Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1498 ggr
[melowi]
4/29/14, 10:34 AM

Blinkar in i rondellen

Alltså är det någon ny trend att blinka IN i rondellen när man ska UT eller? Är jätte många här som blinkar konstigt och lägger sig som nå jäkla nötter, lär väl få en smäll snart. Många som kör 20km/h där det är 50km/h men när det är 30 så kör dom 50 och ökat farten när dom ska in i rondeller!? :s

Annons:
Lexie82
4/29/14, 10:38 AM
#1

Hur menar du med att de blinkar in i rondellen när de ska ut?

[melowi]
4/29/14, 10:40 AM
#2

Haha blev lite slarvigt, men de blinkar vänster när de ska ut = höger. Och då menar jag inte vänster i rondellen utan de ligger i yttersta filen

Lexie82
4/29/14, 10:41 AM
#3

Ah, då förstår jag bättre. Men nötter i trafiken har det väl tyvärr alltid funnits =P

[melowi]
4/29/14, 10:46 AM
#4

Haha jo det är sant, men tror mer än halva Jämtland suger på bilkörandet. Fått bromsa ibland när någon inte kollat vid vänstersväng osv, helt värdelöst -.- :p

Rafflan
4/29/14, 10:59 AM
#5

Dem blinkar säkert vänster för att visa att dem ska åka vänster i rondellen (köra hela vägen runt) och glömmer/hinner inte/struntar i att blinka när dem ska åka ut :)

Jag hörde en gång en person som sa att ska man svänga höger i en rondell blinkar man höger, ska man köra rakt blinkar man inte alls och ska man köra vänster blinkar man vänster, så enligt honom behövde men inte blinka när man åkte ur om man skulle rakt eller till vänster XP

Gasoline
4/29/14, 11:40 AM
#6

#5 håller med. Förr behövde man inte blinka i rondellen när man skulle rakt fram, därav blinkar nog väldigt få då dom tycker att det är onödigt eller för jobbigt att blinka ut. Sedan får vi ju inte glömma att blinkers är extrautrustning ;-) "ironi"

Annons:
[melowi]
4/29/14, 1:33 PM
#7

Rafflan: Nej, dom lägger sig i yttersta filen, blinkar vänster och svänger höger. Just att dom sätter på blinkern precis innan dom svänger höger. Fattar inte vitsen, har blivit många tvärnitar i rondeller på senaste har jag märkt.

Rafflan
4/29/14, 1:39 PM
#8

#7 men är det inte så att dem börjar blinka vänster när dem åker in och sedan åker hela vägen runt och sen ut utan att man blinka höger?

Blinkar dem dock vänster så borde ju du inte behöva nita då dem redan är i rondellen även om dem åker ut höger? ;)

Men förstår problemet, hatar när folk inte använder blinker i allmänhet -_-'

[melowi]
4/29/14, 1:47 PM
#9

Rafflan: Haha så svårt att förklara över nätet 😂 
Men som t.ex idag: Körde i rondellen, skulle vänster så blinkade vänster och låg i inre filen. Sedan kommer en annan bil in i rondellen och blinkar vänster, så tvärnitar då bilen for lite hit och dit (bilen låg då en liten bit framför x3an. Sedan kör kvinnan höger!? Haha, men ja.. 
Stör mig något innerligt på när folk inte blinkar. Om hela Sveriges befolkning hade blinkat så hade utsläppen bland annat minskat och färre olyckor skulle ske..

Rafflan
4/29/14, 1:49 PM
#10

#9 regel nr 1, lite ALDRIG på någon annan i trafiken ;)
Planerad körning, i h*lvete heller, för bara får någon blinkar höger betyder det inte att dem ska svänga så man väntat glatt tills dem faktiskt svänger innan man kör ut :P

[melowi]
4/29/14, 1:55 PM
#11

Rafflan: Haha nej verkligen inte. Om jag skulle lita på alla medtrafikanter hade jag nog i dagsläget varit nästintill död 🤔 Tycker att det är underligt att så många har körkort men att många ändå inte kan köra bil riktigt, + att som en reklam annons jag såg på Aftonbladet ''ta körkortet i *plats*, så har du körkortet i handen fort'' - liknande om vad det som stod. Menar på att det känns som att endel letar enkla ställen att köra upp på, men sedan när de väl kommer ut i trafiken själv blir det för mycket och allt blir kaos, känns inte så säkert att läsa såna reklamer om man säger så.. 😐

Gasoline
4/29/14, 2:10 PM
#12

Har man klarat körkortstestet så kan man nog köra vid uppkörningstillfället. Sedan blir man lat, skiter i vissa regler/instruktioner och lägger till fula ovanor i sin körning. Trist nog :-) Men som tidigare nämnt är det en bra regel att inte lita på någon annan i trafiken än sig själv. :-)

Rafflan
4/29/14, 2:12 PM
#13

#11 tror dem flesta kan köra när dem tar körkortet men sen blir man van, då pratar man i telefonen när man kör, sms:ar, funderar på annat, tex vilka skor man ska ha på festen ikväll.
Eller så är man trött eller stressad och förlorar då focus när man kör.

Läste idag om en tjej i usa, hon uppdaterade sin fb status när hon körde och hamnade på fel sida av vägen, krockade och dog :(

Så tror folk kan köra men skiter i att focusera/tänka när dem kör, utan dem gör annat istället :/

Annons:
[melowi]
4/29/14, 2:16 PM
#14

Gasoline: Jo sant, men finns nog bra många uppkörnings kontrollanter eller vad det nu kallas, som är lite slarviga tyvärr.
Sedan om jag bryter av ämnet lite så kan ja tycka att äldre människor ska få gå igenom en kontroll vid en viss ålder. Är otroligt många äldre här uppe 60+ som är både fara för sig själva och andra. Minns när jag hade en körlektion och stod vid ett trafikljus och en röd bil till höger, jag skulle då rakt fram men den röda bilen svängde vänster mot oss (som låg i högerfilen). Tur att mina reflexer inte är rostiga så blev en tvärnit. Både jag och körläraren satt helt chockade. Var en äldre man som körde, upp mot 80år 😕 Så nej, litar absolut inte på medtrafikanterna.

[melowi]
4/29/14, 2:18 PM
#15

Rafflan: Men fy vad hemskt! 😕 Väldigt oansvarigt, är som sagt många i trafiken och bara om en kanske sitter och smsar kan någon annan råka illa ut..

Gasoline
4/29/14, 4:18 PM
#16

🙂

Ja, det finns ju både slarviga/slappa uppkörningslärare (ja, vad heter det egentligen?) och de förare som blir slappa och slarviga efter det att dom fått körkortet. 

Sedan finns det ju de, precis som ni nämner, som inte borde köra bil då dom inte längre är lämpliga förare utav olika orsaker. Sjukdom, försämrad körförmåga pga ålderdom och liknande. 

För att inte tala om alla som kör påverkade, men då börjar vi verkligen hamna lite OT i denna diskussion. 😐

Upp till toppen
Annons: