyvärr har man ibland lite otur. 

Jag fick pippi när min sambo hade varit och besiktat min bil och jag fick en två på att spolarvätskan var ur funktion, annars fanns inte ens en anmärkning. Min sambo hade sagt till besiktningsmannen att den visste fungerade men att det inte kom direkt utan man fick vänta någon sekund. Då hade besiktningsmannen bara svarat "Vad bra, då är det ju fixat till nästa gång" eller något liknande. 

Sedan dess besiktar jag gärna mina bilar och följer ALLTID med min bil genom hela händelseförloppet på besiktningen.

Annons:
Leo
3/7/14, 4:36 PM
#7

springer alltid med dom och staller fragor inte for att snacka igenom bilen utan for att se sjalv vad som behover goras och brukar faktist fa kommentaren 'den e pa bommen men det fixar du' utan tvaor

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Gasoline
3/7/14, 4:45 PM
#8

#7 Ja, det är ju väldigt nyttigt att vara med och se vad som behövs åtgärdas på fordonet. Dessutom får man en bra överblick om bilens skick. 👍

Dessutom upplever jag att dom brukar göra en snällare bedömning om man är med och visar ett intresse för bilens besiktning, att dom tex ger rost som är en tveksam 2a en "bra att veta"- men ska fixas tills nästa år.

[VSK]
3/9/14, 5:01 AM
#9

planera besiktningen så att det är lite soppa i kärran..typ ett par liter nånting. åk till mack och ha i 2 liter E85, och efter det 5-8 liter 98 oktan (så att det blandar sig). -annars kan man köra lite småslalom så blandar sig soppan..

och ja det funkar…

köp INTE K-sprit för det är att kasta pengarna i sjön.

på väg till besiktningen så bromsa med handbromsen när du skall bromsa.. alternativt kör några hundra meter med lätt handbroms i… perfekta och jämna värden på handbromsen 👍 (såva man använder handbromsen jämt vid parkering så att inte siiiiten rostar ihop)

serva Bettan före… nytt luftfilter och olja/oljefilter, tändstift mm

skitig olja ger sämre värden (förutom att det är rena döden för motorn).

skitigt luftfilter säger sig självt.

Jalking
3/9/14, 2:36 PM
#10

Ang. handbromsen så lärde mig min mycket kloka körskolelärare att alltid använda handbromsen när man parkerar för då får man aldrig problem med den. Det rådet har jag följt, även på bilar med automatlåda och idiotsäkert P-läge. Under mina 36 år som bilägare har jag aldrig haft problem med handbromsen på någon av mina bilar.

Jalking
3/9/14, 2:41 PM
#11

Råd 1 om besiktning måste väl vara att kolla innan man åker iväg om det finns en varningstriangel i skuffen. Det är något som de flesta besiktningsgubbar anser vara mycket viktigt. Det är nog också det "fel" på en bil som är absolut enklast att åtgärda. Köp eller låna en om det saknas. Kan nog köpas på skroten nästan gratis om din mack/reservdelsknodd är för sniken.

Zepp
3/9/14, 6:22 PM
#12

Kort tajt kjol.. höga klackar.. mycket smink o parfym!

Annars så får du göra som vi gubbs gör.. lite fusk ioförsej men.. se till att bilen är i okej skick innan besiktning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
3/9/14, 6:31 PM
#13

😂

Annons:
Gasoline
3/9/14, 6:35 PM
#14

#9 Vet du varför det fungerar, att tanka Etanol alltså? jag har hört att det ska fungera men jag har ingen aning om varför. 

#10 Fick lära mig samma sak, ett bra sätt att hålla handbromsen igång. 

#12 Tror nog inte att det vore så effektivt för min del 😉

Jag hoppas väl att alla försöker hålla sin bil i helt OK skick, men ibland behöver en bilen en liten hjälp på traven och de flesta har sina egna små trix och knep för att bilen ska få ett så bra hälsoprotokoll som möjligt. 👍

[VSK]
3/9/14, 6:37 PM
#15

#14

Ja det är ju för att det är alkohol i.. precis som K-sprit mm.

Ford -57
3/9/14, 7:48 PM
#16

#14 Du kanske inte behöver använda kjoltrixen👍🙂😎 Nu gick ja för långt😇

Inkanyezi
3/9/14, 8:58 PM
#17

Besiktningskillarna brukar gilla om bilen är riktigt grundligt ren. Högtryckstvätta och se till att tvätta ordentligt under och i balkar och sådant, och gör motortvätt senast dagen innan besiktningen. (Inte samma dag, för då kanske den inte vill starta.)

Men utöver det ska inga knep behövas, bilen ska ju vara i okej skick.

Och besiktningen är ju inte heller din fiende, utan det är en rätt billig livförsäkring. Besiktningen görs ju inte på skoj, så får man anmärkningar ska man åtgärda felen, också ettorna.

Jalking
3/9/14, 9:03 PM
#18

#17 Det där sista om att besiktningen inte är min fiende och en billig livförsäkring är naturligtvis som det ska vara, och är det också i de allra flesta fall. Men jag har varit med om att det istället blir en uppvisning av makt från besiktningsmannens sida där trafiksäkerheten är helt oväsentlig, det enda som är viktigt är att den fan får visa vem som bestämmer.

Gasoline
3/9/14, 9:13 PM
#19

#18 ja, sådant händer ju faktiskt. Det är ju människor som utför kontrollen och den mänskliga faktorn kan ju även den fela (eller vara mer eller mindre griniga/petiga). Detta var ingen tråd om hur man fuskade sig genom en besiktningen, det hoppas jag att ni förstår :-)

TjockaBerta
3/10/14, 12:39 PM
#20

Förr var det väl en kort kjol som gällde men nu skulle det nog vara en försämring misstänker jag. Men oavsett ålder traskar jag med och är lagomt blond men väldigt intresserad av att lära mig mera om bilen. 

De brukar alltid vara trevliga och hjälpsamma. Roligaste besiktningen jag gjort var med en tjej som var jättetrevlig.

Ett annat knep är att åka till Enköping och besiktiga. Det har jag gjort med gubbens bilar.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Ford -57
3/10/14, 3:39 PM
#21

#18 Jo maktbevisning va ja ute för en gång, skulle besikta en Amazon me dragkrok, bultarna till draget gick att röra lite, tror du ja fick låna hans nycklar å dra dom med medans han kolla resten, nänä, d va bilprovningens nycklar d så icke😕

Jalking
3/10/14, 4:14 PM
#22

När jag råkade ut för den maktgalne övernitiska besiktningsmannen tror jag att hans arbetskamrater inte alls gillade det. När jag efter mycket arbete hade försämrat trafiksäkerheten för att uppfylla hans krav och kom in för ombesiktning fick jag intrycket att han blev hindrad från att besiktiga min bil av de andra besiktningsgubbarna. Bilen blev också godkänd utan vidare snack. (Väl hemma igen plockade jag naturligtvis bort den vansinniga installationen igen) Bilen hade för övrigt vid tidigare besiktning blivit godkänd av klokare folk utan ovanstående åtgärd.

Den maktgalne var också tillräckligt korkad för att göra detta vid sista besiktningen innan det öppnades för andra aktörer. Självklart har jag nu valt bort den stationen.

[Mustangcab]
3/10/14, 4:43 PM
#23

# 18 Så uppfattar jag också när jag kommer med min Mustang som de inte begriper sig på. Bilar som importeras till Sverige har jag inga som helst problem med.

Jalking
3/10/14, 4:47 PM
#24

# 23 Samma problem i mitt fall.

CelsiusT
3/11/14, 9:23 PM
#25

Har även jag provat med e85 eller k-sprit i tanken, fungerar jättebra. Har även provat att tanka shell v-power 99okt och även det har gett positiv effekt.

Annars ser jag till att städa ur bilen innan besiktningen, försöker tvätta av den så det inte dryper skit om den utvändigt. Ser till att allt fungerar (ffa lampor, så lätt att åtgärda sådana struntfel innan), stoppar i bälten i spännena så det är lätt att kontrollera, lägger fram triangel osv. Helt enkelt underlättar för personalen.

Sen hänger jag med runt och frågar om allt, minsta lilla jag ser att något är fel så frågar jag, och dom förklarar alltid så snällt. Ibland frågar jag hur man åtgärdar, eller hur jag ska informera sambon osv. Dom är alltid väldigt vänliga och tar sig extra tid åt att visa så jag verkligen förstår. Nu för tiden har det ju blivit viktigare att hänga med runt, eftersom "bra att veta" inte automatiskt kommer in i pappret när man tar billigaste grundbesiktningen. Så jag brukar faktiskt skriva ner "bra att veta" själv. Tycker det är bra med besiktningen, då får man en grundlig kontroll så man har koll på läget. Har väl hänt att jag fått någon två nån gång men aldrig något problematiskt. Ser det lite som en arbetsorder, så man vet vad man behöver åtgärda.

Pappa som har cheva och jeep upplever ofta det där maktutövandet som fler beskriver här i tråden. Så numera är det jag som sköter besiktningarna på hans fordon, aldrig några problem tycker jag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[VSK]
3/11/14, 10:37 PM
#26

Shell V-Power är bara 98 oktan sen ett bra tag sen 😕

CelsiusT
3/12/14, 8:28 AM
#27

#26 Det står 99 oktan på.. Eller gjorde iaf sist jag provade (kanske 2 år sen när jag tänker efter).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[VSK]
3/12/14, 8:36 AM
#28

Jo det var 99 oktan en gång i tiden. Nu är det 98 oktan och E85 i 😮

Upp till toppen
Annons: