Annons:
Etikettbilköp-tips-och-råd
Läst 1983 ggr
Gasoline
2014-04-07 16:55

Köpare på blocket

Varning för gnäll

Har en annons ute på blocket där jag vill sälja min 945a.

En helt varnlig, fungerande 945a. Inget speciellt och inga lovord om att den är i nyskick eller rostfri. 

Dock har den ju fräscha säten i helskinn och tacklucka, men det är en annan femma. För att inte tala om den fungerande farthållaren (!) 😉

Det står lite kort info om bilen men att man får RINGA för mer info, ev byte mot amazon. 
Absolut inga konstigheter tycker jag.. 

Men jag blir överöst med mail, det är bildsamlare och mailvänner. Jag är varken intresserad av att skicka bilder eller några mailvänner. De flesta har även bott några mil bort när jag kollat upp dom. 

Varför är det så svårt att ringa/komma och kolla på bilen? Eller om man bor långt bort och är SERIÖST intresserad av bilen då efterfrågar bilder. 😕
Jag har varken tid, ork eller lust att sitta och maila och skicka bilder dagarna i ända.

Annons:
Gasoline
2014-04-07 16:55
#1

Och så det ständiga återkommande "har den rost". Nej, min bil har inte rost, den ser precis ut som när det lämnade fabriken för 24 år sedan. Gapskrattar Mer relevant fråga borde vara "är den sönderrostad?"

Gasoline
2014-04-07 17:01
#2

Förlåt, jag kan inte sluta. Känns roligare att sitta här och skriva än att svara på alla mail. 

Nästa annons kommer att se ut något i stil med detta:

Den är inte speciell på något sätt, den är precis som de flesta andra bilar utav samma årsmodell, den har lite rost, repor och så har den även några skönhetsfel. 

Den fungerar och går bra, den tar mig till och från jobbet. 

Besiktad och skattad.  Vinter och sommardäck ingår i köpet.

_Några frågor eller funderingar kring bilen? Slå gärna en signal till numret i annonsen, då blir jag glad. 
_

Detta är ingen kontaktannons för varken partners eller mailvänner, möjligtvis om du är en vän som vill köpa min bil.  Vill du ha snygga bilder på bilar kan du googla, där vet jag att det finns många fina bilder. 

-----------------------------

Nej, idag är jag varken bitter eller på dåligt humör 😕

Humbugg
2014-04-07 17:38
#3

Har den rost?? ;)

Nej men det bästa är att skriva: Kollar sällan mejlen så ring om du är intresserad. Så skippar du att kolla mejlen eller struntar i alla svar du får där.

Eller så skriver du inget om vad man bör göra om man är intresserad och struntar helt enkelt i mejlen, finns inget som kräver att man måste svara på mejl;)

Folk som mejlar stannar oftast vid mejlvärlden, sällan man får dem att faktiskt ringa, värre är det med SMS-människor som skickar SMS och skriver att de kommer och kollar och man bara okeeeeeeej hur ska du hitta hit? så är det bara tyst.

Inte så bra att ha en lista över vad annonsen inte är eller vad du inte letar efter, kan misstolkas och avskräcka köpare.

Ett annat sätt är att undvika populära dussinbilar som Volvo så ska du se att du inte blir nermejlad, då får man i regel en speciell skara som oftast ringer;D

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Gasoline
2014-04-07 17:52
#4

#3 Ja, usch och fy för dessa köpare som säger att det ska komma men inte dyker upp. Tröttsamt. 

Hoppas att du förstod att mitt annonsexempel var ironiskt 😉

Ang bytet, jag har fått massor av förslag på byte men inget utav det jag önskade. 

Det trista är ju att det verkar vara så det går till "nu för tiden". Eller ja, det är tydligen ungdomarnas sätt att försöka skaffa en bil. 

Nej, nu börjar bitterheten släppa och jag börjar bli gladare 🙂

Jag har ställt ner bilen på gärdet med skylt på (vid vägen), jag brukar få bättre resultat av att göra så än att annonsera på blocket. 🙂 Det tråkiga är dock att alla "amatör bilar" vi ställt ner blir sålda ganska snabbt medans en vanlig bruksbil får stå ett tag innan någon stannar och är intresserad. 

Aja, jag har inte ont utav att ha den kvar heller, om inte annat får den bli donator åt min andra 940 då jag inte längre behöver 945an. Men tycker det är lite trist då den är lite för fin för att bli donator…

Humbugg
2014-04-07 18:21
#5

Tänk dig förr i tiden när det var Gula tidningen som gällde, inga bilder utan en liten notis på typ 60 tecken samt ett telefonnummer;D

Grn 145 sk o bs, sd o vd, mkt fin o mkt bytt, 20000kr bvsa o pok, Rissne 08234234321

Då var det enbart samtal som gällde under dygnets alla tidpunkter samt tappade man bort sig när man var påväg till bilen kunde man inte alltid nå säljaren då telefonerna i regel var i hemmet samt att du själv fick hitta en telefonautomat;O

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Gasoline
2014-04-07 18:26
#6

Haha, ja, det var nog tider det 🙂 Den annonsformen finns ju fortfarande kvar, men förmodligen inte alls i den utsträckning som det var förr. Kort och koncist, det är bra. Slippa skriva en hel uppsats om det som ska säljas, finns intresset så ringer köparen och frågar om det dom vill veta 👍

Det tråkiga är ju dock att det lätt blir en massa annonser som verkar tillgängliga även om bilarna är sålda. Men man kan inte få allt. 🙂

Annons:
Ford -57
2014-04-09 16:35
#7

Hej. Har du lugnat ner dej🙂 Hur går d, har du fått bytt/sålt 945an?

Gasoline
2014-04-09 18:27
#8

Ja, nu känns det bättre ford-57 :-) Var på dåligt humör och det vart inte bättre med en överfull (kändes det som) inkorg med konstiga bud och byten samt dessa bildsamlare. Tur att det är betydligt lättare att låta glad och trevlig i text :-) Men nu är jag pigg och glad :-) En tjej har mailat massa gånger och till ha bilder och info. Hon kanske skulle komma och kolla, jag har även en kille som jobbar utomlands som vill kolla på den nästa vecka. Han lät iallafall seriöst intresserad. Vi får se. Den kanske får bli donatorbil åt min babyblåa pärla. :-)

Humbugg
2014-04-09 21:16
#9

#8: "jag har även en kille som jobbar utomlands som vill kolla på den nästa vecka"

Se upp om han inte kommer och vill att du ska "skicka" bilen via en fraktfirma.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Gasoline
2014-04-09 21:32
#10

#9 haha, vilken tokig mening jag skrivit nu när du citerar det :-P Tack för tipset, det kan vara bra att tänka på. Men hur menar du egentligen? :-/ att köparen vill att man skickar bilen innan betalning och påskrivet ägarbyte? Alltid bra att veta sådana bluffar som kan förekomma vid bilköp.

Imasy
2014-04-09 23:56
#11

Åh Blocket, tokstollarnas marknad 😃

En och en annan har ju mailat skamliga skambud, vill ha "kompispris" trots att vi är främlingar för varandra och gud vet allt.

Bäst var ju en gubbe som sålde en bil jag var intresserad av. Fick svar av honom att han hade en köpare på väg hem till sig och han skulle höra av sig om bilen inte blev såld.

Bilen verkade vara i bra bruksskick men VÄLDIGT billig, lite sådär bra för att vara sant.

Hörde inget mer och antog att bilen blev såld, och jag köpte mig en annan bil. 

Efter en vecka kanske började det idiotringa på min telefon, men då jag satt i ett samtal och inte kände igen numret struntade jag i att svara. Under mitt pågående samtal ser jag sen i smslistan att det var gubben med bilen som ringde.

Skickade ett sma att jag hade redan köpt en bil och var inte intresserad. Nog sjutton ringer det en fem-sex gånger till, och under detta samtal jag hade på max 30 min hade gubben ringt mig 10-15 gånger.

Jag svarade inte då heller. Uppenbarligen gick inte poletten ner och drygskåp orkar jag inte med 😉

Humbugg
2014-04-10 03:06
#12

#10: Yes miss Gasoline. Oftast är det de som hör av sig och "jobbar" utomlands. Den vanligaste bluffen är dock att du egentligen inte blir av med bilen utan du betalar "fraktfirman" ett "överskjutande belopp" köparen betalat dig, sanningen är dock att det skickades aldrig några pengar utan du får en papperssumma som ser ut som att du fått betalt vilket du senare för över till "fraktfirman" (vilket är en fejksida bedragaren kontrollerar) och här betalar du i slutändan med dina egna pengar. Sedan finns det bluffarna där du själv blir av med bilen samt betalar själva frakten till köparen. Här kan faktiskt fraktfirman komma och hämta bilen då de får "betalt" (av dig det vill säga genom det överskjutande beloppet du fått av säljaren). Vanligtvis är tanken också att du lämnar ägarbyteslappen i bilen. Allt detta skall man undvika. Hur märker man detta? jo genom: folk som har svenska namn och skriver på dålig svenska (googletranslate-svenska) folk med engelska namn som skriver på dålig engelska du blir erbjuden en bra bit över vad du begär för bilen. du får en längre livshistoria över hur människan jobbar i massor av länder (såkallad sympatihistoria) du får en drös ursäkter om varför köparen inte "kan" vara på plats vid köpet

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[Mustangcab]
2014-04-10 11:43
#13

Man får oftast en check som betalning som är lite utöver vad bilen kostar och så ber de en att sända det resterande beloppet tillbaka till dem. Du gör detta men det tar tid att få en check verifierad och när det visar sig att denna check saknar täckning så har du betalat pengar till någon som du inte  får igen och du sitter där med bilen.

Annons:
Gasoline
2014-04-10 16:37
#14

Ja, fy vad fula folk kan vara. Att man har mage till att göra så…

#11 Det var ju också en variant. 😂

Jag har faktiskt varit med om något liknande. Jag var och kollade på en jänkare, superfin var den. Men jag tyckte att det kostade för mycket och bestämde mig för att den inte var värd pengarna.
Ägaren verkade ha svårt att få den såld för den prissänktes några gånger på blocket och varje gång ringde han till mig och berättade om prissänkningen. Hmm =/

TjockaBerta
2014-04-11 16:33
#15

En kompis ringde på en Ford för många år sen. Han frågade vad det var för modell och fick till svar att det var en Ford Taunus 20 meter Det hade han inte plats för i garaget :D

>>>Malum domesticum<<<

Gasoline
2014-04-11 16:35
#16

#15 haha, suspekt :-D men ändå lite kul.

Gasoline
2014-04-18 09:52
#17

Nu är annonsen borttagen, det blir reservdelsbil av "stackaren" istället. :-)

Humbugg
2014-04-29 23:51
#18

Gick den sönder eller var det ingen som var sugen??

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Gasoline
2014-04-30 05:38
#19

Fanns inget intresse tyvärr, det var väl ingen i närheten som letade efter en bruksbil skulle jag kunna tro. Min 142 som står vid vägen med tillsalu-skylt har vi dock redan haft en som stannat och kollat på. Men det är ju lite skillnad på typ av bil. :-)

Humbugg
2014-04-30 12:31
#20

Aha jag förstår. Tråkiga med 940s är att de precis gått förbi sin peak det vill säga att det finns så pass många att efterfrågan inte är tillräcklig, när masskrotningen snart inträffar kommer tillgången rasa och efterfrågan stabiliseras vilket betyder att de kommer bli mer lättsålda. Samtidigt börjar folk sukta efter nyare 90-talsbilar som 850/S-V40/S-V70 så 940s har det inte lätt just nu. Synd för det är bra bilar.

Trist när man inte får sina fordon sålda. Men du har alltid en andra chans här i höst/början av vintern då de är eftertraktade vinterbilar för ungdomar :)

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Annons:
Gasoline
2014-04-30 14:51
#21

Jo, så sant så. :-) Det blir ju även lite mer svårsålt då det var en ren och skär bruksbil. Inte stylad på något vis. Annars brukar stylade Volvos gå att sälja året om. Men nu fick den bli donator, vi har lite dåligt om delar liggandes till 740 och 940 så det är väl tur i oturen om man säger så :-)

Gasoline
2014-05-12 19:07
#22

Märkligt detta med att sälja bilar, och hur olika köpare uppför sig beroende på vad det är för bil. 

Sålde minc 142a i fredags, de som köpte bilen ringde dagen innan och bestämde träff, kom och kollade på bilen och köpte den sedan. 

Jag har varken fått mail eller konstiga "finns det någon rost" frågor. Inte heller har jag behövt suttit och skickat en massa bilder till någon som bor någon mil bort. 

Däremot fick jag ett sms "vad är det för motor i den". Hehe, hade haft två bilar ute till försäljning så jag vart lite förvirrad om vilken bil som dom menade. 😂

Upp till toppen
Annons: