Annons:
Etikettövriga-fordon
Läst 866 ggr
CelsiusT
2014-03-11 16:59

Volvo reservdelar/original?

Vet inte om jag är på rätt forum nu. Men jag sitter och kollar upp lite bildelar till vår Volvo v70 -02 och jämför lite priser.

Det jag behöver byta är:
Bromsbelägg fram
Bromsslangar fram
En länkarm fram
Ev Bränslefilter

Sitter och kikar på lite olika sidor och får upp lite olika priser. Men jag hittar inte någonstans att jag kan kolla priserna på Volvo originaldelar. Vart vänder jag mig om jag vill ha originaldelar? Finns det möjlighet att söka på originaldelar på nätet? Eller måste man vända sig till en märkesverkstad för det?

Har jämfört priserna (inkl alla delar) på följande ställen:
biltema.se 1525:-
skruvat.se 1667:-
vparts.se 2345:-
mekonomen.se 3283:-

Så en personlig fråga, skulle du valt originaldelar på dessa saker, eller tycker du att man lika gärna kan välja ett billigare alternativ (vet att det inte finns ett rätt eller fel, bara olika åsikter, men kan vara kul att höra hur folk resonerar). Motivera gärna hur du tänker.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Gasoline
2014-03-11 17:35
#1

Till äldre Volvo skulle jag rekommendera www.motoroldies.se men nu är det ju utav nyare modell och då skulle jag kika in på www.cvi.nu Som du säger så finns det ju egentligen inget rätt eller fel, men jag väljer biltema på vissa saker (tex bromsbelägg) och köper vissa saker hos motoroldies. Men en del saker har vi även hemma på lager redan, antingen som nya eller bättre begagnade :-) Men har jag ändra ärenden hos motoroldies så åker jag inte runt till biltema bara för att köpa en sak utan då handlar jag allt samtidigt. Hoppas du hittar något bra :-)

CelsiusT
2014-03-11 18:04
#2

#1 Har läst en del om att biltemas belägg bara lägger sig på fälgen? Har alltid använt deras grejer innan, men nu är jag lite tveksam/villrådig. Upplever detta som för mig en lite nyare bil (fast egentligen är den ju rätt gammal) och då vet jag inte hur mkt jag vill spara in. Samtidigt som jag tycker det är såå tråkigt att lägga stora pengar på reservdelar när jag vet att det finns billigare. 

cvi.nu är det original eller bara vanliga reservdelar?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
2014-03-11 19:05
#3

Oj, såg nu att det var en undersökning. Det märktes inte via mobilversionen… 

Valde annat, då jag som sagt gör lite olika beroende på vad och när. 

Oj, har ingen aning faktiskt, inget jag hört. Frågade min sambo om han hört eller upplevt något sådant och det hade han inte, däremot så hörde han för många år sedan att bromsbeläggen släppt men inget han kan styrka eller som vi har erfarenhet av. 

cvi.nu verkar inte vara originaldelar. Hade senaste numret av amazonbladet liggande uppochner på bordet och där hade dom en annons om delar till volvo, därav "rådet". 

Jag har ingen större erfarenhet av nyare volvo modeller men det kan hända att orginaldelar kan vara bättre att ha på nyare bilar, hittade detta på bilia;

  • Volvons mjukvara förväntar sig Volvo Originalhårdvara. Om den får något annat kan det hända att den inte svarar eller reagerar fel. Ju mer teknik som bilen har (City Safe etc.) desto viktigare blir detta.

Men det är ju allmänt känt att alla vill tjäna pengar så jag vet inte om detta verkligen är så eller om det är ett så kallat försäljningstrix. 

Har du hört med volvo/rejmes om priser på detta?

Har du inte långt till en fysiskt butik eller har vägarna förbi så tycker iallafall jag att det är enklare och skönare att köpa grejerna direkt.

Originaldelar brukar ju vara bra och är prisskillnaden liten och överkomlig på ovan nämnda delar så skulle jag satsa på originaldelar.

Ford -57
2014-03-11 19:15
#4

Tja. Till Volvorna har jag handlat d mesta hos Biltema, å d har funkat bra hittills, men d e ju upp till var å en.

CelsiusT
2014-03-11 19:26
#5

#3 Nej har inte hört med volvo, som framkommer i mitt första inlägg så vet jag inte var jag ska få tag i information om priser på originaldelar. Och har alltså inte hört med volvo. Hur gör man det? Måste man ringa? Finns ingenstans på nätet att kolla?

Gissar på att prisskillnaden mellan originaldelar och biltema är åtminstone dubbla priset (med tanke på vad det kostar på mekonomen och liknande ställen). Men har ingen aning, som sagt, vet inte ens vart jag ska vända mig för prisförfrågan. Tänkte kolla upp priserna så man kan jämföra iaf, för om det inte skiljer mycket så kanske det är värt att köpa vissa saker i original.

Vi fick en genomgång av bilen hos volvo gratis (i present av föräldrarna), både service och genomgång. Och dom klagade lite här och var över att det inte var originaldelar. Så som bromsbelägg, tändstift, glödlampor osv. Fattar inte alls vad sånt skulle ha för betydelse för bilen egentligen. Slits bilen mer av icke original? Eller vad är vitsen? Jag trodde det mest handlade om "kvalitet", dvs lite mer om hur snabbt grejerna slits och hur ofta man måste byta ut det igen. Men det kanske är mer än så?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2014-03-11 19:28
#6

#4 Såklart är det upp till var och en, men undrar lite hur folk resonerar kring dom olika ställena och jämförelse mot originaldelar. Så du får gärna motivera lite hur du tänker kring det.

Och sen är ju frågan i TS också om någon vet vad man får tag i prisinformation på originaldelar så man an jämföra?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Gasoline
2014-03-11 19:42
#7

Ber om ursäkt att jag missförstod. 

Kollade på Rejmes hemsida (och http://www.volvocars.com/se/top/support/pages/default.aspx) och dom verkar inte ha några priser på reservdelar på sin hemsida så jag misstänker att man får ringa eller besöka dom. Jag vet inte ens om dom vill sälja delar till privatpersoner på så pass nya bilar då dom föredrar att man ska göra reperationer i verkstaden (alla vill ju tyvärr tjäna pengar). 
Jag vet att motoroldies.se har vissa originaldelar, men det är ju som sagt inte till just din volvo. Annars har jag tyvärr inge ställe som jag vet och kan garantera har volvo originaldelar, får upp ganska lite information när jag googlar. 

Vet inte om det är någon egentlig skillnad på originaldelar och delar av annat fabrikat, man får nog gå lite på känsla. Många säger att biltemas grejer är väldigt bra och prisvärda medans andra påstår att deras grejer bara är skit. Men utav egna erfarenheter så är dyrast inte alltid bäst, inom alla områden egentligen.

CelsiusT
2014-03-11 19:54
#8

#7 Ja okej, men då är det inte bara jag som är kass på sökning. Tänkte att jag kanske bara inte fattar vart jag ska söka (har ju som sagt aldrig köpt original förr). Får väl ringa imorn och höra då.

Håller med om att dyrast inte alltid är bäst. Får väl se vad det slutar med till sist. Men ska nog försöka kolla upp om det går att köpa originaldelar privat och se vad det kostar, så man kan jämföra priserna iaf. Sen om det blir original eller billigt, det får vi väl se vad vi bestämmer oss för.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
2014-03-11 20:26
#9

#8 Jag kanske är otroligt dålig på att googla eller att jag inte fattar vad jag får upp men hittade tyvärr, precis som dig, väldigt lite information om just originaldelar som säljs för din bil. 

Val om vad man ska välja och hur man ska göra med olika saker när det gäller bilar brukar ju vara lite bökigt och jobbigt. Det gäller att lite lite på magkänslan och oftast blir det bra. 

Lycka till iallafall, uppdatera gärna hur det gick med delarna. 🙂

Ford -57
2014-03-11 20:29
#10

Här kan du kolla Volvo orginaldelar, dom tar bra betalt för märket må jag säja🙂

http://www.bilia.se/tillbehor/#!10951/reservdelar/reservdelar

Cragan
2014-03-11 20:31
#11

om du inte har nått emot att köpa delar på lite olika ställen så kolla med den lokala skroten  är nog bara bromsbelägg o det där eventuella bränslefiltret jag inte skulle våga köpa beganat. (och med broms slangar så har man en hydralisk verkstad i sin närhet kan man alltid fråga vad dom vill ha för att fixa slangar)

just främre bromsbeläggen ser iaf jag gärna att folk lägger ut slantar på bra delar till ( ca 70% av bromsverkan sitter fram)

Gasoline
2014-03-11 20:31
#12

#10 Kom till samma sidan som jag länkade till ovan, men det fick mig att leta lite till (hittade inga priser eller liknande under fliken reservdelar). Men tack vare dig så hittade jag äntligen det, en liten länk nästan längst ner på sidan 👍

 http://webshop.bilia.se/reservdelar-c-144-1.aspx

Rena rama djungeln detta med bildelar. . .

Vi har ett bra system här hemma, sambon säger vad jag ska köpa och jag betalar 😂

😊

CelsiusT
2014-03-11 20:45
#13

#9 Ja det är lite bökigt. Svårt att veta vad som är bra eller dåligt. 

#10 och #12 Alltså, jag har varit inne på den sidan och försökt klicka runt hur mycket som helst. Det enda jag hittar där inne av det jag vill ha är bromsbelägg. Eller är det någon som hittar något mer?

#11 Alltså, känns väl inte sådär jättebra att köpa begagnade varken länkarm eller bromsslang. Känns som att när man ändå ska köpa och lägga energi på att byta det så känns det bättre att köpa nytt. Då känns det bättre att köpa det billigt på biltema hellre än begagnat på skroten. Det är ju trots allt sånt som slits och som man får byta ibland. Hade väl varit skillnad om det vore en gammal skrotbil som bara ska gå något år till eller så. Men den här bilen är fräsch, den räknar jag med att ha ett bra tag till.

Undrar om du anser att biltema då inte är tillräckligt bra? Anser du att man ska ha originaldelar vad gäller bromsbelägg?

#12 Ja det låter som en bra arbetsfördelning ;P Här är det väl lite så att jag sköter det här med undersökning, jämförelse och att hitta delarna. Sen beslutar vi gemensamt varifrån vi ska köpa (gemensam ekonomi och gemensamma saker), sen fixar han själva bytet medan jag fixar fika och hejjar på ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Gasoline
2014-03-11 20:49
#14

Nej, jag skulle nog också föredra nya delar utav de delar du nämnt ovan.. 🙂

Ford -57
2014-03-11 20:50
#15

#12  🤔D verkar vara ett bra system ni har👍

Å nog tycker jag dom tar betalt. Som sagt jag har t.om köpt belägg på Biltema å har aldrig haft nåra problem. Ja slänger inte pengar i käften på krämarna bara för att………😕 Dom tjänar nog ändå, eller?

Cragan
2014-03-11 20:54
#16

#13 finns ganska många delar på biltema som är fullgoda för att ersätta original delar med endligt mig  på bromsar så tvinga jag farsgubben att köpa brembo rotorer(skivor) och belägg när jag skulle byta fram på hans v70   finns andra märken som gör väldigt bra bromsar men är lite brembo fanboy får jag nog erkänna 😛

CelsiusT
2014-03-11 21:00
#17

#14 Nej jag känner det. Som sagt, slitsaker känns inte kul att köpa på skroten. Annars köper jag gärna bildelar på skroten, det har jag inget emot. Men när det kommer till just slitsaker, speciellt som det jag nu behöver byta, så känns det inte bra att köpa på skroten.

#15 Ja som sagt, ungefär halva priset, vad gäller belägg iaf. Så om det inte blir biltemas belägg så kan det ju lika gärna få bli original (hellre då original än typ mekonomen som inte heller är original men lika dyra ändå). 

Känner lite så när volvo-service klagar på att det inte är originaldelar överallt så känner jag verkligen 'suck vad dom vill tjäna pengar'. Men såklart, dom kan ju inte garantera att det är okej om det inte är original heller, så kan ju hända att dom måste poängtera om det inte är originaldelar. Men jag rycker på axlarna, jag sätter ju dit vad jag själv har lust med ;P

#16 Okej. Upplever du själv att det är skillnad på deras bromsbelägg mot biltemas belägg?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ford -57
2014-03-11 21:02
#18

Du kan bläddra fram 3 sidor där finns d mesta av d du ska ha, sen kan du skriva i sökrutan👍 Nu ska ja se Veckans Brott🙂

Cragan
2014-03-11 21:07
#19

#17 skillnaden märks bäst vid lite hårdare inbromsningar upplever inte att dom mattar av lika fort när bromsar går varma

CelsiusT
2014-03-11 21:39
#20

#18 Hittar bromsbelägg (580:-, dubbla priset mot biltema) och bromsslang (416:-, 4-dubbla priset mot biltema), men inte länkarm eller bränslefilter.

#19 Okej.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Ford -57
2014-03-11 22:12
#21

#20 Sök på "filter"så kommer dom fram, länkarm är säkert dubbelt om inte mer. HANDLA PÅ BILTEMA DU, D GÖR JAG Å D FUNKAR PERFEKT👍

Leo
2014-03-12 06:49
#22

ofta ar det sa att volvo original och dom billigare firmorna tar hem fran samma tillverkare sa jag sager som ford 57 kop biltema det funkar bra

Leo värd på Motorcykel i fokus 

CelsiusT
2014-03-12 09:30
#23

Har pratat med Volvo nu, deras reservdelar var lite dyrare än dom på bilia.se (där jag inte heller hittade länkarm) och dom andra ställena jag kollat. Volvo skulle ha totalt 3784:- för alla dom delar jag söker, inte jättefarligt ändå men onödigt dyrt tycker jag.

Bara bromsbeläggen kostade 872:- mot bilias 580:- (fast jag blir lite förvirrad på deras hemsida, för dom har ju massa olika sorters bromsbelägg, men jag tror det ska vara den här sorten) och 249:- på biltema.

Lutar åt att köpa delarna på biltema men eventuellt kanske köpa bromsbelägg på tex bilia. Inte för att jag är övertygad om att dom är bättre, men vissa säger ändå det så kanske… Känns som dom extra pengarna inte är så farliga att mista för att få original bromsar ändå ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

[VSK]
2014-03-12 09:56
#24

Här råder sunt förnuft.

Beror ganska mkt på bilens ålder, körsträcka per år, vilka vägar man oftast åker om de är bra (asfalterade) tex, hur länge man planerat att behålla bilen mm.

Nånstans så måste man ju fråga sig om original är det bästa beroende på bilens värde mm. men trafiksäkerhetsdelar skall man aldrig pruta på. 

Jag personligen är ganska anti mot Biltema. Biltemas grejer köper man bara om man inte har råd, eller skall sälja bilen och vill ha den i ordning före.

Biltema köper ju in till dagspriser så därför (ytterst sällan) så kan de faktiskt köpa in originaltillbehör.

Oftast så kan man läsa om folk som tycker Biltemas grejer är jättebra för de har aldrig haft problem. Ja det betyder ju inte att Biltema har kvalitet utan att de har haft tur, inget annat.

Jag bytte bland annat stabiliseringstag på min S80 -99B förra året och har kanske kört 700mil sen dess. Nu knakar det och smäller när man kör bil, så nu så blir det väl till å byta igen.

Ska man ha bilen i flera år så blir det oftast dyrare med Biltemas grejer då man hinner byta ut delarna 2-3 ggr jämte mot original.

Jag vet inte hur det är idag men förut så slet Biltemas backar skivor utav dess like då de innehöll för mkt järnspån.

Ford -57
2014-03-12 20:15
#25

Ja där ser man, ja måste ha haft en otrolig tur hittills både me delar å dom verktyg ja köpt hos Biltema👍 Å d handlar inte om å ha råd, ja e bara så trötter på krämarna som ska mjölka ut så mycke som möjligt, d har hänt att jag tillverkat själv av den anledningen🙂

Men som sagt, alla gör som dom vill, d e ju ett någorlunda fritt land.

CelsiusT
2014-03-12 20:43
#26

För mig handlar det dels om ekonomi, men även väldigt mycket om att jag inte vill betala för mer än jag får. Känns inte kul att lägga massa pengar om det går lika bra med något som är billigare. Men vissa saker så tycker jag det kan vara värt att betala mer - om jag tror att jag kan få bättre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
2014-03-12 20:45
#27

#26 absolut, kan inget annat än hålla med :-)

Annons:
Gasoline
2014-03-14 20:14
#28

Har du bestämt dig för vad du ska köpa för delar? 🙂

CelsiusT
2014-03-14 21:28
#29

#38 Se #23..

Medarbetare på westernridning.ifokus

MagArne
2014-03-14 21:37
#30

Engelska och tyska eBay lär säkert ha billiga bromsdelar och filter från kända tillverkare.

Gasoline
2014-03-14 22:01
#31

#29 sorry, lät som att det inte riktigt var bestämt :-)

CelsiusT
2014-03-15 03:59
#32

#31 Är det väl inte mer än så heller, det lutar åt att vi gör så. Var det i slutänden blir återstår att se tills vi köper delarna. Men nu verkar sambon vilja vänta lite iaf. Så jag vet inte…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Besserwissern
2014-03-15 22:40
#33

Bildelar beställer man på Ebay! Det är galet billigt från världens alla hörn. Men Tyskar och England är ju hyffsat smidigt. Köpte avgassystem för en 500:- inkl frakt från tyskland.

[VSK]
2014-03-16 06:13
#34

England har sjukt bra priser.

Annons:
Upp till toppen
Annons: