Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1005 ggr
dogiiee
2014-06-19 20:46

hur man ska köra bil

Hejhej någon som vet om det står hur man kör bil i körskoleböckerna? Hur man ska växla och när man ska växla, när man ska trycka ner och släppa kopplingen osv?

Annons:
[VGN]
2014-06-19 20:53
#1

Ja, det ska stå om jag minns rätt. Det är oftast lättare att lära sig praktiskt vilket man får testa på när man har körlektioner. När du växlar och har handen på växelspaken så kan du testa att ha handflatan åt det hållet du ska växla. Om du ska trycka fram växelspaken är det naturligt att handflatan pekar lite framåt. Min körlärare sa att man kan försöka se handen som en glasskopa och om man är avslappnad och gör rätt kan man tom växla med bara ett finger. Nu förespråkar jag inte att man ska växla med ett finger i trafiken utan det jag menar är att när tekniken sitter kommer man kunna växla galant utan att spänna sig i underarmen.

Gasoline
2014-06-21 17:22
#2

Minns inte jag heller, men jag misstänker att det står lite basic om hur man hanterar ett fordon. 

Även om det kan kännas knöligt med att få ihop koppling + gas + växlande + rattande så brukar man lära sig detta väldigt snabbt med lite övning 🙂

Zepp
2014-06-24 21:00
#3

#0

Mnjaeä.. har du ingen vuxen som kan visa dig.. det handlar mer om praktisk tillämpning att framföra ett fordon.. och sen på det så kan man lära sig att tillämpa detta i trafiken på en körskola.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pinocchio96
2014-07-02 15:40
#4

I boken jag fick från körskolan stod det inget om hur man kör en bil utan mer om t.ex. regler, skyltar, motorkunskap osv… 

Be någon med körkort visa dig hur du ska göra när du växlar! Det är en vanesak och ge inte upp om det blir fel första gångerna :)

Zepp
2014-07-02 18:25
#5

Ja, själva tekniken att framföra fordonet lärs ut på körlektionerna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: