Annons:
Etikettkörkort-förarbevis
Läst 3074 ggr
dogiiee
2014-06-19 23:11

hur lång tid tog det? (bil körkort)

Hur lång tid tog det för er att ta körkort? Till bil då Tyckte ni det var lätt eller svårt? Vad var det som var lätt/svårt? Tyckte ni det var kul eller tråkigt?

Annons:
plinglan
2014-06-19 23:12
#1

har inte körkort och det går jättebra ändå

[..$Dog$..]
2014-06-19 23:14
#2

åhh längtar tills jag fyller 18 !!! har klarat allt bara väntan kvar att hämta ut körkortet !! :)

dogiiee
2014-06-19 23:18
#3

#2 Hur lång tid tog det för dig att bli färdig? :)

Haztparken
2014-06-19 23:18
#4

Jag gick intensiv så tog väl 2 veckor + dagen då jag skrev/körde upp :) klarade mig då också.

Tyckte väl det var helt okej svårt. Lättast med körningen i mitt fall :)

Tjeja
2014-06-19 23:24
#5

Det svåraste var att helt enkelt få tummen ur, ta sig i kragen och fullfölja helt tills det blev klart.

För mig tog det 17 år!!

Detta på grund av att jag påbörjade flera ggr men sedan kom mer kul och spännande saker och annat i vägen och då rann det ut i sanden. Utlandsresor, plugg, flyttar osv osv.

Tills jag blev "riktigt vuxen" och plötsligt verkligen behövde körkort för att klara tillvaron med jobb och annat. Då tog jag mig iväg på en intensivkurs i två delar med en period av övning hemma i några veckor.

Den sista gången tog det 2 månader och två uppkörningar. Första gången var jag så fruktansvärt nervös att jag grät och knappt såg vart jag körde.. gick ju inte så bra förstås. Andra gången var jag lugnare och det gick hur bra som helst.

Bestäm dig för att inget annat ska få komma ivägen helt enkelt när du sätter fart på allvar!

Sätt av en tid/period när du fyllt eller ska fylla 18 då du verkligen pluggar till körkortet så som om du skulle plugga in hela gymnasiet på några veckor. Fullt fokus bara!!! Och bli sedan klar med skiten!!

Det är såååå (ursäkta mig) Jääävla skööönt att äntligen ha det GJORT! Och nu efteråt ångrar jag allt slit och släpande jag pysslat med på bussar, tåg och annat elände i alla år istället för att jag tog mig i kragen tidigare.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

dogiiee
2014-06-20 01:48
#6

Hur mycket kostade själva körkortet för er då? :)

Annons:
Imasy
2014-06-20 23:13
#7

Från att jag började tills jag hade kortet i handen, 2 år. Att det drog ut på tiden var dock att jag var gravid i två omgångar under denna period, och var inte så sugen på att övningsköra då, ifall jag skulle ställa till med något och skada barnen.

Den andra anledningen var väl pengarna. Totalt fick jag betala ca 20.000 kr för att få det i handen. Av dessa 20.000 gick ca 10.000 till körlektioner på körskola, ca 15-20 st tror jag det var.

Resten var allt det andra obligatoriska man måste ha. Iof, så kuggade jag på första uppkörningen, och fick betala ca 1000 kr extra för att få låna bil hos en annan körskola, eftersom jag körde upp på automat och deras automatbil var på verkstaden den dagen.

Gasoline
2014-06-21 17:35
#8

Jag har alltid varit motiverad till att skaffa körkort och har alltid tyckt att det varit roligt att framföra alla typer av fordon. 

Jag har ju även haft en stor fördel då min mormor drev egen bilskola när jag var liten, så jag har haft mycket med trafikregler och liknande runt om mig under min uppväxt. 

Därav kan jag inte direkt minnas när jag "började" mer än att jag började övningsköra så snart det var lagligt. Det var inget som var direkt nytt för mig mer än själva bilkörandet och jag tyckte att det var roligt att gå igenom själva körkortsprocessen. 

Men klarade körkortet 19 dagar efter min 18års dag, för det var då det fanns lediga tider. 

Alla har ju inte samma tur att ha en mormor som är/var körskolelärare eller för den delen samma intresse som underlättar korkortstagandet. För att man ska kunna orka och klara teorin måste man vara motiverad och intresserad utav att lära sig detta. För att inte nämna att det faktiskt kostar pengar att ta körkort, vilket alla inte kan skrapa fram så snabbt som man skulle vilja.

Det tar därför lite olika lång tid för alla att ta körkort 🙂

coqui
2014-06-21 18:31
#9

För mig tog det ett bra tag att fixa körkortet, men tillslut insåg jag att det inte var jag som inte kunde köra utan att trafikläraren lurade mig på pengar. Bytte körskola och hade bokad uppkörning en vecka efter och där sa dom även att många har kommit från den körskola där jag gick tidigare och klagat. Kärringj*vel!!!! Klarade uppkörningen första gången och uppskrivningen 3e gången av den anledning att jag har extremt svårt att lära mig genom att läsa. Så då var det skönt att ha vänner som kunde ta sin tid att istället förklara :)

Stallmima
2014-06-23 15:57
#10

Kommer inte ihåg hur länge det tog att ta kortet, det var så länge sen  😛  men som #9 har även jag lite svårt att läsa mig till kunskap. Körde upp som privatist och klarade mig på första försöket men skrivningen gick igenom på 3:e.  "Gav" bort endel lektioner till bilskolan jag hade kvar på körpaketet. Det var ganska kul egentligen att ringa och säga jag inte skulle fortsätta ta körlektionerna  hahahaha

jagga-ewe
2014-06-27 06:54
#11

På min tid (22 år sen) fick man börja övningsköra vid 17 år 6 mån. Då hade jag tjuvtränat lite på ett gärde hemmavid och läst en del om trafikregler osv. Jag är född sent på året, så några av mina kompisar hade redan körkort när jag fick börja övningsköra. Alltså pluggade jag ihop med dem redan innan det va min tur. Jag körde mest privat (man behövde inte handledarintyg på den tiden) med morsan o morfar, men även på trafikskolan. Då kostade en körlektion 200:- minns jag. Brukade köra på en håltimme på måndagarna, körskolan ställde upp o hämtade vid gymnasiet. Och så satt man nere på skolan och skrev pärmar på andra håltimmar… Skrev teorin nån vecka efter jag fyllde och körde upp nästan precis en efter jag fyllt.

Vad som är lätt/svårt är väldigt individuellt. Jag hade lätt för teorin men var, och är fortfarande, ganska feg o försiktig. Gasa upp snabbt tog lång tid att lära mig att våga. Och likaså att inte släppa gasen för tidigt på halkkörningen. Just nu håller jag på o övningskör för MC, det är samma sak där. Jag fegar när jag ska accelerera, startar långsamt och vill ha stoooora luckor innan jag kör. Utifrån körstilen borde jag köra custom-hoj, men jag vill hellre ha en nakenhoj. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gasoline
2014-07-01 16:40
#12

#9 Tråkigt att det vart så. Det finns ju tyvärr folk till allt 😐

pinocchio96
2014-07-02 15:37
#13

Jag började övningsköra någon gång i höstas med mamma och pappa. Började med min första körlektion på påsklovet och nu sitter jag här med mitt körkort sen en månad tillbaka! Gick vääldigt fort för mig! Gjorde halkan en vecka innan uppkörningen..
Klarade både teorin och uppkörningen på första försöket, vilket var väldigt skönt!
sammanlagt gick mitt körkort på ca 12-13.000kr (om man inte räknar all bensin jag kört upp med bilarna hemma ;))

Annons:
Gasoline
2014-07-02 16:11
#14

#13 Då får man gratulera till körkortet 👍

pinocchio96
2014-07-02 18:33
#15

#14 tusen tack :D

Upp till toppen
Annons: