Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 986 ggr
tonååring
2014-04-13 17:43

EU moped

Jag vill ha en eu moped och för att få ett AM-körkort finns det tre krav jag behöver uppfylla
  1. Du har körkortstillstånd.  
  2. Du har gått en utbildning hos en behörig utbildare.
  3. Du har gjort ett godkänt kunskapsprov.

Mina frågor är:

1. Hur skaffar man ett körkortstillstånd eller vad krävs det för att få ett körkortstillstånd, vad är kostnaden?

2. Ungefär vad ligger kostnaden på att gå på en sådan utbildning och hur många lektioner behöver man? Eller får man själv välja hur många lektioner man vill gå på? Är det både teoriutbildning och körutbildning?

3. Hur lång tid har man på sig tills man måste göra kunskapsprovet? Och vad händer om man inte blir godkänd? 

Tacksam för svar!

Annons:
wille_wille
2014-04-13 18:06
#1

1. Gå in på korkortsportalen.se och klicka dig fram till ansökan om körkortstillstånd, kostar 325kr (tror jag det var) samt att du måste göra en synundersökning, vad det kostar beror nog på var du gör den men specsavers i Örebro tog 190kr. 2. Hur många lektioner du går beror på var du går. Man måste gå minst 8 timmar teoriutbildning. Kolla med olika trafikskolor hur många lektioner som behövs hos dom. Sen behöver du ytterligare minst 4 timmar praktisk körning på trafikskola. Priset varierar ganska mycket så det lönar sig att kolla runt bland alla trafikskolor i närheten som har AM utbildning. Kursen som jag gick kostade 3900kr. Sedan får du tänka på att det kostar 325kr att skriva teoriprovet, 80 eller 90kr att fotografera sig till körkortet och ytterligare 150kr för att tillverka körkortet. Och sedan kostnad för moped, hjälm, lås, försäkring osv ;) 3. Jag har för mig att det stod 10 år på ett papper jag fick… Var iallafall väldigt lång tid :) För mig tog det 3 veckor från att jag gick teorikursen tills att jag gjorde teoriprovet. Om man kuggar tror jag bara det är att boka ett nytt, betala ytterligare 325kr och skriva upp igen. Kan ju vara bra att träna lite mellan också. Men jag vet inte säkert eftersom jag klarade på första försöket. Det är 70 frågor. 5 som typ uppvärming så man ser hur det fungerar som inte räknas in i resultatet och sedan 65 som räknas. Man måste ha minst 52 rätt så det är nog ganska lätt att klara det om man har läst på :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

tonååring
2014-04-13 21:53
#2

#1 Tack så mycket för svaret!! :)

wille_wille
2014-04-13 21:56
#3

#2 Varsågod🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Gasoline
2014-04-13 22:03
#4

Även jag tackar för ditt svar :-)

Upp till toppen
Annons: