Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 11516 ggr
Imasy
5/14/14, 11:05 AM

ABS-lampan lyser

Helt plötsligt börjar abs lampan att lysa. Dock är elen i min bil lite skum, och jag funderar på om det kan vara ett glapp.

Den släcks ibland när man kört en stund. Ibland släcks den när man startar om bilen, och ibland är den tänd under hela färden.

Jag upplever inga problem med bromsarna, jag har kollat igenom alla säkringar, och sen vet jag inte mer vad jag kan göra.

MEN, hur vet man om det är ett fel på bromsen eller bara ett glapp på instumentpanelen? 

Bilen besiktades för 2-3v sedan och inga anmärkningar på bromsarna mer än att jag under detta år behöver byta bromsskivorna.

Om inte annat är det väldigt irriterande att ha den lysande.

Annons:
Leo
5/14/14, 11:13 AM
#1

vaad ar det for bil. Det kan vara sa att du behover nollstalla boxarna. men det kan aven vara en givare som inte vill vara med langre

Leo värd på Motorcykel i fokus 

JontaK
5/14/14, 11:14 AM
#2

Vad är det för märke och modell på bilen?

Har själv haft problem på ett par äldre bilar med glappande ABS-givare. Likaså kan det vara en av ABS-kransarna som gett sig, mycket vanligt fel på äldre bilar.

Var heller inte alltför säker på att bromsarna fungerar som de ska, du måste bromsa tämligen hårt för att ABS'en ska gripa in.

Imasy
5/14/14, 11:17 AM
#3

Det är en Nissan Almera -97.

Jag har åkt och bromsat ganska hårt just bara för att se vad som hände, och allt verkade funka som det skulle iaf.

Leo
5/14/14, 11:21 AM
#4

dina bromsar forsvinner inte om abs lagger av. du far nog kora in till nan som har en obd kontakt och kolla felmeddelandena i boxen da far du reda pa varfor lampan tands

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Leo
5/14/14, 11:22 AM
#5

du kan testa med ett gammalt volvoknep koppla loss batteriet i ca en halvtimme da tappar boxarna sina felkoder

Leo värd på Motorcykel i fokus 

JontaK
5/14/14, 11:23 AM
#6

#4 Det går även att utläsa felkoder själv på Almeran men det kan te sig ganska avancerat.

Här är hursomhelst en lista med ABS-relaterade felkoder:

http://www.bba-reman.com/content.aspx?content=nissan_abs_ecu_fault_codes_for_nissan_almera_and_primera

Annons:
Imasy
5/14/14, 11:25 AM
#7

Nej huvudsaken är väl att jag kan få stopp på bilen så som man ska 😃

Men uppenbarligen är det ju ett fel någonstans iaf, och jag ville ha det åtgärdat 😉

Imasy
5/14/14, 11:27 AM
#8

#5

Smart, det ska jag testa på en gång :)

#6

Tack. Nog för att detta verkade vara mest rappakalja för mig, så får jag nog ge mig i kast med detta om inte batterilosset funkar :)

JontaK
5/14/14, 11:34 AM
#9

#8 Hade själv en Nissan från -92 för ett antal år sedan. Där blinkade lampan friskt, det gick till en början att åtgärda med Leos förslag, alltså att koppla ur batteriet och sen sitta med bromsen nedtryckt en stund för att göra ECU'n helt strömlös.

Dock kom problemet tillbaka och det visade sig att ena kransen och ABS-givaren båda sjöng på sista versen.

Imasy
5/14/14, 11:34 AM
#10

Men det här med att nollställa felkoderna, betyder det att felet åtgärdas, eller betyder det att felet finns kvar men inte syns, eller vad man ska säga?

Imasy
5/14/14, 11:35 AM
#11

#9 

Är givaren/kransen något som man brukar upptäcka på besiktningen? För gubben sa inget alls om detta mer än att bromsskivorna inte skulle bli godkända vid nästa års besiktning.

JontaK
5/14/14, 11:40 AM
#12

#9 Nej, en dålig givare upptäcks nog inte så länge inte lampan lyser. Har dålig koll på hur noga genomgång som egentligen utförs hos bilprovningen. Kransen sitter relativt dold men en dålig sådan borde upptäckas. Hade själv en inte alltför gammal Saab där kransen rostat bort helt och hållet, detta upptäcktes INTE på besiktningen.

Imasy
5/14/14, 2:24 PM
#13

Näpp, koppla bort batteriet räckte tydligen inte 🤔

Annons:
Leo
5/14/14, 2:25 PM
#14

sa lange pedalen pulserar och lampan blinkar sa ar dom nojda pa bes. kollade runt lite och kom fram till att det ar ganska vanligt med jordfel pa almeran

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Imasy
5/14/14, 2:38 PM
#15

Jag har åkt utan baklysen ganska länge, och när min bror testade att byta säkring gick den på en gång.

Vi misstänkte att en kabel var av/trasig någonstans. Men inför besiktningen testade jag att sätta i en ny säkring och jodå, då funkade det visst.

Hur vet man om man har jordfel då? Hur fixar man det?

Leo
5/14/14, 3:35 PM
#16

fram e det ganska latt vad jag forstod man tar av hjulen och sprutar genomtrangande spray typ 5/56 pa kabel och givare och kontakter och samma bak men det var tydligen svarare att komma till givarna dar

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Imasy
5/14/14, 7:31 PM
#17

Hmm, åkte till affären nu på kvällen. På väg dit lyste lampan, men på väg hem var den släckt 🥵

Upp till toppen
Annons: