Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 1003 ggr
Gasoline
2014-04-21 16:49

Tysk registreringsskylt ej giltig i Sverige

"Många svenskar som köper en personbil i Tyskland, med avsikt att registrera den i Sverige, skaffar en provisorisk tysk registreringsskylt och kör hem på den. Men den tyska skylten är inte giltig i Sverige."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Gul-tysk-registreringsskylt-inte-giltig-i-Sverige1/

Annons:
ElisabethB
2014-04-21 16:54
#1

Man ska alltså begära en "export-skylt"?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Gasoline
2014-04-21 17:01
#2

Jadu, bra fråga. 

Problemet är väl egentligen att det provisoriska skylten egentligen kan sättas på vilket fordon som helst om jag fattade det rätt och att det då kan bli strul med trafikförsäkringar och liknande? 

Jag har ju aldrig importerat ett fordon till Sverige så jag vet ju inte riktigt hur det går till och vilka regler som gäller, men då transportstyrelsen anser att många gör det så tänkte jag att det kunde vara bra info att lägga upp för de som är berörda av ämnet 🙂 

Men ja, det verkar som att en exportskylt är ett bättre val.

"Förutom ordinarie tyska registreringsskyltar kan man också välja att skaffa en tysk "exportskylt" – en speciell tysk registreringsskylt som är avsedd att använda vid köp av fordon i Tyskland för export. Den tyska exportskylten känns igen genom att den har giltighetstiden skriven med svarta siffror i ett rött fält längst till höger."

Upp till toppen
Annons: