Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 2287 ggr
Rafflan
2014-03-28 00:47

Sköta om bilen rätt?

Jag letar ju ny bil och nu ska jag ha en ok fräsch bil och vill ju vara rädd om den, men vet 0 om hur man sköter bil, kan typ tanka den…

Nåt jag läst är viktigt är att tvätta bilen, och jag har 30 min hem till mina föräldrar där dem har allt man behöver men jag HATAR att tvätta bilen så tyvärr åkte jag sällan ditt med förra bilen och den tvättades sällan vilket lede till rost skador och att den ser lite ful ut :(
Så tänkte tvätta den i biltvätt så det verkligen blir av!

Min tanke:
* 1 gång/månad, biltvätt: Förtvätt, tvätt, hjultvätt, underspol, vax, tork

* Var 3:dje månad, biltvätt: Förtvätt, tvätt, hjultvätt, underspol, vax, tork, flytande hårdvax, polering, tork

* 1 gång/år serva den hos bilmekaniker(en vi känner), och tänkte göra det i samband med besiktningen så att den är helt fräsch då + byta olja då

* Där emellan så fixar man det som behövs och byter det som tex går sönder som vindrutetorkare, lampor, osv.

Några grejer jag hittade är:
* "Byt kupéfilter ibland" vad är det? :S
* Och "Köpa och hälla i medel som rengör insprutningen"? vad är det och hur ofta ska man göra det?
* Hur ofta ska man byta oljefilter? Och vad händer om man inte byter det?

Åsikter tack? :)

Annons:
Leo
2014-03-28 05:39
#1

kupefilter ar vad det later som det renar uteluften som kommer in i bilen

insprutningsrengoring gissar jag ar mest en forsalningspryl men det kan ju inte skada att halla i en slurk da och da.

oljefiltret byts varje gang du byter olja

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Gasoline
2014-03-28 05:43
#2

Det låter som bra rutiner. Bra att tänka på är dock att om man inte har garage vintertid så kan bilen frysa ihop om den tvättas (dörrarna fryser fast i bilen och man kommer inte in). Hur långt och hur mycket man kör avgör hur ofta man behöver serva en bil. I nyare bilar lyser servicelampa efter x antal mil. Men att utföra service oftare tror jag inte rSkadar. Oljefiltret brukar bytas i samband med service, byts inte det så kan det bli tätt. Oljan kan då inte cirkulera i motorn som den ska och jag misstänker att motorn även kan börja trycka ut olja (?!)

Rafflan
2014-03-28 08:41
#3

#1 hur ofta ska man byta kupefilter?

Vart häller man i insprutningsrengöring?

#2 ok :)

ja jag kör tyvärr väldigt kort, Varje dag kör jag 10 min till jobbet och sen hem, och 5 min till stallet och sen hem, och har 10-15 min till större mataffär, shopping, osv så tyvärr går min bil sällan långt :/

Leo
2014-03-28 09:16
#4

nar det ar skitigt tror det racker med en gang om aret

rengoringen halls i tanken.

med tanke pa att du kor sa lite kanske du ska gora olje/filterbyte 2ggr/ar

Leo värd på Motorcykel i fokus 

[Mustangcab]
2014-03-29 23:45
#5

Rengöringen skulle jag strunta i så vidare det inte är en bil med förgasare och såvida du inte avser spolarvätskan😂

[VSK]
2014-03-30 09:10
#6

Vet inte hur det är med nya bilar, men äldre bensinare mådde bara bra av en liten skvätt diesel i tanken innan man fyllde på (och blandade) med bensin. Diesel rengör väldans bra ☝️

3% diesel var tydligen den optimala nuffran för bensinare. 

K-sprit och insprutningsrengöring kanske var bra för 20 år sen eller nåt sånt. Idag så ingår de i bensinen direkt från macken.

Annons:
Imasy
2014-04-01 10:56
#7

Jag har möjlighet att tvätta bilen på gården, men åker ändå glatt upp till macken med jämna mellanrum och tvättar den i deras automatiska hall.

Betalar gärna en dryg hundring för att slippa stå och plats med slang och svampar och allt vad det är.

Gasoline
2014-04-01 11:28
#8

#7 ja, det är ju oftast smidigast så :-)

Humbugg
2014-04-01 15:05
#9

Vad är det för bil du intresserar dig för? är det en 3 år gammal bil eller en 20 år gammal bil?

Du skriver att du hellre kör automattvätt för handtvätt är jobbigt, detta rimmar illa med om du hade tänkt hålla bilen fin, automattvättar sabbar lacken efter ett tag, de ger så kallade tvättrepor som till en början syns i solsken samt sliter på lackskyddet.

Hur hade du tänkt vaxa bilen om handtvätt är jobbigt? vaxet du får genom biltvätten är rätt värdelöst.

En automatisk biltvätt gör dessutom inte hela bilen ren trots att du köper den dyraste tvätten.

Att serva bilen en gång om året beror på hur mycket du kör, håller du dig inom 1000 mil är det ingen fara men glider du omkring 3000-4000 mil behövs den servas oftare.

Så mycket beror på vad det är för typ av bil du tänkt köpa.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[Mustangcab]
2014-04-01 18:52
#10

Jag tvättar bilen i automattvätt och har gjort i många år. Lämnar in på rekonditionering varje år. Min bilar har ingen rost och har aldrig haft förutom min gamla V4.

Gasoline
2014-04-01 18:56
#11

Jag tycker också att de där borstarna i biltvätten bör slita på lacken men jag har hört att de nya borstarna inte ska göra den. Vad som är nytt vet jag inte, hur det menades eller om det ens är så. Men det är vad jag hört iallafall. Jag törs dock inte ställa in mina bilar i en sådan anordning, vem vet hur plåtren bilen är när den kommer ut. Hihi :-)

[Mustangcab]
2014-04-01 18:59
#12

Bättre en automattvätt när bilen är smutsig och det är -20C utomhus än att låta den vara smutsig.

Humbugg
2014-04-02 01:07
#13

Så länge borstarna i en automattvätt inte görs rent kommer de fortsätta dra runt både din bils och andras smuts på din lack = repor, vare sig borstarna är moderna eller ifrån stenåldern.

Går vi till den "heliga" underspolningen har tester visat att trots löften från bensinkedjor att vattnet inte återcirkuleras så gör det de ändå det vill säga underspolningen innehåller en viss del salt och smuts under våren så detta är inte heller bra för bilens underrede, det tillsammans med dagens bilars dåliga underredesskydd kommer inte sluta bra i längden.

Varje tvätt sliter på lackskyddet, vare sig det är för hand eller automatiskt, skillnaden är dock att handtvätt sliter inte lika mycket på lackskyddet.

Man kan dock minska förslitningen med att vaxa och förnya bilens lackskydd regelbundet, dock kommer inte trådskaparen göra detta för den förlitar sig på automattvättens egna vax som man i regel alltid får med just för att automaten sliter så pass mycket på skyddet.

Dock kommer vardagsbilister alltid hävda att deras bilar aldrig tar skada och bensinstationerna kommer alltid hävda att deras automater är fyllda med ny teknik som inte kan skada bilen för nyckeln är ständig okunskap blandat med förnekelse som sedan spetsas till med slöhet från bilägarens sida;)

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Annons:
Rafflan
2014-04-02 15:17
#14

#9 & #13 Saab 95 och Volvo v40, -03 eller yngre.

Dock kommer bilen slitas ganska illa ändå, kör mest grusvägar, mycket stenar, hål i vägen, osv så det blir stenskott och annat som "skadar" bilens yttre.

Om den behövs vaxas lämnar jag den hos mina föräldrar då jag inte vet hur man vaxar en bil.

Jag har 6 km till jobbet och lika mycket hem och 5 km till stallet och hem, utöver det kör jag sällan mycket, 10 min till shopping center + stor mataffär, osv. Så mina bilar går sällan lång vilket inte är bra för bilen.

Men tror även du missar vad jag menar, min bil kommer slitas, det kommer bli stenskott på rutan, batteriet kommer dö efter några år, det kommer bli repor, om man har riktigt otur bestämmer sig en häst i stallet för att hoppa på bilen och då ser den inte heller så fin ut. Så repor kommer finnas oavsett, det kommer vara en bruksbil, men man kan ändå sköta den hyfsat så den håller och funkar så länge som möjligt?

Sen antar jag att du är motor/bil intresserad? du lägger säker gärna 30 min på att tvätta bilen, jag lägger hellre 1 timme på att borsta hästen, 30 min att tvätta bilen känns som "tvång" och "straff" typ och är sjukt tråkigt…

[Mustangcab]
2014-04-02 15:40
#15

# 14 Instämmer i det du säger😃Den enda bil jag tvättar för hand är min Mustang och detta beror på att det är en cabbe.

[Mustangcab]
2014-04-02 15:41
#16

# 13 Kan du tala om för mig hur jag ska nå upp till taket på vår Subaru Outback och över hela taket när 162 cm lång?

Gasoline
2014-04-02 16:56
#17

#14 Helt rätt, alla tycker vi olika och är olika intresserade utav fordon. För vissa är fordon livet och för andra är det endast ett transportmedel (men även ett onödigt ont för vissa).

Om du vill tvätta din bil i biltvätten så tycker jag absolut att du ska göra det 🙂 Alla vill, orkar och hinner inte att tvätta den med tvättsvamp.

Är väldigt dålig på att tvätta mina bilar, om jag ska vara ärlig. Men det händer ju någon gång per år iallafall 👍 Misstänker dock att det skulle ske oftare om man smidigare kunde göra det hemma.

Upp till toppen
Annons: