Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 2577 ggr
Gasoline
3/13/14, 5:30 PM

Service - Hur ofta?

Hur ofta utför ni service på era fordon? 

(byta olja, tändstift, filter osv) 

Är det efter rekommenderad körsträcka eller efter en viss period?

Annons:
Grodan
3/13/14, 5:45 PM
#1

Jag har gjort det en gång om året, tills jag blev pank och nu är min lilla fård lessen på mig… 😕

Och jag är givetvis medveten om att jag kört mkt och att det inte är bra, fården kan ju faktiskt gå sönder…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gasoline
3/13/14, 6:01 PM
#2

#1 Jag lovar, jag tänker varken skälla på dig eller hytta med fingret 👍

Det blir tyvärr så ibland.

[Mustangcab]
3/13/14, 10:50 PM
#3

Enligt bruksanvisningen. Men minst en gång per år fast tändstift behöver vi inte byta på Mustangen då den inte går men än cirka 300 mil per år.

Zepp
3/14/14, 7:08 PM
#4

Min bil har varierad seviceperiod beroende på hur jag kör.. som mest 3000 Km!

Och man slipper f*n inte undan för det larmar på displayen hela tiden tills verkstaden nollställer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
3/14/14, 7:27 PM
#5

Jag brukar oftast genomföra service i samband med besiktning, "det säkra före det osäkra" och det är även ett bra sätt för mig att få tummen ur och göra det. 

#4 Ja, fy. Den där lampan.

[VSK]
3/15/14, 5:33 AM
#6

Jag servar aldrig efter rekommenderad körsträcka för då har jag en trasig motor i våran Volvo S80. Superdyr olja + service en gång om året trots körsträcka på max 700 mil om året är det som gäller.

Alla nya bilar körs sönder/slits ut i förtid pga försäljarknepet lång serviceintervall (+skräp olja).

När jag körde mera bil förr så blev det service var höst och vår.

De 5-cylindriga motorer som bland annat sitter i vår S80 -99/00 är felkonstruerade. De bildar koks otroligt lätt (trots stor oljevolym 5.8 liter på 2.4 liter motor).

Helsyntet kvalitetsolja med täta byten olja/filter är det enda som gäller om man vill ha en hel motor.

Stift och luftfilter byter/gör rent går jag efter miltal (luftfiltret är tvättbart).

Annons:
Besserwissern
3/15/14, 10:35 PM
#7

Avgörande är ju naturligtvis vad det är för bil, körsträcka, och vart i landet. Daglig stadskörning i storstad = täta serviceintervaller. Åka till kyrkan på söndagarna i någon by ute i landet = längre serviceintervall.

Olja byter jag väl en gång om året, åker ca 1500 mil, och kör helsyntet.

Gasoline
3/25/14, 7:33 PM
Grodan
4/16/14, 8:54 PM
#9

Ledsen och känner mig så lurad.

Kom överens med bilfirman här på min gata om service. De visste inte ens vad som ingår i en service. Hur kommer det sig?

Kom överens om pris. Och vad som skulle göras. Jag ville byta ditten och datten och blev ifrågasatt för varje sak typ. Jag har alltid vänt mig till dyra men trygga Mekonomen (säg vad ni vill men jag tycker de har skitbra service och är mkt snälla o trevliga!)

Lämnade in bilen.

Sedan hämtade jag bilen och priset var det dubbla.

Nu vill jag gärna veta mer om service. Vad som ingår, vad som skall göras efter x antal år/mil och vad det kan kosta (i a f vad det kostar 2014 på en "normal" verkstad/serviceställe).

Och hur kan jag lita på att de utfört service?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gasoline
4/16/14, 9:05 PM
#10

Tråkigt att det blivit på Grodan. Vad som görs och vad det kostar beror alldeles på vad det är för bil. Det man oftast gör vid service är att byta/ se över oljor och vätskor. Tänddelar och remmar. Man brukar även se över bromsarna. Vi utför ju service själv på våra bilar, har ingen aning om vad service brukar kosta. Sa verkstaden varför servicen vart dyrare än vad ni kommit överens om? Det låter ju inte ok. Det är nog tyvärr svårt att veta om det man betalat för har utförts enligt överenskommelse, men det är ju inte så det ska gå till.

Gasoline
4/16/14, 9:08 PM
#11

Glömde att de även brukar byta/se över filter. Hittade en intressant artikel kring just detta med priser och service. http://www.vibilagare.se/reportage/valj-ratt-verkstad-betala-bara-halva-priset-2844

[VSK]
4/16/14, 9:09 PM
#12

#9

Om ni kommit överens om ett pris och arbete är det de som gäller, inget annat. De får inte byta en pinal utöver det utan att ringa och konsultera dig. Samma sak med priset.. Märker de att det kommer bli dyrare så måste de kontakta dig utan att göra ett smack på bilen först.

Det du ska göra är att åka dit imorgon och prata med en chef. Skriv ut det här och visa om du känner dig osäker.

Du skall ha tillbaka mellanskillnaden så att det totala beloppet överensstämmer med det du köpt.

Vägrar de så går du till KO. Du kan mer än gärna kontakta lokalblaskan oxå. Sånt här är rent ut sagt förjävligt och skall inte accepteras.

Låter lite som "Lasse på hörnet" du lämnat in bilen hos… 😕

Gasoline
4/16/14, 9:11 PM
#13

#12 kan inget annat än att hålla med.

Annons:
Grodan
4/16/14, 9:20 PM
#14

#10 Ja, det var jäkla trist.

Dumt att jag inte kan mecka själv och bor så långt bort från allt och inte kan lämna in bilen på annat ställe. Samt att jag är så jäkla stressad o korkad att jag litar på dem bara för att det är en liten byhåla…

#11 Tack!

#12 Japp, sådant vet jag, men jag har inte ork, lust eller tid med de idioterna mer. Kommer inte vända mig till dem igen. Och bråka i en byhåla som denna, nej… 

Nejdå, det är en etablerad firma, men jag fattar inte hur de kan vara det eg. Jag trodde de skulle vara lika pålitliga som Mekonomen - där blir det alltid det pris man kommit överens om och de vet EXAKT vad de ska göra vid service!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gasoline
4/16/14, 9:24 PM
#15

#14 förstår det, det är inte alltid så lätt att veta och man kan tyvärr inte orka och hinna allt. Har man dessutom stram ekonomi blir det ju inte heller lättare. @-}--

Upp till toppen
Annons: