Annons:
Etikettbilköp-tips-och-råd
Läst 2270 ggr
Rafflan
3/26/14, 1:42 AM

Hjälp i val av bil, automat eller manuell låda?

Intresserad av Saab 9-5 LINEA RBUS SP -C

http://www.blocket.se/sodermanland/Saab_9_5_LINEA_RBUS_SP__C_NY_BES_NY_SERVAD_52713900.htm?ca=9&w=2

Dock hör jag både bu och bä om Automatisk växellåda, läst att dem ska vara jätte dåliga, men även läst att efter 2002 så byta Saab tillverkare på Automaterna och då blev dem bättre?

Någon som kan hjälpa mig i bil djungeln? Automat eller manuell? och om man skaffar en Automatisk växellåda vad ska man då tänka på nåt speciellt?

//Okunnig tjej som ska köpa bil ;)

Annons:
[VSK]
3/26/14, 4:07 AM
#1

Vad jag vet så är SAABs automatlådor inte de nyaste. Drar soppa och tål inte så mkt effekt. Vet dock ej till vilken årsmodell man bör undvika de.

Gasoline
3/26/14, 6:24 AM
#2

Har ingen erfarenhet av saab, men rent generellt när det heller automater så ska man kolla och känna så att bilen växlar mjukt och fint. Tänk även över vad du ska ha bilen till. Ska du dra släp och liknande? Har hört att man ska undvika att dra släp om man har automat, då detta ska slita väldigt mycket på växellådan. Men det kanske bara gäller gammal bilar?

Rafflan
3/26/14, 7:43 AM
#3

Tack för svaren, ska kolla upp det där med släpp då jag ska dra häst släp, och om du säger stämmer får det ju bli manuell, men ska kolla upp det :)

Gasoline
3/26/14, 7:50 AM
#4

Du hängde med på att jag menade att det inte var bra med automat när man drar släp? Eller missuppfattade jag din kommentar? Med som sagt, detta kanske gäller äldre bilar. Har bara hört detta i samband med jänkare och gamla Volvo bilar. Nyare automater kanske är bättre anpassade för sådant. :-)

[VSK]
3/26/14, 7:59 AM
#5

Alla lådor som drar tungt blir varma. 

Hade jag köpt automat så hade iaf jag gjort rent filtret och bytt olja i lådan innan tung last. (även om vissa säger att det aldrig behövs).

[Mustangcab]
3/26/14, 5:37 PM
#6

Har kört SAAB automat de senaste 15 åren och jag drar tungt ibland. På de nya lådorna där man har möjliget att välja om man vill växla manuellt på ratten är det heller inga problem.

Annons:
Gasoline
3/26/14, 5:56 PM
#7

Då kanske TS inte behöver vara så orolig i detta fall :-)

[VSK]
3/26/14, 5:57 PM
#8

👍

Rafflan
3/26/14, 7:00 PM
#9

Tack för alla svar :D

Gasoline
3/26/14, 7:03 PM
#10

#9 det var så lite så. Du får uppdatera hur det går/gick med ditt bilköp :-)

[Mustangcab]
3/26/14, 9:59 PM
#11

På den bil du visar så finns denna möjlighet till manuell växling.

Leo
3/27/14, 10:28 AM
#12

det sliter mer pa en automat att dra tungt och aven om man kan vaxla manuellt ar det anda en autlada.

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Gasoline
3/27/14, 11:35 AM
#13

#12 då kanske jag inte var helt ute och cyklade :-)

Annons:
Rafflan
3/27/14, 10:04 PM
#14

Letade ju Saab 95 med manuell låda, ramlade lite över en volvo v40 -03 och vart lite intresserad så får se vad det slutar med för bil :P Man Volvon verkar kunna dra med än Saaben iaf :)

Gasoline
3/28/14, 5:34 AM
#15

Där ser man, spännande :-)

[Mustangcab]
3/28/14, 6:21 PM
#16

SAABen får du dra 1.800 kg bromsat släp, med B-körkort får du dra endast 1.350 kg. Obromsat är högsta vikten 750 kg. Du får lasta 455 kg i bilen.

Gasoline
4/2/14, 11:45 AM
#17

Hur går det, har du köpt någon bil än? :-)

Rafflan
4/2/14, 3:06 PM
#18

Om tid finns ska vi iväg och kollar på en volvo v40 och en Saab 95 på fredag och om någon passar ska vi åka tillbaka och provköra på onsdag nästa vecka, problemet är lite att jag är väldigt kort så ska ditt och provsitta så jag ser att jag ser ut ur bilen först och att jag gillar dem, sen ska vi tillbaka ditt med styvfarsan och provköra då han kan endel om bilar osv :)

Gasoline
4/2/14, 5:02 PM
#19

#18 Spännande, hoppas att någon utav dom känns bra för dig 🙂

Även om jag är väldigt lång så upplever jag det ganska svårt att se ut ur volvos nyare bilar, karossen känns ganska "tjock" på något sätt. 😐 Fast å andra sidan så upplever jag de flesta nyare bilar på detta sätt, misstänker att det har att göra med att det ska vara mycket som tar emot innan ett ev. objekt som man kolliderar med når förare och passagerare i bilen. 
Eller så är jag bara van med att gamla bilar var lite fyrkantigare och tunnare mellan kaross och inredning. 

Men du får prova och se vad du tycker, uppdatera gärna 🙂

Rafflan
4/2/14, 10:26 PM
#20

#19 jag problemet är att jag sitter så långt fram så stolparna på sidorna av framrutan döljer mycket för mig + stolen till vänster som förar stolen hamnar mitt i döda vinkeln så jag har svårt att se döda vinkeln, och på vissa bilar kan jag inte hissa upp stolen tillräckligt, då är ratten i en liten bit av mitt synfält. Så det gäller att hitta en bil jag ser bra i :)

Annons:
Gasoline
4/3/14, 6:22 AM
#21

#20 ja, det är mycket att tänka på :-)

Gasoline
4/24/14, 6:23 PM
#22

Hur har det gått för dig Rafflan, hittat någon bra bil än? 🙂

Rafflan
4/24/14, 10:36 PM
#23

#22 ja du det går trögt, men nu verkar planen vara att kolla på en AUDI A4 AVANT 1,8T på söndag :)

Det "bästa" är att min avgasarröret på min bil ramlade av för några veckor sen, tur att mamma har en Volvo jag kunnat låna i några veckor + att en kompis backade på den Volvon igår när jag hade parkerat den utanför stallet så att ett lysa pajade + blev en buckla  -_-'

Upp till toppen
Annons: