Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 6499 ggr
Maaliinn
5/1/14, 11:45 AM

ojämn bromsverkan bak

Skulle behöva lite hjälp. På besiktningen fick jag ojämn bromsverkan bak på min Honda Civic. Vänster 0,5 Höger 1,2 Sen dess har vi bytt bromsvätskan som såg hemsk ut, bromsbackar, hjulcylindrar. Och den visar fortfarande samma på ombesiktningarna. Igår bytte vi också bromsrören. Men vad kan man mer göra för att få den godkänd?

Annons:
Leo
5/1/14, 12:01 PM
#1

justera. pa den bilen sker det troligtvis automatiskt det man kan gora ar att plocka ner  bromsarna och se till att allt som ska rora sig gor det och sen bromsa lite olika beroende pa marke vissa ska man backa med och vissa ska man dra i handbromsen med. kan iofs vara luft oxa antog att nar ror och cylindrar byttes sa luftades systemet ordentligt

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Humbugg
5/1/14, 12:33 PM
#2

Ta en titt i bromstrumman också, är den alltför sliten har bromsbackarna svårt att få fäste i dem. Man brukar kunna se detta genom att det bildats spår i trumman eller att det blivit djupare repor. Vad är det för årsmodell på Civicen? i min gamla Honda spände man bromsbackarna både inifrån (handbroms) och i själva trumman.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Maaliinn
5/1/14, 2:05 PM
#3

Det är en -98. Berättade det ni skrivit för min pappa då det är han som bytit och grejat med bilen. Då jag inte kan något själv. Han sa att han gjort allt ni sagt redan och att trummorna såg fina ut.

Humbugg
5/1/14, 6:28 PM
#4

Hmm knepigt knepigt. Har han kollat att den nya hjulcylinderns armar går ut och in som de ska? har ni förövrigt bytt på båda sidorna? har ni känt så inte det andra hjulets bromsar ligger på? isåfall får det hjulet ett högre värde.

Ser att 98an har samma utformning som min gamla 86a, man spänner bromsbackarna genom att snurra på ett litet hjul precis under hjulcylindern. Man skruvar tills bromstrumman blir lite trög att sätta dit/ta av (det blir som ett motstånd). Skruva dock inte för mycket för då kan man låsa backarna mot trumman. Man skruvar för att rikta in bromsbackarna så att de lättare tar i trumman när man bromsar, därför är detta relativt viktigt. Att bara dra några gånger i handbromsen eller köra en sväng och bromsa några gånger hjälper inte.

Har ni gjort allt detta tror jag att trumman är sliten, ibland kan det vara svårt att se om den är sliten. En begagnad på skroten går på 200 kronor. Men som sagt det är inte garanterat att det är trumman.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Gasoline
5/8/14, 5:30 PM
#5

Har ni fått ordning på bromsarna?

Maaliinn
5/8/14, 7:09 PM
#6

Ja, på något konstigt vänster gick bilen igenom besiktningen samma dag som den annars hade fått körförbud. Vi bytte som sagt bromsrören sist, så antingen var det de som gjorde susen eller också så tog det bara ett bra tag för allt det andra att komma till rätta ;) Nu har jag riktigt bra bakbromsar i alla fall!

Annons:
Gasoline
5/8/14, 7:17 PM
#7

#6 Märkligt, men skönt att höra 👍

Besserwissern
5/8/14, 10:45 PM
#8

Om man mekar själv så är tipset att vänta med ombes. och helt enkelt köra in bromsarna ett tag innan. Gamla slitna bromsdelar kan ta ett tag att liksom bli vän med de nya.  Säkert det som hänt dig.

Upp till toppen
Annons: